افوس

0
افوس

اصفهان

افوس

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 8 تا

نام افوس از واژه آپوسا به معنای سرزمین گرانقدر  یا  تقسیم گاه گرفته شده و طبق اسناد در نیمه اول قرن یازدهم قمری، طایفه ای مسلمان در ناحیه افوس در امتداد دره ای که همیشه پر آب و سبز وخرم است ساکن شدند. شهر افوس از توابع شهرستان بویین میاندشت در غربی ترین نقطه استان اصفهان که در فاصله170کیلومتری غرب مرکز استان و در 8 کیلومتری جاده ترانزیتی اصفهان– خوزستان واقع گردیده است .که از شمال به شهر بویین میاندشت از جنوب به شهرستان فریدونشهر، از شرق به روستای داشکسن و خویگان و از غرب به روستای آغچه محدود می شود.  شهر افوس با جمعیتی بالغ بر 5000 نفر از سال 1376 دارای شهرداری گردید. این شهر با ارتفاع 2800 متر از سطح دریا به راستی بام ایران زمین است و به این لحاظ می توان گفت افوس شهری ست که به آسمان خدا نزدیکتر است و وجود جاذبه های گردشگری و توریستی و طبیعت بکر این منطقه این شهر را از سایر شهرهای استان متمایز کرده است. افوس منطقه ای کوهستانی با آب و هوای معتدل، زمستانش سرد و پر برف است و تابستانی معتدل و ملایم و مطبوع دارد و در اردیبهشت و خرداد به جد بهشت ایران زمین است.

آب و هوا

آب و هوای افوس معتدل کوهستانی است زمستانش سرد و پربرف و تابستانی ملایم و مطبوع دارد. کوهستانی بودن افوس و تغییرات ناگهانی حرارت سبب وزش بادهای فصلی می گردد. تغییرات دمایی در این شهر به این ترتیب می باشد که در زمستان و خصوصا در دی ماه دما به منفی 31 درجه هم می رسد و در تابستان و در گرمترین روز سال 31 درجه سانتیگراد خواهد بود و این اختلاف دما باعث بوجود آمدن روزهایی دلنشین و مطبوع در فصل بهار و تابستان می گردد. تنوع آب و هوا و جنس خاک سبب رویش گیاهان علفی و بوته ای خودرو و دارویی در افوس می گردد. وجود این گیاهان سبب می شود که در فصل گرم، صحرا و بیابان افوس سبز و خرم باشد.

مناطق گردشگری

منطقه نمونه گردشگری سرچشمه با داشتن چشمه هایی جوشان وخنک و داشتن امکانات تفریحی از قبیل آلاچیق، زیپ لاین،کافی شاپ، پارکینگ و سرویس بهداشتی و .... مکانی مناسب برای رقم زدن یک روزشاد و مفرح  در کنار خانواده می باشد .


در کنار این منطقه و در قسمت غربی آن پیست اسکی افوس واقع شده است که با همت شهرداری افوس افتتاح و در خدمت ورزش کاران و ورزش دوستان است و مکانی مناسب برای انجام بازی های شاد و مفرح زمستانی می باشد. پیست اسکی افوس مجهز به تله اسکی به طول 890 متر می باشد و دارای فضا و شیب مناسب برای مبتدیان و حرفه ای ها می باشد . در سمت جنوب این منطقه نیز قسمتی به نام چشمه های سرخی ها وجود دارد مکانی بسیار زیبا در بالای کوه که دارای چشمه هایی جوشان و زیبا است و برای کوهنوردی به همراه خانواده مکانی مناسب و دیدنی می باشد . 


در طرف دیگر منطقه نمونه گردشگری و در ارتفاعات این کوه چشمه های قبله وجود دارد که مکانی زیبا برای کوهنوردان حرفه‌ای می باشد . در قسمت پایینی کوه و در دامنه های کوه منتهی به منطقه نمونه گردشگری دشت هایی پوشیده از لاله واژگون وجود دارد که با زیبایی خاص خود چشم های هر گردشگری را به خود خیره می‌کند . در منطقه نمونه گردشگری افوس وجود چشمه‌های جوشان و آب بسیار خنک آن باعث شده تا در تابستان احساس طراوت و شادابی خاصی را به گردشگران هدیه نماید.

 از منطقه گردشگری که به سمت شهر روانه شویم دریاچه مصنوعی شهر را می بینیم که برای استفاده کشاورزان احداث شده و مکانی زیبا را در مسیر سرچشمه افوس بوجود آورده است از منطقه نمونه گردشگری که خارج شویم در شهر امامزادگان محمد و عبداله از نوادگان امام موسی کاظم (ع) قرار دارند که باعث برکت فراوان برای مردم شهر گردیده و مردم همه روزه به زیارت این بزرگواران نایل می شوند . 


در قسمت شرقی شهر افوس روستای تاریخی داژگان قرار دارد که با داشتن گورستان قدیمی و بافت قدیمی روستا محلی را برای علاقه‌مندان به مکان های تاریخی رقم زده است که دیدن آن خالی از لطف نمی‌باشد . شهر افوس با داشتن جاذبه های گردشگری فراوان و منطقه های طبیعی بکر و زیبا در تمام فصول سال پذیرای گردشگران عزیز از تمام نقاط کشور می باشد که می خواهند به دور از تمام دغدغه های زندگی و گرد غبار و شلوغی شهر‌های بزرگ روزهایی را به شادی سپری کنند . شهرداری افوس با برگزاری دو دوره جشنواره شهربرفی در شهر توانست به عنوان تنها شهری که در استان اصفهان این جشنواره را ثبت و برگزار کرده است و جمعیتی بالغ بر پنجاه هزار نفر را از پانزده استان کشور در روز برگزاری جشنواره در شهر جای دهدکه با ساخت سازه های برفی نمایی خاص و بسیار زیبا  را در زمستان  به منطقه نمونه گردشگری داده بودند . از نقاط دیگر زیبا و دیدنی افوس می­توان به تاکستان های انگور ، چشمه باقرگل ، چشمه های سه گانه دره دی ، رودخانه افوس و..... اشاره کرد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

544 بازدید

0 نظر

درج: 28 خرداد 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir