برغان

0
برغان

البرز

ساوجبلاغ

کلان شهر

جاذبه ها: 8 تا

روستای برغان یکی از خوش آب و هواترین مناطق تفریحی در اطراف کرج و تهران است که از تهران دورتر و به کرج نزدیک‌تر می‌باشد.

برغان یکی از روستاهای اطراف کرج و تهران است که با تهران ۵۰ کیلومتر و از کرج ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. در واقع یکی از روستا‌ها و مناطق گردشگری در ساوجبلاغ می‌باشد که طرفداران زیادی نیز دارد.

قدمت روستای برغان به دو هزار سال قبل از میلاد برمی‌گردد، به همین دلیل است که رنگ و بوی از تاریخ را در کوچه‌های این روستا حس می‌کنیم. فضای سرسبز و منظره خیره‌کننده این روستا دلیلی جز درختان بلند و قدیمی که اطراف این روستا را پر کرده‌اند، ندارد. جالب است بدانید این درختان دلیل مهمی برای تمیزی هوا و خوش آب و هوا بودن این ناحیه هستند.

خانه‌ها و معماری روستای برغان

اگر به خانه‌ها و معماری روستای برغان نگاه کنید، متوجه می‌شوید که ساخت آنها یا از سنگ یا از گل و یا چوب بوده است. از آنجا که این روستا قدیمی است، خانه‌هایی که در آنجا ساخته شده‌اند نیز قدیمی هستند. این خانه‌ها معمولا دو طبقه طراحی می شدند و به علت گرم شدن در زیر آن طویله‌ای قرار داده بودند. اما روز‌به‌روز که همه چیز مدرن و جدید می‌شود معماری این خانه‌‌ها هم تغییر می کند و رنگ و بوی شهری می گیرد.

سوغاتی برغان چیست؟

حتما این را می‌دانیم که هر شهری به یک چیزی معروف است. مثلا اصفهان به سی و سه پل و گز، شیراز به آرامگاه سعدی و حافظ و بسیاری موارد دیگر مشهور می باشد. آنچه که اساس و اصل روستای برغان است و همه با شنیدن آن یاد این روستا می‌افتند، اول از همه آلوهای این منطقه است و بعد از آن گردو و توت‌هایش می‌باشد که به عنوان سوغاتی برغان نیز می‌توانید برای عزیزانتان ببرید.


مکان‌های تاریخی و دیدنی روستا برغان

آتشگاه کرج
یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های روستای برغان آتشگاه کرج است که در گذشته محل زندگی زرتشتیان بوده است. این آتشگاه یا بهتر است بگویم روستا به دلیل آب و هوای خوبی که دارد مقصد اصلی گردشگران می‌باشد تا بتوانند علاوه‌بر گشت و گذار و تفریح، هوای سالم را نیز استشمام کنند.

حسینیه برغان
قدمت حسینیه برغان به دوره صفوی برمی‌گردد و جزو  آثار ملی ایران به‌حساب می‌آید‌.

مسجد روستا برغان
از بناهای دیدنی دیگر آن  مسجد روستای برغان است، دلیل زیبایی آن هم این است که این مسجد و حسینیه برغان توسط یک پل به هم متصل شده‌اند. قدمت این مسجد به دوران خیلی دور برمی‌گردد و جزو بناهای تاریخی برغان محسوب می‌شود.

پل تاریخی برغان
همانطور که از اسم آن مشخص است یکی دیگر از مکان‌های تاریخی این روستا پل تاریخی برغان آن می باشد که به دوران صفوی برمی‌گردد. این پل مورد توجه گردشگران زیادی قرار گرفته و جزو  آثار ملی نیز محسوب می‌شود.

میدان برغان
میدان‌ها معمولا جایگاهی برای تجمع مردم در مراسم‌ها و تعزیه‌ها می‌باشد. میدان برغان هم از این قاعده مستثنی نبوده و هرساله مراسم های مختلفی در این مکان برگزار می‌شود.

قلعه ایلخانی برغان
روستای تپه کش کلا یا قلعه ایلخانی برغان از مکان‌های دیدنی روستای برغان است که به دوره ایلخانان برمی‌گردد و جزو آثار تاریخی محسوب شده است.

زیارتگاه چهل دختر برغان
یکی از مکان‌های دیدنی و زیارتی، زیارتگاه چهل دختر برغان است. در این زیارتگاه درخت سیبی قرار دارد که داستان‌های مختلفی به آن نسبت دادند و برای مردم آنجا ارزش زیادی دارد. اما آنچه که ذهن آدم را درگیر می‌کند اسم این زیارتگاه است. حتما زمانی که به این زیارتگاه رفتید از مردم آنجا دلیل این نامگذاری را بپرسید، شاید لا‌به‌لای داستان‌هایی که به درخت سیب نسبت داده شده است دلیلی برای این نام گذاری بوده باشد.

روستای سنج برغان
روستای برغان در نزدیکی روستای سنج قرار گرفته است و شما می‌توانید هنگامی که قصد رفتن به برغان را داشتید به روستای سنج برغان هم سر بزنید. زیبایی این روستا با داشتن باغ و درختان گیلاس و گوجه سبز و آلبالو تکمیل شده است. در واقع برغان و روستا‌های اطراف آن را می‌توان بهشتی در زمین تصور کرد.


بهترین زمان برای رفتن به برغان

روستای برغان در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد، اما فصل پاییز و بهار به دلیل زیبایی که خود این فصل‌ها دارند بهترین زمان برای رفتن به برغان می‌باشد. اگر در پاییز بروید خش خش برگ‌ها، نسیم خنک، درختان زرد و نارنجی زیبایی این روستا را دوچندان می‌کند. اگر هم در بهار قصد رفتن دارید شکوفه‌ها، فضای سرسبز و آب و هوای خوب بهشتی را در برغان برای شما خواهند ساخت.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

42 بازدید

0 نظر

درج: 5 اسفند 1402

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir