آچاچی

0
آچاچی

آذربایجان شرقی

آچاچی

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 0 تا

آچاچی یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است.

در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهر میانه در طول48/47 وعرض14/37 درجه جغرافیایی و در ارتفاع 1050 متری از سطح دریای آزاد شهری  با نام آچاچی واقع شده است.


شاهراه ترانزیتی ایران- اروپا از تهران شروع شده و پس از عبور از قزوین و زنجان از وسط آچاچی گذشته میانه و تبریز را پشت سر می نهد و از طریق مرز بازرگان وارد کشور ترکیه می شود وجود همین جاده در این شهرآن را از نظر اقتصادی رونق خاصی بخشیده و در فرهنگ اجتماعی و آداب و رسوم مردمان آن تاثیر بسزایی داشته است.

رودخانه قزل اوزن که از کوههای چهل چشمه کردستان سرچشمه می گیرد پس از عبور از بیجار و ورود به جلگه خمسه و جذب چند شعبه کوچک در این منطقه در نزدیکی روستاهای رجیین و قیطول زنجان چایی را همسفر خود نموده و به مسیر خود ادامه میدهد تا اینکه دل قافلانکوه را شکافته و متوجه آچاچی می شود.


این رودخانه همه ساله در فصل بهار طغیان می کند و بعضی سالها تا کودکی معصوم را در کام خود نگرفته و خانواده ای را داغدار نکند فروکش نمی کند قزل اوزن پس از سیراب نمودن اراضی مسیر خود اندکی پایین تر ازآچاچی با رود شهرچایی یا میانه چایی ملاقات میکند این روستا در وسط دو رود خانه موضع گرفته است و به علت اینکه محل تلاقی دو رودخانه فوق الذکر به شکل” y ” می باشد و در اصطلاح ترکی به این شکل هاچا گفته می شود به هاچاچای یا هاچاچی و در زبان فارسی به آچاچی موسوم شده است.

آچاچی با دارا بودن بیش از هزار خانوار جمعیتی بالغ بر پنج هزار نفر را در خود جای داده است اغلب ساکنان این شهر کشاورز راننده کامیون . کارمند دولت و صاحب رستورانها و مغازه های بین راهی هستند.


در سالهای اخیر بیشتر روستاهای کشورمان به دلایل متعددی مثل کمی و یا عدم وجود امکانات رفاهی و آموزشی و بهداشتی و غیره خالی از سکنه شده اند یعنی اهالی آنها به شهرها روی آورده اند و در این زمینه تهران و بعضی از شهرهای بزرگ با آغوشی باز پذیرای این میهمانان ناخوانده بوده و هستند آچاچی نیز در این مسابقه از قافله عقب نمانده و در مهاجر فرستی همپای این روستاها و شاید هم پیشتاز بوده است هم اکنون صدها خانوار از اهالی این شهر در شهرهای میانه . تهران . کرج وزنجان ساکن هستند ولی وجه تمایزی بین آچاچی و دیگر روستاهای منطقه وجود دارد و آن وجود امکاناتی تقریبا قانع کننده برای برخی خانواده ها می باشد این امکانات سبب شده است تا سالیانه تعدادی خانوار مهاجر از روستاهای اطراف به این شهرکوچ کنند.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

379 بازدید

0 نظر

درج: 1 تیر 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir