خارک

0
خارک

بوشهر

خارک

جزیره

جاذبه ها: 10 تا

سفر به جزیره خارک
«خارگ» یا «جزیره­ خارک» یکی از جزیره ­های مرجانی ایران در خلیج فارس و از جمله جاهای دیدنی بوشهر است.در شمال خارگ «کوه تخت» قرار دارد، در جنوب این جزیره «کوه گردن اشتر»، و در غرب خارک نیز «کوه لشکری» و «کوه دیدبان». همچنین جزیره­ای کوچک‎تر هم در شمال خارگ وجود دارد که به «خارگو» شناخته می­شود.

جزیره خارک، جزیره ای کوچک با مردمانی به زلالی آبهای ساحلش، که در گوشه ای از خلیج  فارس همچون گوهری نایاب می درخشد.


جزیره خارک کجاست؟

یکی از چندین جزیره زیبای خلیج فارس جزیره خارک است که از توابع استان بوشهر به حساب می آید. موقعیت مکانی این جزیره به صورتی است که در فاصله 46 کیلومتری غرب شهر بوشهر و در 38 کیلومتری ساحل بندر گناوه واقع شده است.ارتفاع این جزیره مسکونی از سطح دریا برابر با 3 متر است. به طور تقریبی جزیره خارک به طول 8 و عرض 4 کیلومتر در میان آب های خلیج فارس قرار گرفته است. این جزیره به عنوان یکی از جاذبه های طبیعی بوشهر به شمار می رود.


آب و هوای جزیره خارک

آب و هوای جزیره به دلیل مجاورت کنار دریا ودمای هوای بالا گرم و شرجی همراه با رطوبت است. زمستان خارک بسیارکوتاه است؛ گفته شده تابستان حدود 8 ماه است و از اسفند ماه شروع می شود و تا حدود مهرماه ادامه پیدا می کند . میانگین دما در زمستان 17 ودر تابستان 32 درجه است در نتیجه تابستان بسیار گرمی دارد بنابراین بهترین زمان برای سفر به استان بوشهر و مخصوصا خارک اوایل اسفند و یا مهر است.

به گفته کارشناسان و از روی شواهد موجود، پیدایش جزیره خارک به 1400 سال گذشته برمی گردد. نام جزیره براساس گویش محلی مردم ، جزیره خارگ نامیده می شود اما درکتب مختلف با عنوان خارک تلفظ می شود؛ باز هم در ه/ر دو صورت تلفظ می شود و میان مردم شناخته شده است. در قسمت شمال جزیره خارک جزیره کوچکی است که توسط مردم آن منطقه خارکو نام گذاری شده است. براساس سرشماری سال های اخیر خارک 8196 نفر جمعیت دارد.


امکانات جزیره خارک

ساخت و ساز ومعماری منطقه از دو سبک سنتی و مهندسی پیروی می کند به طوری که در شمال شرقی خارک، خانه های سنتی به صورت قدیمی توسط خود مردم ساخته شده اکثرا یک طبقه (ویلایی) به همراه حیاط است؛ البته امروزه به تعداد طبقات بعضی از خانه ها افزوده شده است. با اینکه خارک از محدوده استان بوشهر دورتر و یک مرز آبی میان آن است اما ادارات مختلف جهت بهبود و سرعت بخشیدن به کار مردم و جلوگیری از رفت و آمد ساکنان به بوشهر، مانند کمیته امداد، بهزیستی، تامین اجتماعی، آموزش و پرورش، مرکز بهداشت و درمان و شعبه های بانک دایر هستند.



جاذبه های گردشگری جزیره خارک

از جمله مکان های تاریخی خارک می توان  به خط راه آهن، باغ هندی ها، گورستان پیش از اسلام و گورستان اسلامی، قلعه هندی ها، قبر علمدار، بقعه میرمحمد، قبر دیده بان، دوخواهرون(تخریب شده) و سنگ نبشته ای از دوران باستان که درباره تعلق خلیج فارس به ایران روی آن نوشته شده بود که توسط دشمنان 70 % آن از بین رفته است، اشاره کرد.

خارک از نظر تاریخی ، نظامی، تجاری و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است، مهم ترین پایانه های نفت جهان در این منطقه بنا شده است طبق آمار 90 % صادرات نفت از جزیره خارک می باشد. براساس حساسیت و اهمیت این جزیره، ورود افراد عادی و افرادی که در جزیره سکونت ندارند، محدودیت دارد و باید مجوز لازم اخذ شود.

درختان لیل زینت بخش طبیعت خارک هستند. اگر به ساحل جزیره سری بزنید و دریا آرام باشد تا عمق 15 متری خلیج فارس قابل مشاهده است. بلندی های این جزیره کوه تخت، کوه لشکری، کوه دیدبان، کوه گردن اشتر نام دارد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

750 بازدید

0 نظر

درج: 5 اردیبهشت 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir