روستای فیلبند

+1
روستای فیلبند

مازندران

آمل

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 1 تا

روستای فیلبند، که به بام شرقی مازندران نیز معروف شده، مرتفع‌ترین روستای ییلاقی حوزه مرکزی استان مازندران است که در اقیانوسی از ابر و چشم‌اندازی بی‌بدیل یر روی سبز طبیعت کشور چهار فصلمان آرمیده است.

 

فیلبند یکی از زیباترین روستاهای مناطق جنوبی بابل و آمل است که اکثر اوقات در اقیانوسی از ابر آرمیده است.

 

آب و هوای این روستا به گونه‌ای است که پیش‌بینی‌های هواشناسی در مورد آن اصلا قابل‌اعتماد نیست و در یک روز ممکن است شاهد چندین پدیده جوی باشید و تنها به فاصله چند ساعت هم برف، هم باران و هم پرتوهای درخشان آفتاب تابان را به تماشا بنشینید.

فیلبند مرتفع‌ترین روستای ییلاقی حوزه مرکزی مازندران است که در جنوب بابل در بخش بندپی غربی پذیرای گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت است. ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۷۰۰ متر است. این روستا بر فراز ابرها قرار دارد، به نحوی که اغلب روزها ابرها همچون دریایی آبی و آرام تا بی‌کرانه‌ها چشم را می‌نوازد و خیره می‌کند، اما زمانی هم که ابر و مه وجود نداشته باشد و هوا به‌طور کامل صاف و آفتابی باشد، می‌توان از این روستا که در بلندترین نقطه منطقه است به تماشای مناظر اطراف پرداخت که در نوع خود بسیار لذت‌بخش است.

 

 
 

 

فیلبند به بام شرقی مازندران نیز معروف است، چرا که این روستا در نزدیکی قله ۳۳۹۲ متری اندوار و حصین‌بن واقع شده و با نقاط همجوار خود بسیار تفاوت ارتفاع دارد. در خط‌الراس نزدیک به قله اندوار و در ارتفاعات جنوبی فیلبند، امامزاده‌ای بر تارک خط‌الراس دیده می‌شود که به امامزاده قاسم معروف است. بقعه سفیدرنگ امامزاده قاسم در ارتفاع ۲۵۰۰ متری دارای یک دالان است که توسط سایبانی فلزی و شیروانی حفاظت می‌شود.

نام این ییلاق در اصل فلبند است. فل در گویش مازندرانی به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت این نام‌گذاری به دلیل ارتفاع بالای این ییلاق و کمرگاه‌های تندی است که عبور از آن را دشوار می‌کرده است.

 

 
 

 

زمستان در فیلبند زود آغاز می‌شود و دیر به پایان می‌رسد و می‌توان گفت نزدیک به هفت ماه سال همه جا پوشیده از برف است و سرمای طاقت‌فرسایی همه جا را فرا می‌گیرد. این روستا در فصل زمستان به دلیل بارش برف و قطع راه‌های ارتباطی تقریبا بدون سکنه می‌شود، ولی با شروع فصل بهار و جاری شدن جویبارها و رویش گیاهان خوراکی، بار دیگر زندگی و شور و شوق به منطقه بازمی‌گردد.

 

 
 

 

جاده فیلبند به سنگچال جاده‌ای بسیار پرپیچ و خم است که در فاصله ۵ کیلومتری این دو روستا اختلاف ارتفاع به ۷۰۰ متر می‌رسد. روستای سنگچال نیز زیبایی‌های منحصربه‌فرد و خاص خود را دارد. منظره سنگچال از جاده منتهی به فیلبند واقعا چشم‌نواز است.

 

 
 

 

فیلبند از چشمه‌های کوچک و بزرگ متعددی بهره‌مند است، چشمه کوچک موسوم به لار دارای املاح معدنی فراوانی است که برای درمان درد کلیه مفید است. وجود فلوئور کافی در آب چشمه‌های این منطقه در استخوان‌بندی مردمش تأثیر بسزایی گذاشته است.

 
مسیر دسترسی به روستای فیلبند

 

 
 

 

برای رسیدن به روستای فیلبند مسیر ۲۵ کیلومتری حد فاصل آمل- هراز را در پیش بگیرید، پس از آنکه از روستای سنگچال گذشتید، می‌توانید چشم‌انداز خیره‌کننده، روستای فیلبند را مقابل دیدگان خود ببینید.

 

بهترین فصل بازدید از روستا

 

 
 

 

بهترین زمان برای بازدید از این ییلاق از انتهای اردیبهشت ماه تا ابتدای مهرماه است. اما این موضوع بدین معنا نیست که زیبایی این ییلاق در بقیه سال کاهش می‌یابد، بلکه به علت شرایط جوی رفتن به این منطقه سخت می‌شود. زمستان این روستا همیشه دیر تمام می‌شود. تنوع هوا، زیبایی‌های طبیعت، مناظر و چشم‌اندازهای اعجاب‌انگیز را فقط در فیلبند می‌توان مشاهد کرد. فیلبند در تابستان‌ها بیش از هزار و دویست خانوار جمعیت دارد و در زمستان به‌طور کلی خالی از سکنه است، زیرا شدت سوز و سرما و برف امکان زندگی را غیر ممکن می‌سازد. بنابراین اگر هوای سفر در سر دارید، این روزهای گرم تابستانی را در آرامش سرسبز فیلبند سپری کنید.

 

 
 

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

3,472 بازدید

0 نظر

درج: 31 تیر 1397

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir