طرقرود

0
طرقرود

اصفهان

طرقرود

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 10 تا

شهر طرقرود، تقریبا در مرکز ایران، در ۳۳۵ کیلومتری تهران، ۳۵ کیلومتری نطنز و ۹۰ کیلومتری شمال اصفهان و نزدیکی قلّه کرکس قرار دارد. این شهر کوهپایه ای، دارای آثار باستانی و تاریخی و دیدنی فراوانی است که برای نمونه می توان از قلعه خشتی دوره اشکانی با بیش از ۲۲۰۰ سال قدمت، قلعه سنگی دوره ساسانیان، درخت چنار و سرو ۱۴۰۰ ساله، مسجدجامع دوره ایلخانی، امام زادگان چهاربزرگوار(ع)، دریاچه های طرق و چهار سامون(صابون)، عمارت افسانه ای ۴۰ دختران، گورستان قدیمی و حمام هانی که از جاذبه های گردشگری طرق نیز به شمار می روند، نام برد.


طرق یا طرقرود دارای روستاهای زیادی است که نیه، مزده، طار، کشه، آبکشه، ورگوران، یحیی آباد، باغستان پایین و باغستان بالا، از مهم ترین آنها محسوب می شوند.

علامه ذکریای قزوینی درکتاب”آثارالبلاد واخبار العباد” درمورد طرق می نویسد: (درقرن هفتم هجری قمری)، طرق شهری نزدیک اصفهان است و اهالی آن دستی فراخ در ساخت ظروفی از عاج و آبنوس دارندکه مردم شهرهای دیگر، توانایی ساخت آنها را ندارند.

در داخل و اطراف این شهر، معادن متعدد سنگ تراورتن قرار دارد و گویش مردم این دیار”طرقی” است که از زمان باستانی باقی مانده و شاخه ای از زبان راجی تلقی می شود.

از بزرگان طرق یا طرقرود می توان از احمدبن ثابت بن محمد طرقی(فقیه، اصولی، حافظ، نویسنده و خطاط ) نام برد که متوفی به سال ۵۲۰ هجری قمری است، شیخ تاج الدین طرقی(عالم، ادیب، شاعر ظریف گوی قرن ششم) و سلطان بابا احمد طرقی(عارف) هم از اهالی طرق بوده اند.

طرق یا طرق رود دارای آب لوله کشی، تلفن، برق، گاز، مرکز بهداشت و سایر امکانات بوده و از جمله محصولات آن زعفران و انگور است.


طرق در لغتنامه دهخدا

قصبه مرکز شهرستان طرقرود بخش نطنز، شهرستان کاشان در ۳۳هزارگزی جنوب باختری نطنز و یک هزار گزی شمال شوسه نطنز به مورچه خورت
کوهستانی و سردسیر با ۴۴۳۰ تن سکنه
آب آن از ۱۷ رشته قنات
محصول آنجا غلات و میوه‌جات و حبوبات و انگور
شغل مردان زراعت و گله‌داری است و عده ای برای تامین معاش به تهران رفته برمی‌گردند
صنایع دستی آن گیوه چینی و تخت کشی است
تلفن و دبستان و راه فرعی به شوسه دارد
قلعه‌ی خرابه و مسجد آن قدیمی است
مزارع یحیی آباد و باقر آباد و هنجوه و ایل آباد جزء این قصبه است.(از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۳)
طرق در جنوب نطنز و در کنار راه نطنز به مورچه خورت میان یاهپود و گردنه طرق در ۳۳۳۰۰ گزی نطنز واقع شده است

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

919 بازدید

0 نظر

درج: 20 شهریور 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir