اطلاعاتی جذاب از سیاره‌های کوتوله

+1
اطلاعاتی جذاب از سیاره‌های کوتوله

همه ما در زندگی اطراف خود با مکان‌هایی آشنا می‌شویم که گاهی درک آن و رفتن به آن مکان‌ها دشوار است، اما دستیابی به برخی اطلاعات برای آگاهی بیشتر کمک کننده است.
رفتن به فضا برای خیلی از افراد رویایی بیش نیست، اما حال که نمی‌شود به آن مکان‌ها به راحتی سفر کرد اطلاعاتی از زندگی و زیست‌بوم سیارات مختلف جالب توجه است؛ در این گزارش قصد داریم به بررسی جالب‌ترین مسائل حوزه نجوم و فضا بپردازیم.
دنیا کی به آخر می‌رسد؟
طبق نظریه‌های ستاره‌شناسان حدود شش میلیارد سال دیگر سیاره ما توسط خورشید تبخیر خواهد شد. همچنین چند نظریه دیگر هم وجود دارد که در علم ترمودینامیک به ما می‌گوید مرگ گرمایی امکانپذیر است، جایی که همه چیز در دنیا دارای دمایی مشابه می‌شود، به این معنی که همه ستارگان ناپدید خواهند شد و کل ماده از بین خواهد رفت.

از سیاره‌های کوتوله چه می‌دانید؟
سیارات کوتوله بسیار مشابه سیارات منظومه‌ شمسی هستند، اما از نظر اندازه از سیارات این منظومه بسیار کوچک‌تر هستند.

چند نوع سیاره کوتوله داریم؟
سِرِس
اولین بار توسط ستاره شناسان در سال ۱۸۰۱ کشف شد و در دسته سیارک‌ها قرار گرفت و با قطر ۹۴۶ کیلومتر به عنوان بزرگ‌ترین سیارک شناخته می‌شد. اما طبق تعریف اتحادیه بین المللی نجوم در سال ۲۰۰۶ در دسته سیاره‌های کوتوله قرار گرفت. سرس کوچک‌ترین و نزدیک‌ترین سیاره به زمین است، زیرا در حوالی کمربند سیارکی قرار دارد و فاصله آن تا خورشید ۲٫۸ برابر فاصله زمین تا خورشید است. سرس مدارش را در مدت ۴٫۶ سال می‌گردد و هر ۹٫۱ ساعت هم یک بار به دور خودش می‌چرخد. این سیاره کوتوله، هیچ ماه شناخته شده‌ای ندارد اما به خاطر یافتن آثاری از آب و متان بر سطح آن در سال ۲۰۱۷ هدف پژوهش‌های جدید دانشمندان قرار گرفت. چیزی که در نظریه‌های ستاره‌شناسان تخمین زده شده است، حدود شش میلیارد سال دیگر سیاره ما توسط خورشید در حال مرگ ما تبخیر خواهد شد.

پلوتون
بزرگ‌ترین سیاره کوتوله در سال ۱۹۳۰ کشف شد، پلوتون به طور متوسط ۴۰ برابر زمین از خورشید فاصله دارد، کره‌ای است با قطر ۲،۳۷۶ کیلومتر که هر ۲۴۸ سال یک بار به دور خورشید می‌گردد، البته هر شبانه‌روز آن ۶٫۳۹ برابر شبانه‌روز زمینی است. پلوتون دارای پنج قمر شناخته شده به نام‌های چارُون، نیکس، هیدرا، سِربِروس و استوکس است که چهار قمر آخر در سال‌های بعد از ۲۰۰۵ کشف شده‌اند.

اِریس
این سیاره در سال ۲۰۰۳ جایگاه دوم خود را در میان سیارات کوتوله پس از پلوتو، با قطر ۲،۳۲۶ کیلومتربه ثبت رساند. اریس در فاصله میانگین ۶۸ واحد نجومی (یعنی ۶۸ برابر فاصله زمین تا خورشید) مدت۵۵۸ سال زمینی نیاز دارد تا یک دور کامل به گرد خورشید بگردد.

هائومیا
در سال ۲۰۰۴ کشف شد. این سیاره‌ کوتوله شکلی تخم‌مرغی و متفاوت با سایر سیاره‌های کوتوله دارد که درازترین طول آن حدود ۲۳۲۲ کیلومتر است. هائومیا به سرعت در حال چرخش است و کوتاه‌ترین روز را در تمام سیاره‌های کوتوله دارد، تنها ۳٫۹ ساعت. شعاع مداری آن به طور میانگین ۴۳٫۱ واحد نجومی است که برای تکمیل یک دور در مدار خودش نزدیک به ۲۸۴ سال زمینی به زمان نیاز دارد. این سیاره کوتوله دارای دو قمر، به نام‌های هایاکا و ناماکا است.

ماکی ماکی
در سال ۲۰۰۵ کشف و تنها قمرش در سال ۲۰۱۵ توسط تلسکوپ فضایی هابل کشف شد که هنوز اسم خاصی هم ندارد، ماکی ماکی در فاصله ۴۵٫۷ واحد نجومی از خورشید قرار دارد و برای تکمیل یک دور مداری به گرد خورشید بیش از ۳۰۹ سال زمان نیاز دارد. شبانه‌روز آن ۷٫۷ ساعت، و میانگین قطر آن ۱،۴۳۰ کیلومتر است.