فارغان

0
فارغان

هرمزگان

فارغان

ساحلی

جاذبه ها: 6 تا

فارغان (فارغانات) یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است.
جمعیت فارغان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۳٫۱۴۶ نفر بوده‌است. آخرین شمارش نفوس و مسکن مزبور به سال ۹۴ شهر فارغان ۸۶۰ خانوار و تعداد ۲۷۲۹ نفر شمارش شده‌است.در۱۵ روستای فارغانات ۱۳۰۷۱ نفر و۳۷۶۶ خانوار در سال ۹۲ شمارش و در سامانه ثبت شده‌است.

-پوشش گیاهی

درختان نخل و انار و انجیر و لیمو و انگور در این ناحیه وجود دارند.گیاهان گلسرخ و کنجد و عدس و ماش در اینجا نیز وجود دارند.
داروهای گیاهی سنتی این محل هوم نوش است که از شیره خرما درست می‌شود و برای بهبود و تسکین یا بیهوش کردن در طب استفاده داشته‌است.


-تاریخچه

در تبدیل به شهر شدن است.فارغان را می‌توان همانند کهن ودیرینه، انشان، تپه یحیی، سوغان یا حتی سورمریان اشاره کرد.این منطقه با وجود تپه‌های باستانی مورد کاوش‌های باستان‌شناسانه قرار نگرفته‌است.

کوره‌های تولید انواع فلزات باستانی در این منطقه وجود دارد. کوره تولید شیشه در این منطقه یافت شده. ساختمان‌های باستانی در این محل وجود دارد که می‌توان به اشکفت‌هایی که با ساروج اندود یا دیوارکشی شده‌است و آتشکده زردشت در ورودی بخوان و آتشکده وگاه شمار وچاپارخانه، آبگرم ده شیغ و میل آتشی لموشوکو اشاره کرد.

شیر برنزی در بسته و انواع سفال با رنگهای متفاوت در این منطقه کشف شده‌اند.

-بناهای تاریخی

بقعه شریف بی بی که نسب او به جعفر صادق می‌رسد در این منطقه وجود دارد.دو بنا و قلعه‌ای بزرگ از جنس خشت گل خام درنظام آباد وجود داشت که به علت بروز اختلافات قومی با خاک یکسان و تنها پی‌های ساروجی آن مانده‌است.پیش از حمله اعراب در این محل بنایی به نام دروازه دوزخ و بهشت وجود داشته که تخریب شده‌است و آثار آن در میمند باقی مانده‌است.

در جنوب میمند قبرها و دخمه‌هایی وجود دارد که در زبان محلی به آن سنگر یا خرفت خانه می‌گویند و مردم محلی برای ساخت خانه‌های خود از سنگ‌های موجود در آن‌ها استفاده می‌کردند.

چاه‌های با بدنه ساروجی و باستانی، کوره آجرپزی باستانی ، معدن گچ درکناره غربی و سد باستانی نارمند در این منطقه نیز وجود دارند.


-صنعت و کشاورزی

باغات این ناحیه مرکبات و گردو می‌باشد. همچنین کشت (کولک) پنبه شلتوک در این منطقه رواج دارد.
صنعت‌هایی که از قدیم در این ناحیه وجود داشته سفالگری و کوره‌های ذوب فلز و پارچه بافی و و تولید چرم با رنگ طبیعی و دباغی مشک آبخوری با پوست و پارچه و تولید زیورآلات بوده‌اند.

-فرهنگ و گویش

فرهنگ و گویش تمام این ناحیه یکسان بوده و این امر موجب می‌شود که به کل این ناحیه فارغانات گفته شود.تمام مراسم و سنت‌های این ناحیه ریشه کاملاً ایرانی دارد.
رسم تعزیه خوانی از دوران صفوی در این ناحیه وجود دارد.

-سنت‌های محلی

داستان محلی گوهر شب چراغ از داستان‌های محلی این ناحیه است. همچنین سنت ههل مشو برای درخواست باران در این منطقه جریان دارد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

722 بازدید

0 نظر

درج: 17 آبان 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir