محمود آباد

0
محمود آباد

مازندران

محمود آباد

معتدل و مرطوب

جاذبه ها: 11 تا

شهرستان محمودآباد در استان مازندران قرار دارد و از شرق با بابلسر و فریدون کنار همسایه است. این شهر از شمال و جنوب نیز به دریای خزر و شهرستان آمل می‌رسد و از غرب با شهرستان نور مرز مشترک دارد. محمودآباد یکی از نزدیکترین شهرهای ساحلی به تهران است، به‌طوری که فاصله تهران تا این شهر ساحلی را می‌توان در عرض ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه طی کرد. این فاصله کم تا پایتخت سبب شده است که سالانه هزاران گردشگر و مسافر به دنبال رزرو اقامتگاه و اجاره ویلا در محمودآباد باشند تا بتوانند نهایت استفاده را از زیبایی‌های طبیعت آن ببرند. این شهر از طریق جاده محمودآباد-آمل به جاده هراز وصل می‌شود و نزدیکترین راه برای رسیدن به آن از تهران، جاده هراز است. این شهرستان شامل دو شهر اصلی محمودآباد و سرخ‌رود می‌شود که هر دو به دریا راه دارند.

تاریخچه محمود آباد

تاریخچه شهر محمودآباد را با روستای تاریخی و دیدنی اهلم که در مجاورت آن قرار دارد یکی می‌دانند چراکه محمودآباد وارث و جانشین منطقه اهلم است که در زمان قاجاریان بندری برای شهر آمل بوده است؛ اما درباره قدمت این شهر باید گفت که شهر کنونی محمودآباد سابقه تاریخی چندانی ندارد و شکوه و رونق آن به دوره ناصرالدین‌شاه بازمی‌گردد. این شهر تا قبل از دوره ناصرالدین‌شاه منطقه‌ای بود که تنها دارای یک امامزاده و راه ساحلی شاه بوده است اما احداث بنای کنونی شهر، ساختن کاروانسراها، مساجد، راه‌آهن، ساختمان‌های تجاری و مسکونی آن توسط حاج محمدحسن خان اصفهانی در زمان ناصرالدین‌شاه انجام‌ گرفته است.

فرهنگ و آداب‌ و رسوم محمود آباد

در محمودآباد طوایف متعددی ازجمله نوری، لاریجانی، فیروزکوهی، ترک، کرد و محمودآبادی ساکن هستند که هرکدام آداب‌ورسوم مخصوص خود را دارند اما اصول همه آن‌ها یکی است. ازجمله برخی رسومات رایج که تقریباً در بین همه اقوام دیده می‌شود می‌توان به شب سیزده تیرماه اشاره کرد. این مراسم که در سیزده تیر ماه برگزار می‌شود در زمان محلی به تیرماه سیزده شو معروف است. در این شب مردم اهالی بعد از شام، سیزده نوع تنقلات آماده کرده و با گرفتن فال حافظ این شب را جشن می‌گیرند دادن هدیه به کودکان همسایه و رهگذران نیز در این شب مرسوم است.

یکی دیگر از رسومات جالب مردم این شهر مراسم مادرمه به معنی قدم‌بخیر است. در این مراسم یک نفر با استخاره انتخاب می‌شود و با در دست داشتن قرآن، سبزه، آینه و آب وارد اتاق‌ها می‌شود. مراسم شب یلدا و پختن آش با ترشی جهت رفع رنج و کسالت در چهارشنبه سوری را نیز می‌توان از دیگر رسومات محمودآباد برشمرد.

آب و هوای محمود آباد

محمودآباد شهری مرطوب و معتدل است که آب و هوای آن متاثر از دریای خزر، در روزهای گرم شرجی می‌شود. اما در ابتدای بهار و اواخر شهریور هوا بسیار معتدل و مطبوع است و زمان مناسبی برای گشت‌و‌گذار در نوار ساحلی محسوب می‌شود. از سوی دیگر در پاییز و زمستان هوا سرد است و به دلیل بارش‌های فراوان سطح جاده لغزنده خواهد بود. اما این شهر ساحلی مازندران در تمام طول سال گردشگر می‌پذیرد.

دیدنی‌های محمود آباد

جذاب‌ترین بخش محمودآباد برای گردشگران، دریای بیکران خزر است. در سفر به محمودآباد می‌توانید طلوع و غروب خورشید را در سواحل شنی این شهر تماشا کنید و با آب‌تنی در دریا، لذت سفرتان را تکمیل کنید. اما جاهای دیدنی‌ محمودآباد به دریا محدود نمی‌شود، در این شهر پارک‌های جنگلی و تفرجگاه‌های بسیاری وجود دارد که سفرتان را بسیار خاطره‌انگیز خواهند کرد. در ادامه این بخش از معرفی محمودآباد به شرح جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌پردازیم.

سواحل آبیِ دریا

بی‌تردید یکی از دلایل مهم سفر به شمال کشور دیدن دریای آبی مواج آن است. در سواحل محمودآباد بچه‌های‌تان حسابی سرگرم می‌شوند، چراکه ساختن قلعه‌های شنی ساعت‌ها زمان می‌برد! در کنار دریا به صدای موسیقی امواج گوش دهید و رقص آب را تماشا کنید تا دغدغه‌های زندگی شهری را برای چند ساعت هم شده به دست فراموشی بسپارید.

پارک‌های ساحلی محمود آباد

تصور کنید که وارد پارکی سرسبز شده‌اید که همه جور امکاناتی برای تفریح و ورزش در آن وجود دارد. همینطور که در پارک قدم می‌زنید و به انتهای آن نزدیک می‌شوید، دریا پیش روی‌تان ظاهر می‌شود! پارک‌های ساحلی محمودآباد به دریا وصل می‌شوند و امکان قایق‌سواری و ورزش‌های آبی در سواحل اختصاصی آن‌ها فراهم است. این پارک‌ها شامل پارک لاله، پارک ملت، پارک شهرداری و پارک مرکزی می‌شوند که در سفر خود به این منطقه می‌توانید در آن‌ها اتراق کرده و از امکانات کامل تفریحی و ورزشی آن‌ها لذت ببرید.

سرزمین رویاهای محمود آباد

سرزمین رویاهای محمودآباد، یک شهربازی است که در کنار دریا قرار دارد! در این شهربازی منحصربه‌فرد می‌توانید وسایل بازی مهیجی سوار شوید و در آخر قایق‌سواری کنید تا خاطره‌ای دلچسب از سفرتان به این شهر را به ثبت برسانید. پس از این لحظات هیجان‌انگیز، به یکی از کافی‌شاپ‌ها یا رستوران‌های سرزمین رویاهای محمودآباد بروید تا یک خوراکی خوشمزه نوش‌جان کنید و به تجدید قوا بپردازید.
روستای لاویج

لاویج روستایی همه چیز تمام در قلب مازندران است که جنگل‌های سرسبز و چشمه‌ی آب گرم آن گردشگران بسیاری را جذب می‌کند. برای این که بدانیم روستای لاویج محمودآباد کجاست، باید ۵۷ کیلومتر از محمودآباد فاصله بگیریم و در حد فاصل دو شهر نور و محمودآباد این روستای جنگلی را پیدا کنیم. در این روستا به پارک جنگلی کشپل بروید و از چشمه‌ی آب گرم آن دیدن کنید. زیبایی و طراوت درختان راشِ سربه‌فلک کشیده که از دیدنی‌های محمودآباد به شمار می‌روند، نظر هر گردشگری را جلب می‌کند. همچنین چشمه‌ی کشپل نیز به دلیل خواص درمانی که دارد از اهمیت ویژه‌ای در این منطقه برخوردار است.
آبشار آب پری

اگر از سمت محمودآباد به سمت شهرهای رویان و نور حرکت کنید، به منطقه زیبای آب پری می‌رسید. آبشاری به همین نام نیز در این منطقه وجود دارد که از جاذبه‌های گردشگری مازندران محسوب می‌شود و طبیعت بکر اطراف آن دلِ گردشگران را می‌برد. در اطراف این آبشار که لب جاده واقع شده است، درختان متراکمی وجود دارند که سبب شده‌اند دمای این منطقه به نسبت شهر محمودآباد پایین‌تر باشد. در نتیجه اگر در سفر هوس هوای سرد و خنک کردید به منطقه آب‌پری در نزدیکی محمودآباد سر بزنید.

روستای جنگلی اهلم

یکی دیگر از دیدنی‌های محمودآباد جنگل‌های روستای اهلم است. برای اینکه بدانید روستای اهلم محمودآباد کجاست، باید ابتدا به سمت غرب و شهر نور حرکت کنید و پس از ۱۱ کیلومتر به این روستای جنگلی برسید. جنگل‌های روستا در قسمت جنوبی آن واقع شده‌اند و جاده‌ای آسفالته در میان درختان کشیده شده است که این منطقه را رویایی‌تر از همیشه می‌کند. روستای جنگلی اهلم یکی از توریستی‌ترین مناطق محمودآباد است که گردشگران بسیاری را به این منطقه می‌کشاند.
پارک جنگلی تشبندان

روستای تشبندان محمودآباد نیز یکی دیگر از مناطق جنگلی و سرسبز است که در مسیر جاده آمل به محمودآباد قرار دارد. در این روستا به پارک جنگلی تشبندان بروید و از صدای آواز پرندگان بر روی درختان تنومند و متراکم محله لذت ببرید.

تپه‌های باستانی سرخ‌رود

در بخش جنوبی شهر سرخ‌رودِ شهرستان محمودآباد، دو تپه باستانی با نام تپه‌های  قلاتکی وجود دارند که از دیدنی‌‌های تاریخی این منطقه به حساب می‌آیند. اگر بر روی این تپه‌ها بروید، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از طبیعت اطراف مشاهده می‌کنید. ارتفاع زیاد دو تپه سبب شده بود که در دوران اشکانیان از آن‌ها به عنوان قلعه‌های نظامی استفاده کنند.

تالاب سرخ‌رود

یکی دیگر از دیدنی‌های شهرستان محمودآباد، تالاب سرخ‌رود است. این تالاب زیبا که در دلِ طبیعتی بکر قرار دارد، محل زندگی و استراحت برخی از آبزیان و پرندگان کمیاب محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید با قوهای مهاجر عکس یادگاری بگیرید، در پاییز و زمستان به این منطقه از محمودآباد سر بزنید!

روستای بونده

روستاهای محمودآباد یکی از  دیگری زیباتر و سرسبزتر هستند. در روستای بونده، جنگلی با همین نام قرار دارد که طبیعت بکر و پوشش گیاهی متراکم و سرسبز آن زبانزد است. در طول سال و به خصوص ایام نوروز گردشگران بسیاری به روستای بونده سفر کرده و چند روزی را در این روستای رویایی اقامت می‌کنند. جنگل بونده در فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد و در جاده آمل به محمودآباد واقع شده است.

پارک جنگلی طاهباز

پارک‌های محمودآباد بسیار زیبا و متمایز هستند. برخی از آن‌ها ساحل اختصاصی دارند و برخی دیگر هیجان را به لب دریا کشانده‌اند اما پارک طاهباز از ۲ هکتار جنگل به وجود آمده است! شما می‌توانید در عین حال که از قدم زدن در جنگل لذت می‌برید، با خیال راحت در آن اتراق کرده و به تفریح و استراحت بپردازید. در این پارک از امکانات ورزشی، تفریحی، مکان نصب چادر، رستوران و… برخوردار خواهید بود. برای این که بدانید پارک جنگلی طاهباز محمودآباد کجاست، به سمت جاده آمل به محمودآباد حرکت کنید و سرِ خیابان منتظری به این پارک جنگلی سرسبز برسید.

سوغات محمود آباد

بهترین و مشهورترین سوغاتی‌های محمودآباد برنج درجه یک و ماهی‌های تر و تازه آن هستند. در مدت اقامت در محمودآباد نیز می‌توانید ماهی و پلوی خوشمزه‌ای درست کرده و یک غذای ویژه و همه‌ چیز تمام نوش جان کنید.

از دیگر خوراکی‌های خوشمزه محمودآباد می‌توان به ترشی‌های محلی، مربای پرتقال، شربت بهارنارنج، انار جنگلی، کلوچه و شیرینی‌های محلی آن اشاره کرد. علاوه بر این، سوغاتی‌های دیگری نیز در این شهر یافت می‌شوند که هم ارزش هنری دارند و هم  هدیه‌ای بی‌نظیر برای عزیزان‌تان خواهند بود.صنایع دستی محمود آباد

اهالی محمودآباد از دیرباز تاکنون با چوب درختان دست‌سازه‌های زیبایی خلق می‌کنند و از سوی دیگر به جای استفاده از پلاستیک‌ها از سبدهای حصیری بهره می‌برند تا به طبیعت زیبای محل زندگی‌شان احترام بگذارند. در سفر به این شهر زیبا از این سبدها و ظروفی که از دلِ طبیعت مازندران ساخته شده‌اند، غافل نشوید و فرصت خرید آن‌ها را غنیمت شمرید.
غذاهای محلی محمود آباد

بدون شک یکی از بهترین لحظات سفر به شهرهای شمالی لحظه چشیدن غذاهای محلی و خوشمزه آن است. در سفر به محمودآباد لذت خوردن غذاهای محلی آن که شامل خورشت سیر انار، نازخاتون، باقالا وابیج، کدو بره، بشته واش، مالابیج، بیج بیج، کئی پلا و… می‌شود را از دست ندهید.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

230 بازدید

0 نظر

درج: 8 شهریور 1402

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir