اميديه

0
اميديه

خوزستان

اميديه

بیابانی

جاذبه ها: 3 تا

شهرستان اميديه كنونی از زمان كشف نفت و گاز در سال 1279 شكل گرفت . ابتدا به « سی‌برنج » معروف و سپس عميديه به معنای محل سرداران و بعدها به اميديه به معنای شهر آمال و آرزوهاي تحقق نيافته مرسوم گشت. شهرستان اميديه در جنوب غربی استان خوزستان و در 125 كيلومتری اهواز قرار دارد و از شمال و غرب به رامهرمز ؛ از جنوب و غرب به ماهشهر ؛ از شرق و جنوب شرقی به بهبهان و آغاجاری و استان كهگيلويه و بوير احمد محدود است .

شهرستان اميديه با تصويب هيئت دولت در دی ماه 1375 از بخش به شهرستان تبديل شد .

مساحت شهرستان اميديه 3216 كيلومتر مربع و دارای 2 بخش مركزی ( دهستان آسياب و چاه سالم ) و جايزان ( شهر جايزان و دهستان جولكی ) می‌باشد .

آب و هوای اين شهرستان گرم و خشك و از نقاط كم باران كشور محسوب میشود و طول گرما در سال قريب 8 ماه است كه در تابستان گرما از 50 درجه نيز فراتر میرود .

شهرستان اميديه در رديف غنی ترين مناطق نفتخيز جهان قرار دارد .

در اميديه علاوه بر منابع عظيم نفت و گاز دارای معادن ديگری همچون سنگ گچ ، سنگ آهك ، مخلوط شن و ماسه ، گوگرد ، لاشه سنگ ، مكادم ، ماسه بادی و ...... وجود دارد.



در اطراف اميديه دو رودخانه دائمی زهره و مارون و زمينهای مستعد كشاورزی وجود دارد كه تا هور ماهشهر و هنديجان و در جايزان تا بهبهان و رامهرمز امتداد دارد .  

اين شهرستان در شاهراه خوزستان به استانهای بوشهر ، فارس كهگيلويه و بوير احمد قرار دارد .

اين شهرستان افتخار دارد كه اولين شهيد جنگ تحميلی ( شهيد ايرج دستياری ) را در 31 شهريور 1359 تقديم انقلاب نموده است . همچنين شهرستان 13 سردار شهيد كه همگی در پس فرماندهی جنگ خدمت كرده دارد كه از جمله : سرلشكر شهيد اسماعيل دقايقی فرمانده دلاور لشكر 9 بدر ، سردار شهيد قدرت اله عليدادی ، سردار شهيد عزيز الماسی ، سردار شهيد فرهاد حق پرست ، سردار شهيد معصومی و ..... تقديم اسلام و انقلاب نموده است .

شهرستان اميديه با دارا بودن 450 شهيد گلگون كفن ، 170 آزاده دلاور و 1250 جانباز جان بركف و 3 خانواده 3 شهيد و 22 حانواده دو شهيد و 3 روحاني شهيد و 6 فرهنگی شهيد در جبهه و جنگ افتخار آفرينی نموده است .



در شهرستان اميديه وجود كوه و دشت و جنگل‌كاری  و فضاهای سبز در اطراف اميديه ، پاچه كوه ، ترمينال ، امامزاده سيد يبر و اطراف رودخانه‌های مارون و زهره جلوه خاصی را به شهرستان داده است .

در شهرستان اميديه اماكن متبركه و امامزادگان  متعدد و مشهوری همچون سيد يبر در دهستان آسياب ، امامزاده مقداد در روستای سور مقداد ، امامزاده ابراهيم در روستای ولی جايزان و .... معنويت زيبايی را به شهرستان داده است .

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

2,595 بازدید

0 نظر

درج: 20 تیر 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir