گلباف

+1
گلباف

کرمان

گلباف

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 17 تا

گُلباف در بخش گلباف شهرستان کرمان قرار دارد. نام این بخش در گذشته، «گوک» بوده است . گلباف بخاطر مرغوبیت قالی های دست باف اهالی بدین نام مشهور شده است. گلباف با داشتن دو اقلیم سرد و گرم محصولات متنوعی دارد. میوه های مناطق سردسیری شامل انواع زردآلو، انواع انگور، سیب، گلابی، توت، گیلاس، آلبالو، انجیر، انار، به، هلو، بادام و گردو است. خرما و مرکبات در مناطق گرمسیری بعمل می آید. خرمای نسک و کشیت بسیار مرغوب و مخصوص است.انواع سبزیجات و صیفی جات در منطقه گلباف کشت می شود. شهر گلباف در فصل تابستان روزهای آفتابی شفاف و گرمی دارد اما شبها قدری سرد است. خیابان اصلی گلباف درختان چنار بسیاری دارد. لذت پیاده روی عصرانه در زیر این درختان فراموش نشدنی است.

شهره است که زمین گلباف سخاوتمند است و محال است که نهالی بکارید و بار ندهد. در دامنه ارتفاعات و دشت های میان کوهی ختمی، پونه، کلپوره، اسپست، بومادران، شیرین بیان و … می روید و کشت نعنا و تلخون، زعفران، گل خشت، فلفل و سماق آن مشهور است.گلباف در گذشته بلحاظ تولیدات کشاورزی خاص مورد توجه تجار، و بازرگانان اقصی نقاط مملکت و کشورهای هند، پاکستان و افغانستان بوده است.
گونه های گیاهی فراوان و بیشماری در این منطقه به چشم می خورد که می تواندبرای انجام تحقیقات گیاهشناسی ، گیاهپزشکی و خاکشناسی موضوع جالبی باشد.



گلباف دارای ۵۷ رشته قنات در بخش مرکزی آن است که دبی آب آن حدود ۳۳۰۰ لیتر آب در ثانیه است که مجموعه روستاهای این بخش را سیراب می نماید. از این تعداد قنات، ۲۷ رشته قنات هم اکنون دایر و در شهر گلباف جاری است. اگر چه کم آبی های اخیر بر کاهش میزان دبی آب تاثیر گذاشته ولی هنوز با دبی ۱۱۰۰ لیتر در ثانیه دشت گلباف را سیراب می کند.
آب بعضی از این قنات ها دارای خواص درمانی است. در مورد خواص درمانی آب قنات ها تاکنون مطالعه جامعی صورت نگرفته است. مردم محل عقیده دارند که قنات خندق، آب سردی دارد که برای بیماری شراء قابل استفاده است و قنات آترکان که دارای آب ولرم است برای لطافت پوست و زخم درمانی موثر می باشد.
کشاورزی گلباف در گذشته بازار پرسودی داشته خشکبار، ترخون و نعنای خشک شده، برگه هلو تولیدی آن به سایر نقاط کشور و هندوستان صادر می شده است.


جاذبه‌های گردشگری گلباف

از مکان‌های دیدنی شهر گلباف می‌توان به قلعه 6000 ساله کشیت، سرو 900 ساله، دریای عجیب الخلقه، بیکند (نوعی خانه است مانند غار)، قنات‌های پر آب، کوه‌های رنگارنگ، یخچال طبیعی، رشته کوه پلوار، آبشار بیدوئیه، کلوت‌های کشیت، آبشار کشیت، رودخانه کشیت، خانه‌های داخل کوه هشتادان ، آبگرم جوشان، کوه شبه دماوند کرمان در جوشان، باغ تاریخی مرتضی خان هشتادان و آبشار حرمک اشاره کرد.

آبشار حرمک
آبشار حرمک دراستان کرمان واقع است. روستای حرمک در ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق شهر کرمان و در ۴۵ کیلومتری جنوب شرق شهر گلباف واقع است. آبشاری ۱۴متری با خروشی آرام، در تنگه کم عمق و عمود، با شیب ۹۰ درجه که در ابتدا حدود ۸ متر و پس از آن در سطح دیواره‌ها حدود ۶ متر جریان پله‌ای را طی می‌کند؛ تا در روستای حرمک که از شرق به کویر لوت و از غرب با کوه سنگی همسایه است؛ آواز طبیعت را به گونه‌ای جذاب برملا سازد. آبشار حرمک به همراه آبشار کشیت، در فضای خشن، خشک و وهم‌انگیز کویر لوت، شکوه خاصی پیدا نموده اند.


آبشار کشیت
کویر لوت با جاذبه‌های طبیعی شگفت‌انگیز و منحصر به فردی که دارد دنیایی اسرارآمیز به شمار می‌آید. آبشار کشیت یکی از جاذبه‌های خاص در کویر است. در 40 کیلومتری شهر گلباف در روستایی به نام کشیت منطقه‌ای پُر دار و درخت به چشم می‌خورد که با رودخانه‌ای پر آب و نخلستانی زیبا شما را مسحور خود می‌کند. آبشار کشیت به ارتفاع 12 متر از میان صخره‌ها به پایین می‌ریزد و حوضچه‌ای عمیق را پدید می‌آورد. حوضچه‌ای که محلی‌ها به آن دریا می‌گویند و کودکان در گرمای تابستان تنی به آب می‌زنند تا گرمای کویر را از تن خود بزدایند. مساحت حوضچه آبشار کشیت در حدود 600 متر مربع است.

سرو ۹۰۰ ساله گلباف
سرو 900 ساله شهر گلباف با قطر 6 متر و ارتفاع 40 متر از دیرباز از دیدنی ‌های آن بوده است. این سرو که توسط عارف مشهور، ابوسعید ابوالخیر خراسانی کاشته شده، در گذشته مورد احترام و تقدس بوده بطوریکه در مراسم تعزیه، تنه سرو را سیاه ‌پوش می‌کردند و در عروسی ‌ها عروس را برگرد آن می‌‌ گرداندند.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

815 بازدید

0 نظر

درج: 29 اردیبهشت 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir