نیاسر

0
نیاسر

اصفهان

نیاسر

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 4 تا

واژه‌ی نیاسر با معنی سایه و سرما است و یک واژه‌ی کاملاً فارسی است که با توجه به نوع آب و هوای این شهر انتخاب شده است. نیاسر یکی از گردشگرپذیرترین جاذبه‌های شهر کاشان است که در کنار شرایط آب و هوایی معتدل توانسته با حفظ تاریخ و فرهنگ بومی پیش از اسلام به شهرت برسد؛ چرا که این منطقه در ابتدا روستای کوچکی بوده که به دلیل توجه خاص پادشاهان و فرمانروایان دوره‌های مختلف به ویژه دوره ساسانیان، به شهری پر باغ و خوش آب و هوا تبدیل شده است.

آثار تاریخی به جا مانده در این منطقه نشان دهنده‌ی قدمت طولانی این روستا است. با توجه به تحقیقاتی که باستان شناسان و پژوهشگران در این زمینه انجام داده‌اند می‌توان گفت که قدمت شهر باستانی نیاسر به ۴۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی نیاسر

در ادامه راهنمای سفر به نیاسر باید گفت که شهرستان نیاسر از توابع وابسته به شهر کاشان است که در مسیر بین کاشان و مشهد و در فاصله‌ی ۲۳۰ کیلومتری تهران واقع شده است. در حقیقت می‌توان گفت که موقعیت جغرافیایی این شهر باعث استقبال فراوان گردشگران از آن شده است؛ چرا که این شهر به واسطه‌ی قرار گرفتن در میان  کوهستان‌ها نیز از آب و هوای بسیارخنک و معتدلی برخوردار بوده به طوریکه می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث تمایز آن از کاشان شده همین پوشش طبیعی سرسبز و آب و هوای خنک و دلنشین این شهر است.

جاذبه‌های گردشگری نیاسر

 اماکن  دیدنی و درخشانی در شهر نیاسر نهفته است که نمایانگر بخشی از تاریخ پر فراز و نشیب ایران است.

غار رئیس نیاسر

اولین جاذبه که ما بازدید از آن را در راهنمای سفر به نیاسر پیشنهاد می‌کنیم غار رئیس است. این غار باشکوه یکی از عجیب‌ترین غارهای مصنوعی و دست ساز در ایران است که توسط گذشتگان ما ساخته شده است. این غار شگفت انگیز امروزه با نام‌های مختلفی در میان مردم شناخته می‌شود که غایر ویس، غار رئیس و سوراخ ویس از محبوب‌ترین آن‌ها است. در گذشته اهالی روستای نیاسر از این غار برای انجام برخی از اعمال مذهبی خود استفاده می‌کردند. طبق مطالعاتی که باستان شناسان بر روی این آغار انجام داده‌اند قدمت آن را متعلق به ابتدای دوران حکومت پارت‌ها دانسته‌اند.



 آتشکده نیاسر

این آتشکده که در میان گردشگران با نام چارتاقی نیاسر شهرت یافته جزو یکی از کهن‌ترین بناهای تاریخی باقی مانده از دو دوره‌ی اشکانی و ساسانی است که به نسبت دیگر چارتاقی‌های ایران سالم‌تر است. از آنجایی که این آثار تاریخی به شکل اتاقکی گنبد دار، به ابعاد ۱۴*۱۴ از سنگ و گچ ساخته شده، دارای معماری مشابه‌ای با گنبدهای بنا شده در عصر ساسانی دارد. در حقیقت مردمان دوره‌ی سلطنت اردشیر اول ساسانی، این چارتاقی را به منظور نشانه‌ای برای راهیابی کاروان‌ها در شب بر روی ارتفاعات ساخته بودند تا کاروان‌ها به هنگام عبور از این منطقه دچار مشکل نشوند. البته در گذشته از این چارتاقی به عنوان آتشکده و منطقه‌ای برای یاد بود بزرگان از دست رفته نیز استفاده می‌شد.

چشمه و آبشار نیاسر

جاذبه دیگری که ما در راهنمای سفر به نیاسر به معرفی آن می‌پردازیم، چشمه و آبشار واقع شده در شهر کوچک نیاسر است. این آبشار جذاب و چشم نواز جزو جاذبه‌های تاریخی- طبیعی این شهر تماشایی محسوب می‌شود. نام دیگر این چشمه‌ی درخشان، چشمه‌ی اسکندریه است که اغلب گردشگران، آن را با این نام می‌شناسند. در واقع می‌توان گفت که به برکت وجود همین مجموعه‌ی چشمه و آبشار اسکندریه است که این روستای باستانی در میان بازدید کنندگان ارزشمند شمرده می‌شود؛ چرا که نمای دلنشین و باصفای این چشمه می‌نواند چشمان هر بیننده‌ای را مجذوب خود کند.

لازم است بدانید که برای بازدید از این چشمه‌ی قدیمی می‌بایست چند متری را از چارتاقی معروف پایین بروید تا خود را به یکی از مشهورترین جاذبه‌های این شهر برسانید. یکی از مواردی که بر جلوه و شکوه این آبشار با عظمت می‌افزاید وجود استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌های بی‌نظیری است که به تدریج با فرسایش سنگ‌های آهکی بدست آمده است. جالب است بدانید که در پوشش گیاهی اطراف این آبشار گیاهان دارویی متعددی روییده است که در صورت آشنایی با گونه‌های مختلف آن فرصت دارید تا این نوع گیاهان دارویی را از نزدیک ببینید. ناگفته نماند که آب و هوای مطبوع این چشمه باعث شده تا نه تنها بتوانید در اطراف آن اتراق کرده و استراحت کنید بلکه بتوانید با شنیدن صدای دلنشین و لذت بخش آبشار به صرف صبحانه یا دیگر وعده‌های غذایی خود بپردازید.



مراسم گلاب گیری

رسم گلابگیری یکی از تماشایی‌ترین رسومات رایج در شهر نیاسر است که نظر زمانی زودتر از مناطق دیگر کاشان نیز انجام می‌شود؛ چرا که شرایط جغرافیایی منحصر به فرد نیاسر باعث شده تا غنچه‌های گل‌های محمدی سریع‌تر از شهر کاشان به ثمر بنشینند.  از این رو اگر مشتاق هستید تا در زمان گلابگیری به این شهر جذاب و دوست داشتنی سفر کنید باید بدانید که این مراسم جالب و دیدنی از اواسط اردیبهشت تا پایان خرداد ماه در شهر نیاسر برپا می‌شود. به خاطر داشته باشید که این بازه زمانی بهترین موقعی است که می‌توانید خودتان را به این مراسم خوشبو رسانیده و چند شیشه از گلاب‌های اعلاء و درجه یک آن را تهیه کنید.

حمام و آسیاب آبی نیاسر

حمام و آسیاب آبی از دیگر اماکن جذاب و با قدمت نیاسر هستند که به گفته‌ی پژوهشگران قدمت طولانی این مجموعه باستانی به دوره‌ی صفویه برمی‌گردد. سبک معماری بکار برده شده در این حمام بسیار جالب است؛ چرا که آب نشات گرفته از آبشار نیاسر در گذشته از طریق کول‌های گلی به بخش‌های مختلف حمام هدایت می‌شده و به کمک سوخت‌های بدست آمده از هیزم‌های چوبی باعث گردش آب به تمام قسمت‌های حمام می‌شده؛ در واقع از طریق این سیستم آبرسانی محیط داخلی حمام گرم و مرطوب می‌مانده است.  روش کار کردن آسیاب آبی موجود در این حمام هم به این شکل بوده که با آب به درون تنورهای مخصوصی وارد و ذخیره می‌شده و سپس به وسیله کول‌های باریک و پرفشاری بر روی چرخ آسیاب سرازیر می‌شده تا سنگ آسیاب به این طریق به حرکت در بیاید.

خوراکی‌های نیاسر

مطمئناً یکی از مهم‌ترین جنبه‌های یک سفر لذت بخش در نیاسر، خوردن غذاهای خوشمزه محلی آن است. بنابراین اگر می‌خواهید تا لذت چشیدن غذاهای بی‌نظیر و محلی این شهر را تجربه کنید، حتماً سری به رستوران‌های سنتی واقع شده در باغ‌های سرسبز نیاسر بزنید؛ چرا که این رستوران‌ها در کنار فراهم آوردن فضایی دلنشین و صمیمی، شما را دعوت به نوشیدن دمنوش‌های محلی خوش رایحه‌ای دعوت می‌کنند تا ضمن نوشیدن آن در محیطی دنج و آرامش بخش، لحظات خوشمزه و دوست داشتنی را برای خود و عزیزانتان خلق کنید.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

307 بازدید

0 نظر

درج: 29 تیر 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir