زهک

0
زهک

سیستان و بلوچستان

زهک

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 0 تا

شهرستان زهک در شمال استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی این شهرستان در نقشه 8944 .30 درجه شمالی و 7067. 61 درجه شرقی می باشد. شهرستان زهک با جمعیت 74896 نفر و  مساحت 802 کیلومتر مربع دارای دو بخش مرکزی و جزینک و 4 دهستان زهک,خواجه احمد جزینک و خمک و همچنین دارای 203 آبادی است. فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان 213 کیلومتر ، فاصله شهرستان تا تهران 1518 کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا 483  متر می باشد.

آب و هوای  شهرستان زهک گرم و خشک است و از منابع آبی شهرستان می توان به رودخانه هیرمند ، دریاچه هامون و چاه نیمه اشاره نمود.

عمده ترین محصولات کشاورزی شهرستان زهک ،هندوانه ،خربزه، گندم ، جو ، گوجه ، خیار و انگور یاقوتی است.



پیشینه تاریخی شهرستان زهک:

 شهر باستانی زاهدان کهنه که 1500 سال قدمت دارد و همچنین وجود دهانه غلامان در این شهرستان اشاره به وفاداری منطقه به حکومت اسلامی دارد و در این میان این نکته حائز اهمیت است که در دوران حکومت کوروش هخامنشی که دهانه غلامان مرکز حکومت بود مردم این منطقه بیشترین مالیات را به حکومت پرداخت کردند.



اقوام و آداب و رسوم شهرستان زهک:

قوم سیستانی و بلوچ سالهاست که در اخوت و برادری در این منطقه زندگی می کنند و آداب و رسوم آنها را می توان در انواع مراسمات شادی , بازیهای بومی محلی و مناسبتهای خاص جستجو کرد که رقص چوب سیستانی و بازیهایی مثل کبدی(کودی) مهمترین آنهاست.

خوراک در شهرستان زهک:

در هر منطقه و سلیقه های مختلف نوع خوراک و مصارف غذایی متفاوت است ولی کشک زرد بعنوان صبحانه پایه در برخی خانواده های روستایی استفاده می شود . از دیگر غذاهای محلی می توان به  تجگی (سمنو)، شوربه و  بورک اشاره نمود.



تجگی (سمنو)،کشک زرد ، بورک و آچار نیز از مهمترین سوغات های منطقه بشمار می رود.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

344 بازدید

0 نظر

درج: 7 خرداد 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir