بازار چارسو یا پاساژ چارسو از جاهای دیدنی تهران است و در تقاطع خیابان جمهوری اسلامی و پل حافظ قرار دارد.
پاساژ چارسومدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ۲ تا ۳ ساعت
بازدید از این جاذبه رایگان است
ایران، استان تهران، تهران، ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان جمهوری اسلامی و پل حافظ
در قلب پرهیاهوی تهران، بازار چارسو مقصدی است که هم عاشقان خرید و هم دوستداران سینما و تکنولوژی را جذب میکند. بازار چارسو از جاهای دیدنی تهران به شمار میرود
و در قلب تحرک و پویایی شهر، درخشندگی خاصی به محیط اطراف میدهد. از فروشگاههای برند و گالریهای متنوع گرفته تا سینمای مجهز و فودکورت، همه چیز در چارسو تهران
به نحوی طراحی شده است تا بهترین تجربه خرید و تفریح به بازدیدکنندگان منتقل شود. برای اینکه با یکی از جذابترین مراکز خرید تهران بیشتر آشنا شوید،
تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.
مسیر دسترسی بازار چارسوبرای دسترسی به پاساژ چارسو تهران میتوانید از مترو استفاده کنید. با خط یک مترو تهران خود را به ایستگاه سعدی برسانید و از ایستگاه با استفاده از اتوبوسهای مسیر میدان بهارستان-میدان جمهوری، در ایستگاه پل حافظ پیاده شوید. با خط شماره چهار نیز میتوانید به ایستگاه تئاتر شهر بروید و با حدود ده دقیقه پیادهروی خود را به خیابان جمهوری برسانید. از خیابان جمهوری با تاکسی یا با ده دقیقه پیادهروی بیشتر به پاساژ چهارسو خواهید رسید.
معرفی بازار چارسوبخش مرکزی شهر تهران پرهیاهوترین و دیدنیترین قسمت شهر به شمار میآید و گشتوگذار در آن، اولین هدف بسیاری از گردشگران است. در مرکز شهر تهران شاهد مجموعهای بسیار متنوع از بناهای تاریخی، ادارات دولتی، مراکز تجاری، مجموعههای فرهنگی، سفارتخانهها و مراکز آموزشی هستیم که حکایت از ظرفیت بالای این بخش از شهر برای راهاندازی مجموعههای بزرگ شهری دارد.

ایده پاساژ چارسو با توجه به ظرفیتهای نهفته در این بخش از شهر تهران و تجدید حیات دوباره آن از طریق ایجاد یک مرکز تجاری با رویکرد تلفیق فعالیتهای تجاری، فرهنگی و تفریحی شکل گرفته است. ساخت این مجتمع بیش از ۴۰ ماه طول کشید و هدف اصلی آن، تغییر فضای کسبوکار و ایجاد مجتمعی با معماری ایرانی و اسلامی بوده است. چارسو یک نام کاملا ایرانی است و یکی از سالنهای نوستالژیک تئاتر در ایران نیز با این عنوان نامگذاری شده است.
موقعیت مجموعه بازار چارسو تهران در تقاطع خیابانهای جمهوری اسلامی و حافظ بهعنوان یک مولفه شاخص شهری و در میان بورس کالاهایی نظیر موبایل، لوازم صوتی و تصویری، لوازمخانگی، کامپیوتر و لوازم جانبی از یک طرف و با تکیه بر امکانات داخل مجموعه مانند رستورانها، سالنهای سینما، فروش محصولات فرهنگی، کافیشاپ و فضای بازی بچهها از طرف دیگر، حکایت از اهمیت قرارگیری بازار چارسو در این بخش خاص از شهر تهران دارد.
معماری بازار چارسوپاساژ چارسو تهران توسط محمد مجیدی طراحی شده است. وی متولد ۱۳۴۶ شمسی در تهران و دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری و شهرسازی از دانشگاه شهید بهشتی است.
معماری اکسپرسیونیستی بازار چارسو بهشکل سه تکه نامنظم روی هم لغزیده و پیادهروی وسیع شمالی جلبتوجه میکند. در قسمت پایین و شفاف شاهد استقرار فروشگاههای تجاری بزرگ، در قسمت میانی شاهد قرارگیری فروشگاههای تجاری کوچک و در قسمت فوقانی و نیمه شفاف شاهد قرارگیری رستوران و سالنهای سینما با چشماندازی به بافت منطقه هستیم. همجواری لایه میانی در کنار پل هوایی حاکی از ارتباط مجموعه با محیط اطراف است.

یکی از نکات جای بحث در طراحی پاساژ چارسو، تعبیه مسیرهای ارتباطی به وسیله پله برقی است که در مرکز این مجتمع قرار دارد؛ بدین ترتیب واحدهایی که روبهروی پله برقی قرار گرفتهاند، اهمیت و بازدید بیشتری نسبت به واحدهای پشتی و فرعی دارند و این موضوع موجب تفاوت فاحش در ارزش واحدهای این مرکز خرید شده است.
فرایند ساخت بازار چارسوآنچه در مورد پروژه میتوان بهصورت شاخص مورد ارزیابی قرار داد، انتخاب روش طرح و اجرای همزمان (Fast Track) است. بهدلیل تاکید سرمایهگذار پروژه در اجرای سریع، علیرغم ایجاد هزینههای بالا و صعوبت اجرایی بیشتری که این روش به پروژه تحمیل میکرد، شرکت «امید نیک کیش» با اتخاذ این رویکرد در روند ساخت، زمینه را برای بهرهبرداری هرچه زودتر از مجموعه پاساژ چارسو فراهم کرد. در این رویکرد، ضمن کنار گذاشتن روشهای سنتی در مراحل طراحی، فشار مضاعف به تیمهای مدیریتی، طراحی و ساخت وارد میشود تا اجرای پروژه بدون وقفه ادامه یابد و کیفیت قربانی سرعت ساخت نشود.
گودبرداری و محکمسازی: یکی از مهمترین دغدغههای مجریان این پروژه تامین پارکینگ مورد نیاز و استفاده حداکثری از فضای زیر زمین برای تحقق این مهم بوده است. بهعلت قرارگیری محل اجرای پروژه در منطقه مرکزی تهران و فرسودگی بافت ساختمانهای مجاور و همچنین وجود پل حافظ، حساسیت بسیار زیادی در طراحی و نحوه اجرای خاکبرداری توسط مهندسین و تصمیمگیران پروژه لحاظ شد و طرحی مورد تصویب قرار گرفت که بالاترین ضریب ایمنی را برای پروژه، ساختمانهای مجاور و عابران پیاده فراهم آورد. این طراحی، استفاده همزمان از روشهای تحکیم خاک شامل اجرای ۵۷ حلقه شمع با عمق ۳۲ متر در پیرامون پروژه، اجرای نیلینگ (Nailing) و انکوراژ (Anchorage) جمعا به طول ۲۲,۱۲۹ متر و شات کریت (Shot Crete) به سطح ۸,۶۳۹ متر مربع را در دستور کار قرار داد و موفق به انجام خاکبرداری به حجم ۱۷۵,۰۰۰ متر مکعب به عمق ۳۰ متر شده است.
فونداسیون: برای افزایش ضریب ایمنی و سرعت اجرای کار، فونداسیون پروژه بهصورت یکپارچه و در حجم ۸,۵۰۰ متر مکعب اجرا شد. استفاده از بهترین و باکیفیتترین کارخانه تولید بتن در تهران و همچنین آزمایشهای مکرر از مواد اولیه، اختلاط، میزان روان بودن بتن و نظارت بر نحوه اجرا باعث شد، بتن نهایی با قدرت مقاومت دو برابری در مقایسه با حد مجاز استاندارد اجرا و آماده بارگذاری شود.
سازه: یکی از جدیدترین و مقاومترین روشهای ساخت سازه و اسکلت پروژههای بزرگ، استفاده از اسکلتهای فلزی صنعتی و اتصال و نصب آنها به روش پیچ و مهره است. خوشبختانه در ایران کارگاهها و کارخانههای متعددی در حال ساخت این نوع سازهها هستند؛ اما تعداد کمی از این کارخانهها قابلیت تولید کاملا صنعتی و بهصورت اتوماتیک در حجم تولید بالای ۲,۰۰۰ تن در ماه را دارا هستند. تصمیم تیم مدیریت این پروژه که کیفیت و زمان را دو اولویت اصلی پیشبرد کار قرار داده است، عقد قرارداد با یکی از سه شرکت مطرح در ساخت این نوع از سازهها بود.
تاسیسات و امکانات بازار چارسو: سیستم تهویه هوای بازار چارسو برند JetFan-Novenco و آسانسور و پلهبرقی آن از مارک Kone است.
سرمایش و گرمایش: برای سیستم گرمایش و سرمایش پاساژ چهارسو از چیلر سنچوری استفاده شده است.
طبقات مختلف بازار چارسوبازار چارسو یکی از جامعترین مراکز خرید تهران به شمار میآید. این مجموعه در هفت طبقه به اجرا رسیده که مشخصات و کاربری هر یک از طبقات به شرح زیر است:
طبقه
| کاربری
|
همکف
| فروشگاههای محصولات صوتی و تصویری
|
دوم تا پنجم
| بازار موبایل
|
ششم
| فودکورت
|
هفتم
| پردیس سینمایی
|
پارکینگ چارسوپارکینگ چارسو، با ظرفیت ۱,۰۰۰ اتومبیل، با رفع یکی از مهمترین معضلات مراجعه به مرکز شهر، حضور مخاطبان خود را از اقصی نقاط پایتخت تسهیل میکند.
ویژگیهای بازار چارسوبازار چارسو تهران یکی از معدود مجتمعهایی به شمار میآید که از نظر کاربری و عملکردی بسیار به استاندارهای جهانی نزدیک است (تقریبا همه فضاها بهویژه سالنهای سینما).
اکثر مراجعهکنندگان به مجتمع علاءالدین، از راهروهای تنگ و واحدهای کوچک آن به ستوه آمده بودند؛ اما در این مرکز خرید مدرن همه چیز استاندارد و زیبا است. از مسیرهای حرکتی تا فضاهای فرعی، همگی حاکی از سهولت در رفت و آمد هستند.
عموم مردم فضاهای گسترده و راهروهای عریض بازار موبایل را به بازار موبایل علاءالدین ترجیح میدادند؛ اما مشکل عمده بازار موبایل دوری از بورس کالاهای دیجیتال پایتخت است. چنین مشکلی در بازار چارسو تهران حل شده است.
پردیس سینمایی چارسودر مجتمع سینمایی چارسو، پنج سالن سینما با ظرفیت ۹۰۰ صندلی و همچنین یک لابی فرهنگی به وسعت ۳,۰۰۰ متر مربع و سالنهایی برای گالریهای نقاشی، عکس، نمایش فیلم کوتاه و رستوران طراحی شده و همین موضوع آن را به یکی از جامعترین جاذبههای پایتخت تبدیل کرده است.
دو سالن با ظرفیت ۱۱۰ صندلی، دو سالن با ظرفیت ۱۴۰ صندلی و یک سالن با ظرفیت ۳۲۳ صندلی طراحی شدهاند. جانبازان و معلولان نیز میتوانند با ویلچر توسط آسانسور به درون سینما بیایند و در انتهای سالن در یک فضای مناسب، فیلمهای روی پرده را تماشا کنند. این سالنها قابلیت آن را دارند که شکلهای مختلف نمایشی همچون تئاتر، نمایشنامه خوانی و اجراهای چند منظوره در آن به روی صحنه برود.
ساعت کاری پاساژ چارسوساعت کاری بخشهای مختلف پاساژ چارسو تهران به شرح زیر است:
بخش
| ساعت کاری
|
فروشگاههای بازار چارسو
| ۱۰ تا ۲۲ (بهجز تعطیلات رسمی)
|
پردیس سینمایی چارسو
| ۱۳ تا نیمهشب
|