خمارلو

0
خمارلو

آذربایجان شرقی

خمارلو

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 6 تا

منطقه خمارلو (خداآفرین) در بین رشته کوهای جنگلی قره داغ (آراز باری یا ارسباران) و رشته کوهای قفقاز واقع است. این منطقه از شمال به جمهوری آذربایجان، از غرب به شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس (آراز) با مساحتی بالای 50 هزار هکتار، از شرق به  استان اردبیل و از جنوب به شهرستانهای ورزقان و کلیبر محدود می باشد؛ محدوده های 3و4 سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در منطقه خمارلو یا خداآفرین قرار دارند.

منطقه گردشگری آینالو

جنگل های کم نظیر و بهشتی به عنوان مأمنی برای حیات وحشی متنوع، در17 ژانویه سال 1977 میلادی توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. آهو، مارال، قوچ، میش، بز، پلنگ و خرس قهوه ای در این سرزمین زیبا می تازند. غار باستانی وایگان در شمال جاده خاکی روستای وایگان از دیگر مراکز گردشگری منطقه آینالو می باشد.

منطقه گردشگری وینق

روستای وینق با طبیعت زیبا و عمارتی تاریخی از مناطق بکر گردشگری خداآفرین به شمار می رود. در ورودی این روستا بر بلندای کوهی که بر رود ارس تسلط دارد، عمارت وینق چشم نوازی کرده و کتیبه سنگی ورودی اش، تاریخ ساخت آن را 1907 میلادی معرفی می کند.

بازار خمارلو (خدا آفرین)

بازار خداآفرین در مرکز محدوده سه منطقه آزاد ارس (جانانلو) نیز از مراکز مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی است. این بازار با بیش از 120 دهنه مغازه بزرگترین مرکز خرید و فروش اقلام مختلف، شامل لوازم خانگی، فرش و ورنی، پوشاک، زیورآلات و غیره محسوب می شود.



صنایع دستی خمارلو

شهرستان خمارلو یا خدا آفرین در حوزه صنایع دستی یکی از فعال ترین شهرستان های آذربایجان شرقی می باشد. بافت زیر اندازهایی مثل فرش، گلیم، جاجیم، ورنی و بافتنی های سنتی مانند شال، جوراب، دستکش و ... در این شهرستان رواج داشته است.
حجم بالایی از ورنی آذربایجان شرقی در این شهرستان تولید و در بازارهای مختلف داخلی و خارجی از جمله بازار تبریز و کشورهای همسایه عرضه می گردد.

موزه باستان شناسی

خمارلو علاوه بر تردد کاروان ها تا اواخر دوره قاجار، محل قشلاق و مسیر کوچ عشایر شاهسون و قره داغ در طول هزاران سال بوده است.
وجود کورگان ها (نوعی قبور با سه هزار تا سه هزار و پانصد سال قدمت) از نشانه های این ایلات کوچ رو می باشد. در مطالعات باستان شناسی محدوده خدا آفرین، کورگان های زیادی در حاشیه رودخانه ارس مشخص و حفاری شده است که اهمیت ارتباطی منطقه در دوره اشکانی را برجسته می سازد و آنچه در موزه باستان شناسی خدا آفرین به نمایش گذاشته شده است، یافته های حاصل از حفاری باستان شناسی در این حوزه می باشد.
آثار تاریخی این موزه باستان شناسی مربوط به سه گروه سفال، مفرغ و زیورآلات مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح است.

دریاچه سد خدا آفرین (خمارلو)

سد خدا آفرین بر روی رودخانه خروشان آراز یا ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و ما بین پل های خداآفرین و روستای ساریجالو واقع است. چشم انداز زیبای این دریاچه موجب جلب توجه گردشگران این محدوده می شود و آنان را به توقف، ماهیگیری و تفریح در سواحل دریاچه ترغیب می نماید.

دهکده تفریحی و اقامتی ساریجالو

این دهکده در سه کیلومتری جانانلو (حاشیه جاده جلفا به خدا آفرین) و در بالای تپه ای مشرف به دریاچه سد خدا آفرین واقع است. این دهکده با چشم انداز زیبا، سوئیت های اقامتی، تجهیزات بازی کودکان و آلاچیق های چوبی، محل امنی برای اقامت کوتاه مدت گردشگران داخلی و خارجی است.



پل های تاریخی خمارلو (خدا آفرین)

پل های تاریخی خمارلو یا خدا آفرین از دیگر ابنیه های باستانی این شهرستان می باشد. این دو پل در نزدیکی شهر خمارلو و در حاشیه جاده مرزی خدا آفرین-جلفا به چشم می خورند. یکی از این دو پل با 120 متر طول در دوران کهولت به سر می برد و دیگری در سایه مرمت و با 160 متر طول همچنان قابل بهره برداری است. در کتب تاریخی آمده است که پادشاهان زیادی در طول تاریخ این دو پل را تعمیر کرده و از آن استفاده کرده اند.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

674 بازدید

0 نظر

درج: 21 تیر 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir