پیشوا

0
پیشوا

تهران

پیشوا

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 8 تا

این شهرستان با وسعت 210 کیلومترمربع در 45 کیلومتری جنوب شرقی استان تهران قرار دارد و از شمال به شهرستان پاکدشت و دامنه های دماوند، از جنوب به کویر مرکزی و از شرق به شهرستان گرمسار و حاشیه کویر و از غرب به شهرستان ورامین محدود می شود. قدمت شهرستان که در فلات مرکزی ایران واقع شده است به هزاره سوم قبل از میلاد یعنی پنج هزار سال قبل بر می گردد.

پیشوا، مرکز شهرستان پیشوا و یکی از شهرهای استان تهران است که در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی تهران واقع شده است. این شهر در مسیر کهن راه ابریشم و همچنین در مسیر خط راه آهن سراسری تهران-مشهد قرار دارد.پیشوا از معدود شهرهایی است که علی رغم نزدیکی به پایتخت، مهاجران کمی پذیرفته و بیشتر مردمان آن بومی همین منطقه هستند، به همین دلیل از شهرهای کم جمعیت استان تهران محسوب می شود. طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، این شهر تعداد ۵۹۱۸۴ نفر جمعیت داشته است.به پیشوا لقب «مهد انقلاب ایران» نیز می دهند که در سفر ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی به این منطقه، پیشوا «نگین سبز استان تهران» نام گرفت و رهبر ایران نیز در سفرش، این شهر را «مرکز شهادت» نامید. این شهر زادگاه کیومرث، نخستین پادشاه ایران است که برای مقابله با اهریمن برخاست.

پیشوا آب و هوای معتدل و نیمه خشک و در دشت ها آب و هوای صحرایی مختص خود را دارد، نسبت به گرمسار و ورامین معتدل تر است ولی شب های زمستانی سردتری دارد. درجه حرارت پیشوا بین ۱۴- درجه در زمستان و ۴۵+ درجه در تابستان در نوسان است. در بهار و پاییز به علت وجود درختان فراوان و مصونیت از آلودگی های تهران هوای فرح بخش و دلنشینی دارد.

زبان شهر پیشوا
مردم پیشوا فارسی زبان و دارای لهجهٔ تهرانی با اندکی گویش محلی هستند.

جمعیت شهر پیشوا
طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران جمعیت پیشوا ۴۷٬۲۵۳ نفر بوده که از این تعداد ۲۳٬۷۳۴ نفر مرد و ۲۳٬۵۱۹ نفر زن بوده اند و این تعداد در ۱۳٬۳۵۲ خانواده زندگی می کنند که اکثراً بومی همین منطقه اند.

بازار قدیمی پیشوا
بازار پیشوا یادگاری از دوره صفویه است که با قدم زدن در آن می توان گذر تاریخ را به خوبی مشاهده کرد ,مغازه ها و حجره های قدیمی این بازار کمتر شکل مدرن و امروزی به خود گرفته اند و در آن می توان معماری دوره صفویه را از نزدیک لمس کرد.انتهای این بازار به مرقد مطهر امامزاده جعفر (ع) ختم می شود.


مرقد مطهر امامزاده جعفر(ع)
در کاوش های باستان شناسی که در سالهای اخیر در شهر پیشوا صورت گرفت، گورستانی سه هزار ساله کشف شد که چگونگی تدفین، فرم و ساخت ظرف سفالین و اشیا، مفرغی نهفته دراین گورستان نشان از حضور مهاجرینی از سرزمین های شمالی و شمال غربی در این شهر بوده است.مرقد مطهر امامزاده جعفر (ع) به این شهرستان پیشوا تقدس خاصی بخشیده به طوریکه این امامزاده مورد توجه خاص مردم منطقه بوده و از سایر نقاط ایران نیز برای عرض ادب به کنار مرقد مطهرش گرد می آیند.گنبد بقعه امامزاده جعفر (ع) فیروزه ای هست که در دوره صفویه بنا شده است و در سال 1227 به وسیله فتحعلی شاه قاجار تعمیر شده است.این گنبد در قسمت خارجی دارای پوشش کاشی فیروزه ای با نقوش هندسی و کتیبه هایی به خط ثلث و کتیبه های نستعلیق که در بعضی نقاط کتیبه های ثلث را قطع کرده است.داخل مقبره تا ارتفاع 1/5متری با کاشی معرق به رنگ فیروزه ای ، مشکی ، زرد سفید بر زمینه لاجوردی با نقوش تزئینی اسلامی مزین می باشد و به احتمال قریب به یقین این کاشی ها جزو تزئینات اولیه بنا می باشد که در بالای ازاره تماما آئینه کاری شده است.ضریح مطهرامامزاده چند سالی است که تعویض شده است و هنرمندان اصفهانی نهایت ذوق و سلیقه را درساخت آن به کار برده اند و در آن از هنرهای قلمزنی و میناکاری استفاده شده است.صحن مطهر پیشوا مبدأ قیام خونین 15 خرداد می باشد و مردم این دیار که در روز 15 خرداد سال 42 در مراسم مذهبی موسوم به بنی اسد مشغول عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) بودند با دریافت خبر دستگیری امام خمینی به سمت تهران به راه افتادندو با همراهی مردم ورامین در پل تاریخی باقرآباد با نیروهای رژیم شاه درگیر شده و خون گرمشان سنگفرش های پل باقرآباد را رنگین کرد.


پیشوا قطب تولید محصولات گلخانه ای
پیشوا را باید یکی از قطب های اصلی کشاورزی و دام پروری در استان تهران دانست و خاک مناسب این منطقه، مستعد فعالیت های کشاورزی محسوب می شود.اساس آمارهای ارائه شده، یک هشتم محصولات گلخانه ای در پیشوا تولید می شود و این شهرستان یکی از قطب های تولید گل و گیاه دارویی به حساب می آید.

تپه سلام
تپه مرتفع سرسبز و پرطراوت که مشرف بر شهر است و چشم انداز زیبایی از دشت پیشوا و حتی جنوب شرق استان تهران را داراست.فضای تپه از درختان کاج پوشیده شده و آبنما و آب روانی در آن جاری است که روح را جلا می دهد و مکان خوبی برای استراحت و تفریح محسوب می شود.مزار چهار شهید گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس در این تپه مشرف به امامزاده جعفر(ع) واقع شده است .

آب انبار حصار گلی
در شرق جاده پیشوا به مبارکیه در دو کیلومتری شرق جاده اصلی، روستایی به نام حصار گلی قرار دارد. آب انبار حصارگلی در داخل روستایی واقع است و 27 کیلومتر با ورامین فاصله دارد.این اثر تاریخی که تا اواخر دوره قاجاریه مورد بهره برداری قرار می گرفت از آجر و ملات گچ ساخته شده است و راه دسترسی به مخزن آب از یک ردیف پلکان آجری امکان پذیر است.

پارک بزرگ جنگلی
این پارک بر فراز تپه های مشرف بر شهر، محل ارتزاق و سیاحت خوبی است برای بازدید کنندگان. این پارک با وسعت بیش از 40 هکتار یکی از بزرگترین و زیباترین پارکهای شهرستانهای جنوب شرق استان تهران است که پوشیده شده از درختهای سربه فلک کشیده سرو و کاج که زیبایی خاصی به شهر بخشیده است به طوری که از فواصل دور قابل رؤیت است.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

910 بازدید

0 نظر

درج: 2 شهریور 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir