چرمهین

0
چرمهین

اصفهان

چرمهین

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 3 تا

چـِرمَهین (به انگلیسی: Chermahin) از شهرهای استان اصفهان در ، شهرستان لنجان در مرکز ایران است. نزدیک‌ترین شهر به چرمهین باغ بهادران است . جمعیت چرمهین 20000 نفر (سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی) است. از نام‌های پیشین آن قلعهٔ چَرمی را گفته‌اند.

فاصله چِرمَهین تا آبشار شاه لولاک حدود پنج کیلومتر و تا زاینده رود کمتر از شش کیلومتر است.

سوغات چرمهین کشک، قارا، انار، گردو، روغن حیوانی و فرش دستباف است.


-فرهنگ و گردشگری

چرمهین در میان گذرگاه دو مرکز تمدنی بزرگ اصفهان و شهرکرد میدان رفت و آمدهای فرهنگی بوده‌است. مردم دلبستگی فراوانی به شعر و ادب فارسی داشته و به ویژه در مراسم شب‌نشینی دل به شعر شاعران محلی (عباس شاعر) یا ملی (سعدی، حافظ، فردوسی) می‌داده‌اند. علامه حاج آقا رحیم ارباب (زاده چرمهین) هم عصر سید ابوالحسن اصفهانی مدیسه ای (زاده مدیسه در نزدیکی چرمهین) دانش خود را نخست در محل و سپس با مهاجرت به اصفهان تکمیل کردند و از دانشمندان بزرگ زمان خود بودند.

گفته می‌شود بنای خشتی مسجد ناروندی چرمهین پیشینه تاریخی افزون بر هفتصد سال دارد که در بخشی از ساختمان آن برای نگهداری زمان و تقسیم حقآبه کشاورزی قنات‌ها پنگ و پیاله را بکار می‌برده‌اند. پنگ پیاله مسین است که در کف آن سوراخ ریزی دارد و آن را روی لگن بزرگ اب می‌گذاشته‌اند. مدت زمانی که پیاله پر شده و در لگن آب فرومی‌رفته را یک پنگ می‌گفته‌اند که با جارزدن به کشاورز سرزمین اطلاع می‌دادند.

تفریحات سالم در مجموعه گردشگری آبشار شالورا، شنبه گردی (گردش و پیاده‌روی نخستین شنبه پس از نوروز در دشت و دمن)، جشن ملی چهارشنبه سوری، نوروز و سیزده بدر در دامان طبیعت برنامه‌های تفریحی و گردشگری هستند که در چرمهین برگزار می‌شود.

زیارت چهل دختران در مجموعه آبشار شاه لولاک، برگزاری مراسم شالورا جاری هفتاد روز پس از نوروز، چاووشی خوانی برای حاجیان، برگزاری دهل زنی و روز تیغ، نخل گردانی و مویه خوانی رویدادهای فرهنگی چرمهین بوده‌اند که امروزه بسیاری از آن‌ها همچنان برگزار می‌شوند.


-قنات‌ها و چشمه‌ها

چرمهین روی یک دشت آبرفتی میان کوهی در دامنه کوه رخ از رشته کوه زاگرس است که آبخوان‌های سرشاری دارد. پیشینیان با کندن چندین رشته قنات منبع سرشاری از آب نوشیدنی و کشاورزی را برای چرمهین فراهم کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها تا امروز جریان دارند و در مالکیت خصوصی یا عمومی مردم هستند. همچنین چشمه‌های فصلی یا دایمی در اطراف چرمهین هستند. گفتنی است که میزان آبدهی قنات‌ها و چشمه‌ها در سال‌های اخیر به خاطر میزان بارندگی‌ها تغییراتی داشته‌است. (جدول قنات‌ها و چشمه‌های چرمهین)

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

427 بازدید

0 نظر

درج: 1 دی 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir