فلاورجان

0
فلاورجان

اصفهان

اصفهان

کلان شهر

جاذبه ها: 11 تا

شهرستان فلاورجان یکی از شهرستان های استان اصفهان است که در همسایگی شهر اصفهان قرار دارد. مرکز شهرستان فلاورجان، شهر فلاورجان است.  شهرستان فلاورجان از سه بخش مرکزی، قهدریجان و پیربکران تشکیل شده است. همچنین شهرهای تشکیل دهنده شهرستان فلاورجان شامل شهرهای فلاورجان، پیربکران، بهاران، کلیشاد و سودرجان، قهدریجان، ابریشم، زازران و ایمانشهر می باشند. جمعیت شهرستان فلاورجان در سال 1400 تقریبا 300 هزار نفر می باشد. مساحت شهرستان فلاورجان 320 کیلومتر مربع است. تراکم جمعیت شهرستان فلاورجان در هر کیلومتر مربع 5500 نفر برآورد شده است و تعداد روستاهای شهرستان 60 مورد برآورد شده است.

شهرستان های همجوار شهرستان فلاورجان شامل اصفهان، خمینی شهر، مبارکه، نجف آباد، لنجان می باشد. وجود صنایع متعدد، قرار گرفتن در حاشیه زاینده رود، جاذبه های تاریخی، طبیعی و فرهنگی فراوان ، از ویژگی های بارز شهرستان فلاورجان می باشد.

شهرستان تاریخی فلاورجان واقع در جنوب غرب اصفهان، دارای 320 کیلومتر مربع مساحت، 250 هزار نفر جمعیت، 9 شهر و 57 روستا است.

شهرستان فلاورجان ترکیبی از دشت، رود و کوه است. زمین های فلاورجان بخاطر شیب ملایم رودخانه زاینده رود بسیار هموار و حاصلخیز است. رودخانه زاینده رود از جنوب شهرستان به سمت شمال شهرستان به طول 22 کیلومتر جریان دارد. وجود ترکیبی از دشت، رود و کوه در فلاورجان باعث شده تا از 42000 سال قبل نیز بشر در آن ساکن باشد. اکتشاف هایی نیز در رابطه با اثبات زندگی بشر در هزاران سال قبل شده است. یکی از بزرگترین گورستان های تاریخی مربوط به دوران هخامنشی در شهرستان فلاورجان کشف شده است که دارای وسعت 170 هکتار است  و از دوره هخامنشی تا ساسانی بمدت 1000 سال مورد استفاده بوده است که این مکان بعنوان یکی از سایت موزه های کشور برای گردشگران ثبت و حفاظت می شود. آثار دیگری هم از دوره اشکانیان و ساسانیان کشف شده است. تاکتون 504 اثر تاریخی در شهرستان فلاورجان کشف شده که 31 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. 44 مورد نیز در مراحل اداری ثبت در آثار ملی قرار گرفته است. 70 درصد آثار شهرستان مربوط به دوران پس از اسلام و 30 درصد آن ها مربوط به ماقبل اسلام است.

دیگر آثار فلاورجان میراث کشاورزی آن است که از ایام قدیم اکثر جهانگردان محصولات کشاورزی آن را توصیف کرده اند. در حوالی میراث کشاورزی فلاورجان برج های کبوتر فراوانی قرار دارد. استان اصفهان مبتکر برج های کبوتر نام دارد که طبق تحقیقات ممکن است مرکز این ابتکار شهرستان فلاورجان باشد. شاخص ترین برج های کبوتر ایران و خاورمیانه در فلاورجان است. چهاربرج به لحاظ وسعت بزرگترین برج کبوتر ایران است که دارای 1000 متر مربع زیربنا است. 10 هزار لانه کبوتر و 18 متر ارتفاع است.  برج کبوترخانه چهل برج به لحاظ پلان و معماری منحصر به فرد است که دارای 22 برج چسبیده به هم است که در دنیا بی نظیر است. برج های کبوترخانه اجگرد که شامل 44 برج کبوتر کنار هم در یک فضای سرسبز در نزدیکی کوه و رودخانه زاینده رود است. برج کبوترخانه نرگان بعنوان تنها برج کبوترخانه است که بر روی بلندی ساخته شده است و همانند برج های دیگر در دشت ساخته نشده است.


بقعه پیربکران  شاهکار معماری ایران در قرن هشتم که تمامی مصالح رایج معماری ایران شامل سنگ، چوب، آجر و خشت در آن است. تمامی تزئینات و آرایه های معماری شامل کاشی کاری، گچ بری، نقاشی و تزئینات سنگی دوره اسلامی را دارد که این مکان محل درس و زندگی یکی از عرفای بزرگ قرن هشتم به نام محمد ابن بکران بوده است و بزودی ثبت جهانی خواهد شد.

مسجد جامع اشترجان یک نمونه کوچکی از مسجد جامع اصفهان است که ساخت آن از دوره سلجوقی شروع و در دوره آل مظفر تمام شده است. به معنای واقعی کلمه، مسجدجامع است چون دارای سردر، صحن، شبستان ها، محراب، گنبدخانه، موذنه و سایر عناصر مساجد جامع را دارد و به شکل بسیار زیبایی انواع آرایه ها و تزئینات معماری در آن قرار دارد و دارای گنبدخانه و محراب بسیار نفیس و زیبایی است که یادگاری از رونق زمان گذشته شهر اشترجان است.

شهرستان فلاورجان در مسیر یک جاده تاریخی قرار داشته که کمتر در مورد آن صحبت شده است. اصفهان که پایتخت 4 دوره از ایران بوده است از طریق فلاورجان به لنجان، چهارمحال و بختیاری و نهایتا به خوزستان و عراق متصل می شده است. ابن بطوطه در قرن هشتم از این مسیر عبور کرده است که از عراق وارد خوزستان و سپس وارد فلاورجان و اصفهان شده است.  پل بابامحمود و پل ورگان کاملا مرتبط با این مسیر تاریخی است. پل بابامحمود قدیمی ترین پل تاریخی بر روی زاینده رود است که در دوره ایلخانی ساخته شده است.  البته بخشی از پل در دوران صفویه و قاجار انجام شده است و 90 درصد آن مرمت شده است. پل ورگان بعنوان پل  قوسی معروف و بعنوان نماد شهرستان است که در دوره صفویه ساخته شده و سال گذشته مرمت آن تکمیل شده است.

شهرهای قهدریجان و روستای طاد تقریبا 50 درصد بافت تاریخی خود را حفظ کرده اند. روستای سهروفیروزان بعنوان فیروزان قدیم دارای 20 اثر تاریخی 700 ساله دوران ایلخانی است. همچنین شهرستان فلاورجان دارای صدها خانه تاریخی است که گل سرسبد آن ها خانه مویدی زفره است که دارای معماری بسیار زیباست.

در حوزه صنایع دستی، از قدیم شهرستان فلاورجان در زمینه مصنوعات چوبی فعال بوده است. در حال حاظر فلاورجان دارای 504 هنرمند صنایع دستی با 80 کارگاه فعال که در 20 رشته از صنایع دستی فعالیت می کنند. در حال احداث مرکز صنایع دستی خلاق در شهرستان هستیم که مجوز آن گرفته شده است.


مجموعه استراخاتون نیز یک مجموعه فرهنگی مذهبی مربوط به هموطنان کلیمی با دو هکتار وسعت و 30 بنای تاریخی و گورستان بزرگ متعلق به 1800 سال پیش و یکی از ظرفیت های بزرگ گردشگری ماست.


فلاورجان همچنین دارای کوهستان های فراوان دارای مناظر زیبا برای کوه نوردی است.

در حوزه تاسیسات گردشگری نیز در حال احداث دو مجتمع گردشگری و سفره خانه در پیربکران و اشترجان هستیم و همچنین مجوز 14 اقامتگاه بوم گردی صادر شده است که اولین، بزرگترین و تاریخی ترین آن ها در روستای طاد تحت عنوان اقامتگاه بوم گردی برج کبوتر است که کارهای عمرانی خود را آغاز کرده است.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

70 بازدید

0 نظر

درج: 29 شهریور 1403

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir