ابداع الگوریتم تشخیص سریع چهره توسط یک ایرانی

+1
ابداع الگوریتم تشخیص سریع چهره توسط یک ایرانی
 فناوري تشخيص چهره روز به روز کارايي بيشتري پيدا مي کند و در تازه ترين ابتکار عمل صورت گرفته در اين زمينه امکان ثبت جزئيات چهره و تشخيص آن از زواياي مختلف با تلاش يک محقق ايراني امکان پذير شده است.

اين روزها فناوري تشخيص چهره به يکي از ابزارهاي کاربردي و غيرقابل چشم پوشي بسياري از فناوري هاي نوظهور نظير شبکه هاي اجتماي و قفل گشايي تلفن هاي همراه مبتني بر سيستم عامل اندرويد تبديل شده است.

به تازگي نيز گروهي از محققان آزمايشگاه هاي ياهو با همکاري محققاني از دانشگاه استنفورد به نگرشي نوين دست يافته اند که بر اساس آن ثبت جزئيات چهره از هر زاويه اي امکان پذير مي شود، حتي اگر بخشي از چهره به دليل زاويه اي که با سيستم دارد به صورت مخفي در نظر گرفته شود. با تکيه بر اين ابتکارعمل تشخيص چهره آن هم با ضريب دقت بالا ميسر خواهد شد.

محمد صابريان و ساچين فارفيد در آزمايشگاه هاي ياهو واقع در کاليفرنيا با همکاري لي جيا لي از دانشگاه استنفورد معتقدند الگوريتم جديدي که ارايه کرده اند در قياس با ساير روش هاي موجود در تشخيص صحيح و سريع چهره از عملکرد بهتر و دقيق تري برخوردار است.

براي درک بهتر اين موضوع ابتدا بايد سري به سال ???? زد، زماني که دو دانشمند رايانه يعني پاول ويولا و مايکل جونز انقلابي ديدني در اين عرصه به وجود آوردند.

آنها موفق به ارايه الگوريتمي جهت تشخيص چهره شدند که اکنون مبناي کار بسياري از دوربين هاي ديجيتال پيشرفته امروزي است. با اين حال گذشت زمان نشان داد که اين فناوري چندان هم در تشخيص چهره هايي که با زاويه نسبت به لنز دوربين قرار گرفته اند کارايي ندارد.

اين مشکل اکنون توسط صابريان و همکارانش در اين پروژه برطرف شده است. براي اين منظور آنها نمونه پيشرفته نرم افزاري موسوم به «شبکه نوروني حلقوي عميق» را به کار گرفته اند که به لطف يک پايگاه اطلاعاتي بزرگ و کامل مي توان به اين نرم افزار ياد داد که يک چهره شبيه به چه چيزي است.

اين پايگاه اطلاعاتي شامل ??? هزار تصوير از چهره هاي مختلف و ?? ميليون تصوير فاقد چهره است که ضريب دقت و سرعت عملکرد سيستم در تشخيص انواع چهره از هر زاويه اي را تا حد قابل توجهي افزايش مي دهد.

محمد صابريان مدرک دکتري خود را از دانشگاه کاليفرنيا در «سن ديه گو» و کارشناسي ارشد را نيز در رشته مهندسي برق و علوم رايانه از دانشگاه صنعتي شريف اخذ کرد.
اشتراک گذاری:
  • مطالب مرتبط

    

    ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:


    1,644 بازدید

    0 نظر

    درج: 3 اسفند 1393

    توسط: farahani
    وضعیت: آفلاین
    گروه کاربری: پشتیبانی

    ارسال دیدگاه (0 مورد)

    در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
    کتاب های لقمه
    سمپادیوم
    کنکوریوم
    مهارت معلمی دین و زندگی واقعا جامع کنکور فرهنگیان

    دسته بندی مطالب

    کتاب های تیزهوشان
    کتاب های تست پایه

    آخرین نظرات ارسالی

    خیلی عالیه خیلی عالیه
    سلام کنکوریوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ کی موجود میشه؟ سلام کنکوریوم
    نروژی اولی از راسته یا چپ؟ نروژی اولی از راسته یا چپ؟
    سلام وقت بخیر،بیخشید این کتاب تا اوایل بهمن موجود میشه خواهشا

    آمار سایت

    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir