کمشچه

0
کمشچه

اصفهان

کمشچه

بیابانی

جاذبه ها: 3 تا

کمشچه شهر در شمال اصفهان قرار واقع شده و حدود 7 الی 8 هزار نفر جمعیت دارد. چرخ زندگی مردمان این شهر  از نوجوانان گرفته تا بزرگسالان با نانوایی و پخش نان می‌چرخد. بعد از نانوایی نیز مردم شهر به شغل بستنی فروشی در جای‌جای ایران مثل اهواز شمال و بنایی مشغول هستند. به لطف وجود نانوایی‌ها کمشچه جز معدود شهرهای ایران است که جمعیت بیکاران آن صفر است. وجود نانوایی‌ها باعث شده تا افراد کوچک و بزرگ از اوقات فراغت خود استفاده کرده و با پرداختن به نانوایی کسب درآمد داشته باشند.

کمشچه از نظر آب‌وهوا گرم و خشک است. میزان بارش باران در این منطقه بسیار کم است و سهم بیشتر بارش‌ها به بارش‌های فصلی در اواخر زمستان و فصل بهار تعلق دارد. تابستان‌های کمشچه گرم و خشک و زمستان‌های آن نیز نسبتا سرد است. اطراف شهر پر شده از باغات کشاورزی که منبع آب ریززمینی اکثر آن‌ها  بر اثر خشکسالی خشک شده است.

علاوه‌بر مزارع کشاورزی، مناطق کوهستانی زیادی نیز اطراف این شهر وجود دارد؛ بخش‌هایی از این کوهستان‌ها استفاده تجاری دارند، سایر بخش‌ها نیز مناطق بکر و دست نخورده برای تفریح هستند و روزهای جمعه به پاتوق مردمان کمشچه برای گذران وقت در طبیعت تبدیل می‌شوند.



کمشچه دارای سه آثار تاریخی شامل مسجد جامع و برج کناری آن و خانه قدیمی آخوندی‌هاست. هر سه این بناها به قوت خود باقی هستند و موقع سفر به این شهر می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. البته خانه قدیمی آخوندی‌ها فعلا حالت شخصی داشته و با هماهنگی افراد این طایفه امکان بازدید از آن وجود دارد.



قدمت پخت نان در شهر کمشچه

به نقل از مادربزرگ 90 ساله‌ی شهر کمشچه، پخت نان در کمشچه به زمان‌های خیلی دور برمی‌گردد؛ تاجایی که حتی مادربزرگ 90 ساله شهر نیز دقیقا نمی‌داند از چه سالی مردم این شهر نانوا بوده‌اند، اما از صحبت‌هایش آن طور که مشخص است، قدمت نانوایی در این شهر حداقل یک صده است.

دلیل محبوبیت نان‌های کمشچه در چیست؟

محبوبیت نان‌های کمشچه به ماندگاری بالا و طعم آن بر می‌گردد. تقریبا همه نان‌های کمشچه اگر در شرایط دمایی مناسب نگهداری شوند تا مدت زمان نسبتا زیادی طراوت خود را داشته و طعم خود را از دست نمی‌دهند. برای مثال نان نرم کمشچه چه نان نرم سنتی و چه نان نرم صنعتی چنانچه فریز شود تا نزدیک دو هفته عطر و طعم اولیه خود را داشته و بیات نمی‌شود.



کمشچه چند نوع نان دارد؟

نان‌های کمشچه به سه دسته سنتی، صنعتی و رژیمی تقسیم می‌شوند:


۱. نان‌های سنتی کمشچه

نان‌های سنتی همان نان‌های اصیل کمشچه است که از گذشته تاکنون وجود داشته و دستخوش تغییر نشده است. این نان‌ها از نظر ابعادی فوق‌العاده بزرگ هستند و طول آن‌ها به حدود یک متر می‌رسد. از نظر ارزش غذایی نیز این دست از نان‌های کمشچه ارزش غذایی بالایی دارند؛ به‌طوری‌که خوردن بخشی از آن‌ها برای سیری کامل کافیست.

نان‌های سنتی کمشچه شامل دو نوع نان نرم و خشک می‌شوند و هر دو مدل با آرد سبوس‌دار پخت می‌شوند. البته ناگفته نماند که نان‌های سنتی با آرد صنعتی نیز پخت می‌شوند، اما کیفیت و طعم آن‌ها کمی ضعیف‌تر نان سنتی است که با آرد سبوس‌دار پخته می‌شود.

۲. نان‌های صنعتی کمشچه

نان‌های صنعتی تقریبا بیش از دو دهه است که به سبد محصولات شهر کمشچه اضافه شده و خود سه نوع نان را شامل می‌شود که عبارتنداز: نان صنعتی نرم، نان صنعتی خشک و نان طرح سنگگ. همه این نان‌ها با آرد گندم صنعتی و تزئین گندم، شنبلیله و… پخت می‌شوند و به‌لحاظ ارزش غذایی، در جایگاه پایین‌تری نسبت به نان‌های سنتی قرار می‌گیرند.

۳. نان‌های رژیمی کمشچه

این دسته از نان‌های کمشچه نسبت به همه نان‌ها به استثنا نان طرح سنگگ، از قدمت کمتری برخوردار هستند، اما فوق‌العاده پرطرفدار هستند. مشتریان عمده نان رژیمی کمشچه مردمان پایتخت هستند. در ترکیب این نان از سبوس گندم و آرد جو استفاده می‌شود. همان‌طور که از نام این نان‌ها مشخص است مصرف رژیمی دارند.

نان‌های رژیمی به‌صورت خشک پخته می‌شوند و دارای تزئینات مختلف مثل کنجد، شوید و شنبلیله هستند.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

636 بازدید

0 نظر

درج: 22 تیر 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir