برزک

0
برزک

اصفهان

برزک

کوهستانی

جاذبه ها: 11 تا

برزک یکی از شهرهای استان اصفهان است که در شهرستان کاشان قرار دارد. آب و هوایی معتدل در تابستان و سرد و خشک در زمستان دارد. این نوع آب و هوا حاصلش محصولاتی است که رونق شهر را بالا برده، محصولاتی چون گردو، بادام و اصلی‌ترین محصول که تولید شاتوت است،‌ هم‌چنین بیشترین سهم گل در منطقه کاشان از آن این شهر است. این محصولات و فرآورده‌های حاصل از آن‌ها عاملی شده تا مردم برای کسب رزق و روزی به باغداری مشغول باشند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه گلاب‌گیری است که هرساله در اردبیهشت و خرداد پذیرای مهمان‌های زیادی است که برای دیدن گلاب‌گیری و به دست آوردن حسی خوب از عطری طبیعی به این منطقه مسافرت می‌کنند. این شهر در تمام فصل‌ها طبیعتی دیدنی و زیبا دارد به خصوص در فصل پاییز که درختانی با برگ‌های زرد و سرخ و ارغوانی به باغ‌ها رنگی دیگر می‌بخشد و چشم‌نواز است.

تپه تاریخی قلعه برزک، غار قلعه برزک، جاده تفریحی توریستی سعد‌آباد برزک، تفرجگاه چشمه احمدآباد، آسیاب آبی سعدآباد و تفرجگاه کنار آن، حمام دوره صفویه، امام‌زاده سراج‌الدین‌ابن‌موسی‌بن‌جعفر، آب انبار سردل، خانه‌های قدیمی کاردان و موسوی، موزه مردم‌شناسی، آسیاب خاتونی و بافت قدیمی که کوچه‌های پیچ در پیچ دارد و خانه‌هایی که برخی از اتاق‌هایشان سقف کوچه شده‌اند، از جمله جاذبه‌های تاریخی و طبیعی شهر محسوب می‌شوند.



بی شک آنچه می‌تواند در سفر به برزک برای هر مسافری ماندگار باشد عطر گل‌های محمدی است.

فرهنگ شهر برزک

مردم برزک به زبانی محلی به نام راجی صحبت می‌کرده‌اند که امروزه فقط بین افراد مسن و قدیمی شنیده می‌شود. مردمی مسلمان و شیعه مذهب دارد. مراسم شب نیمه ماه رمضان، آیین نخلبرداری در روز عاشورا، مراسم ششم امام حسین(ع) که در فهرست معنوی کشور ثبت شده است و مراسم آش باران و جشنواره شاتوت از مهم‌ترین آیین‌های ملی مذهبی این شهر است. شغل اصلی مردم قالی بافی ، کشاورزی، باغداری و گلاب‌گیری است. مردمی خون‌گرم و مهمان‌نواز دارد که همیشه به وقت اردیبهشت و خرداد خود را آماده پذیرایی از مهمانان می‌کنند.



گلیم‌ بافی ، جوال‌، گاله‌، پارچه‌بافی، گلدوزی، نخ‌ریسی، گیوه بافی و قالی بافی از جمله صنایع دستی این شهر بوده که امروزه رواج زیادی ندارد و فقط قالی بافی از اهمیت و رواج زیادی برخودار است. برای سوغاتی علاوه بر صنایع دستی، می‌توان خوراکی‌هایی چون گلاب، شاتوت، گردو و انواع عرقیجات را تهیه کرد.

شهر برزک دارای غذاهای محلی مثل کالجوش، نان پیازی، خورشت نخودآله، اشکنه تخم‌مرغ، آش سیرابی، دیزی با سیب خشک و اشکنه با سیب‌زمینی است که نباید خوردنشان را در سفر به این دیار از دست داد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

356 بازدید

0 نظر

درج: 27 اردیبهشت 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir