قصرقند

0
قصرقند

سیستان و بلوچستان

قصرقند

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 7 تا

شهرستان قصرقند در جنوب سیستان و بلوچستان با بیش از 440 مكان طبیعی، تاریخی، قنوات، رودها، نخلستان ها و شالیزارها مكانی شگفت انگیز برای مسافران است.

شالیزارها، آبشارها، درختان میوه های گرمسیری، رودخانه پر آب كاجو و تمساح پوزه كوتاه از جاذبه های مهم و دیدنی این شهرستان است كه نظر هر بیننده ای را به سوی خود جلب می كند.

رودخانه زیبا و دایمی كاجو شریان حیاتی شهر قصرقند مركز این شهرستان را تشكیل می دهد و تمساح های پوزه كوتاه در طول سال فضای این منطقه را بسیار زیبا و خاطره انگیز می كنند.

آنچه كه قصرقند را از دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان متمایز كرده فراوانی آب با وجود رودخانه های دایمی چون كاجو و قنات هاست.
قصرقند با توجه به پیشینه تاریخی كه دارد از قدیمی ترین شهرهای جنوب شرقی سیستان و بلوچستان است به طوریكه آن را به عنوان 'پایتخت مكران' می شناسند.

 آثار تاریخی

از مهمترین آثار قصرقند می توان به تپه دمبیگان مربوط به دوران اشكانی، تپه سیاه بن مربوط به پیش از تاریخ و دوران تاریخی واسلامی، تپه كوشكک مربوط به دوران پیش از تاریخ، نقوش كنده های شمال قصرقند(كاجو)، محوطه دمبگور مربوط به دوران تاریخی واسلامی و قلاع ساخته شده مربوط به دوران اسلامی نظیر قلعه قصرقند و قلعه بگ اشاره كرد.


محصولات كشاورزی

باغ های میوه های گرمسیری نظیر موز، انبه، پرتغال و لیموترش در طول مسیر ورود به این شهرستان بر اهمیت این شهر می افزاید و قسمت اعظم میوه ها به دیگر نقاط سیستان و بلوچستان صادر می شود.
این شهر كه روزی انبار قلعه بلوچستان بوده دارای آبشارهای متعددیست كه در این بین آبشار' آبند' یكی از زیباترین آبشارهای استان سیستان و بلوچستان است.
قصرقند یكی از قطب های ویژه كشاورزی در جنوب استان سیستان و بلوچستان است كه مهمترین محصول آن خرما،برنج،انبه،لیمو ترش،لیمو شیرین ، 'پاپایا' و موز است.
برداشت برنج سالی 2 بار این شهرستان را بعنوان یكی از مراكز كاشت برنج در سیستان و بلوچستان مطرح كرده است.
صنایع دستی شهرستان قصرقند

یكی از ظرفیت های بسیار خوب و درخشان قصرقند وجود صنایع دستی غنی و ارزشمند است كه این شهر را به موزه زنده صنایع دستی در سیستان و بلوچستان می توان شناخت.

*سوزن‌دوزی
سوزندوزی قصرقند و نوع دوخت متمایز شیرازه به عنوان قدیمی ترین دوخت در بلوچستان از شاهكارهای زنان صنعتگر شهرستان است.
مهمترین ویژگی آن در مقایسه با سایر شهرها اینست كه صنعتگران مستقیم بر روی پارچه لباس دوخت را پیاده می كنند و نیاز به الحاق ندارند.
مهمترین مراكز سوزندوزی در قصرقند عبارتند از روستای كاجو، هیت، ساربوک و حمیری.


*حصیربافی
از دیگر صنایع دستی منطقه و مهمترین صنعتی كه قابل مقایسه با دیگر نمونه هایش در سیستان و بلوچستان است هنر حصیربافیست.
حصیربافی جایگاه ویژه ای در زندگی مردمان این دیار دارد مواد اولیه آن از برگ درختان نخل وحشی یا 'داز' تهیه می شود و تولید آن عبارتند از جارو(روپگ) كمربند(پرند) سواس(كفش) مصله (جانماز) كچور(خورجین) كپات(سبدكوچك) و انواع وسایل تزیینی است.

*سفالگری
از صنایع خاص منطقه قصرقند كه در سیستان و بلوچستان قابل توجه است و فقط در سه مركز سراوان، قصرقند و سرباز فعال بوده هنر سفالگریست.
این هنر از زمان قدیم همچنان به شكل سنتی در قالب كوره های كوچك به شكل گودال با عمق متوسط تهیه می شود و سوخت آن هیزم است.
با توجه به مرغوبیت خاك رس روستای كلوك و 'هلونچكان' مواد اولیه آن از خود محل تامین می شود.
بیشترین آثار زنان هنرمند در قالب پارچ، لیوان، كوزه و بوسوج و اسباب بازی كودكان است.

*زیورآلات سنتی
وجود كوره های ذوب فلز نشان از قدمت هنر فلز سازی در منطقه دارد.
زیورآلات سنتی اغلب برای خود آرایی استفاده شده و گاه ریشه های مذهبی در منطقه دارد.
هنر زیورآلات سنتی در این منطقه آمیزه ای از هنر میناكاری، مرصع كاری، منبت كاری و كنده كاری است.
این هنر در منطقه دارای بیش از 50 نمونه است كه مهمترین آن گوشواره (در) النگو(چوری) سربند، گردنبند(كپكو) سنجاق سینه( تاسنی) است.

*آهنگری
از دیگر هنرهای سنتی و صنایع دستی قصرقند هنر آهنگری است كه در قالب ساخت لوازم مصرفی نظیر لوازم آشپزخانه شامل چاقو، ملاقه، دیگ و لوازم كشاورزی نظیر داس، بیل، تبر است كه در بخش ساربوک تولیدمی شود.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

429 بازدید

0 نظر

درج: 7 آبان 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir