آلاشت

+1
آلاشت

مازندران

آلاشت

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 13 تا

شهر آلاشت، یکی از جاهای دیدنی شهرستان سوادکوه در استان مازندران است که به‌دلیل فاصله کم با تهران، طبیعت بکر و زیبا، آب و هوای مطبوع و دلپذیر و وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی، کوچه‌های باریک و سنگ‌فرش و خانه‌های خشتی با سقف شیروانی‌ چوبی، در سال‌های اخیر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

آلاشت، بهشت تاریخی مازندران و منطقه‌ای رویایی و خیال انگیز با چشم‌اندازی از کوه‌های مه گرفته و باغ‌های میوه است که بر فراز ارتفاعات به شما امکان قدم زدن روی اقیانوسی از ابرها را می‌دهد؛ پدیده‌ای اعجاب‌انگیز که امکان ندارد تجربه آن را فراموش کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با شهر ییلاقی آلاشت بیشتر آشنا کنیم.

شهر آلاشت از جاذبه های گردشگری مازندران است و در منطقه مرکزی شهرستان سواد کوه قرار دارد. فاصله آلاشت تا تهران ۲۵۴ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید چهار ساعت رانندگی کنید. ارتفاع شهر آلاشت از سطح دریا ۱۹۰۰ متر است و در دامنه شمالی فیروزکوه قرار دارد. این شهر به‌عنوان یکی از شهرهای تاریخی ایران شناخته می‌شود؛ زیرا رضا شاه پهلوی در آلاشت به دنیا آمده است. این شهر خوش‌آب‌و‌هوای ییلاقی با ساری ۱۰۷ کیلومتر فاصله دارد و به پل ورسک نزدیک است.

آلاشت به چه معنی است؟
آلاشت در زبان مازندرانی به‌معنای «آشیانه عقاب» است و از آنجا که عقاب‌های زیادی در کوه‌ها و تپه‌های اطراف آشیانه دارند، به این شهر آلاشت گفته می‌شود. نام این شهر در گویش برخی از محلی‌ها، Elasht یا Alasht است.

پوشش گیاهی و جانوری آلاشت
شهر آلاشت دارای پوشش گیاهی متراکم و متشکل از درختان گیلاس، سیاه ریشه، گردو و فندق، تلکا، زالزالک، ازگیل، زرشت، ترنج، سف، ممرز، مرس، موزی، صنوبر، سرو، کاج، سیتی، آلوچه، آلو ‌ سیب، گلابی، آلبالو، شاه توت، زرد آلو، هلو و غیره است. در این منطقه همچنین گیاهان دارویی مانند بنفشه، گل پامچال به زبان محلی بچابچا، گل گاوزبان، آویشن کوهی ( آشمک ) و سایر گیاهان خودرو متعلق به اقلیم کوهستانی میرویند.

آلاشت یک منطقه با حیات وحش حفاظت شده است و از جانوران این منطقه میتوان به پرندگانی چون کبک، قرقاول، کبوتروحشی، عقاب، کلاغ سیاه، ایه و شکلوم و چهار پایانی چون ببر، پلنگ، گوزن، بز کوهی، خرگوش، گرگ و روباه اشاره کرد.



غذاهای معروف آلاشت
در سفر به آلاشت به‌هیچ‌وجه نباید از خوردن غذاهای محلی غافل شد؛ غذاهایی که طعم آن‌ها برای همیشه زیر زبان می‌ماند و تجربه سفر به این بهشت مه‌آلود را تکمیل می‌کنند. سبزی پلو با گردو، دیس کباب (بره کامل شکم‌پر با آلو و مغز گردو)، ورساق، کنس نون، کئی پلا (کدو حلوایی ریز سرخ شده با شکر به‌همراه برنج، نیمرو و ماست) و شیش انداز (غذایی شبیه به فسنجان و متشکل از رب ازگیل، دانه انار و تخم‌مرغ) از جمله غذاهای محلی و لذیذ آلاشت هستند.



صنایع دستی و سوغات آلاشت
جاجیم، مهم‌ترین سوغات شهر آلاشت است که در خرداد ماه سال ۱۳۹۷ به نام آلاشت ثبت ملی شد و نشان جغرافیایی ملی دریافت کرد. این زیرانداز دورویه و رنگارنگ توسط زنان این شهر بافته می‌شود و شما می‌توانید آن را در مغازه‌های کوچک شهر پیدا کنید. از دیگر سوغاتی‌های آلاشت می‌توان به میوه‌ها و گیاهان دارویی، پنیر خیکی (پنیری که در خیک یا مشک چرمی درست می‌شود) و محصولات لبنی چون شیر، کره، پنیر و ماست محلی اشاره کرد.

دیدنی‌های آلاشت
-موزه مردم شناسی آلاشت
-محوطه تاریخی آلاشت



-رصدخانه آلاشت
-معبد دختر پاک
-مسجد امام حسین (ع)

جاهای دیدنی اطراف آلاشت
روستای سرین
وستای سرین یکی از روستاهای ییلاقی شهرستان سوادکوه استان مازندران در دهستان ولوپی است. این روستا با شهر زیراب حدود ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۱۵۰ نفر در آن زندگی می‌کنند. آب‌وهوای ییلاقی، مه‌آلود و خنک، طبیعت و معماری بکر و جاذبه‌های گردشگری چون امامزاده ابراهیم (امامزاده سرین) در ورودی روستا در کنار جاده اصلی، دره سرین در غرب روستا، چند چشمه و آبشار، تپه آشپال در جنوب روستا و چشم‌اندازی سرسبز و زیبا از درختان جنگلی با نام استل (به‌معنای برکه و تالاب در زبان محلی‌ها) از جمله دلایل محبوبیت روستای سرین در میان گردشگران هستند.

در کنار تپه آشپال یک راه میان‌بر برای رسیدن به آلاشت وجود دارد و شما با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید خود را به آلاشت برسانید. قسمت شمالی روستای سرین با  جنگلی به نام پرتاس یکی از بکرترین جنگل‌های سوادکوه احاطه شده است. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی در این روستا کوه‌های اطراف هستند که هر سال کوهنوردان بسیاری را به‌سمت خود می‌کشانند. در گشت و گذار در روستای سرین چیدن گیاهان دارویی مانند گل گاو زبان، پونه، کاسنی، اسپند، گزنه و نعنا و همچنین میوه‌های جنگلی نظیر زالزالک، ازگیل، تمشک، گوجه سبز و گلابی وحشی را فراموش نکنید.


روستای لیند
لیند یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در دهستان ولوپی است. این روستا آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد و جمعیت متغیری را در طول سال به خود می‌بیند؛ اما بر اساس آمار حدود ۱۵۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند که اغلب به دامداری و کشاورزی مشغول هستند. روستای لیند در مسیر تردد مسافران آلاشت و روستاهای بالادست مانند سرین، لرزنه، اسبخنی، امامزاده‌ حسن (ع) و سوادرودبار قرار دارد و به همین علت آن را یک روستای گذرگاهی می‌دانند.

روستای لیند با طبیعتی جنگلی و جنگل‌های هیرکانی با قدمتی از ۴۰ میلیون سال قبل، مقصدی بی‌نظیر برای طبیعت‌گردان است. جالب است بدانید که پیدایش جنگل‌های هیرکانی به دوران ژوراسیک برمی‌گردد و جنگل‌های شمال در آن زمان، خانه‌ای امن برای گونه‌ای از دایناسورها به نام پلسیوسور بوده‌اند. در این روستا منطقه‌ای به نام «تاب‌ کرسر» (Kersar) وجود دارد که دارای دیواره‌ای سنگی با ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر است که برای صخره‌نوردی استفاده می‌شود. روستای لیند، منطقه‌ای پر از پتانسیل‌های گردشگری است و در صورت توجه مسئولان می‌تواند مجهز به دیگر امکانات گردشگری از جمله یک آبشار نیمه‌مصنوعی و پایگاه پاراگلایدر و کایت شود.



روستای لرزنه
روستای زیبای لرزنه یکی از روستاهای دیدنی آلاشت در ارتفاعات است. این روستا به‌علت قرار گرفتن در منطقه‌ای سردسیر، تنها در چند ماه تابستان سال قابل سکونت است و بیشتر از آن به‌عنوان ییلاق و تفریحگاه تابستانی استفاده می‌شود. مسیر دسترسی به لرزنه از طریق جاده جنگلی و از طریق شیرگاه و آلاشت است. این روستا با کلبه‌های چوبی ساده، دریاچه‌ای از ابر و طبیعت بکر و دست‌نخورده از زیباترین مکان‌هایی است که می‌توانید در اطراف آلاشت ببینید.

امامزاده حسن (ع) یکی از جاذبه‌های زیارتی لرزنه است. این امامزاده از نسل امام موسی بن جعفر (ع) است و اهالی آلاشت احترام زیادی برای آن قائل هستند. قدمت بنای این امامزاده حدود ۲۰۰ سال است. گفته می‌شود که در گذشته‌ها در این بقعه، حجره حوزه علمیه ساخته شده بود و طلاب سوادکوه و بندپی در فصل تابستان برای تحصیل علم به اینجا می‌آمدند. درب امامزاده حسن (ع) قدمت بسیار بالایی دارد و در سفرنامه‌های ناصرالدین شاه به آن اشاره شده است. این درب برای مرمت به کارگاه‌های نجاری شیرگاه فرستاده شد و برای ۱۵ سال در آنجا به امانت ماند تا اینکه شهردار آلاشت این درب با ارزش را به موزه مردم‌شناسی آلاشت منتقل کرد.

داخل امامزاده حسن (ع) با فرش‌های قدیمی و پنجره‌های گنبدی شکل‌ روبه‌رو می‌شوید. حیاط این امامزاده مشرف به دریاچه‌ای از ابر است که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. قبرستان، داخل حیاط امامزاده قرار دارد و نشانی از قدمت این مکان است.

روستای لاکوم
روستای لاکوم، منطقه‌ای ییلاقی در نزدیکی آلاشت است که با چشم‌اندازهای زیبا و باورنکردنی در ارتفاعات مکانی مناسب برای گشت و گذار و خلوت کردن در طبیعت است.

روستای سنگ رج
روستای سنگ رج منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی با آب و هوایی معتدل و مرطوب است. این روستا ییلاق اهالی لفور و لفورک و کفاک در فصل تابستان است و در دیگر زمان‌های سال، افراد کمی در آن زندگی می‌کنند. روستای سنگرج از جنوب به روستای لرزنه و از شمال به روستای ییلاقی لاکوم مشرف است و حدود ۱۲ کیلومتر با آلاشت فاصله دارد. ارتفاع این روستا که در مسیر جاده امامزاده حسن قرار دارد ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ متر است. درباره وجه تسمیه نام روستای سنگ رج گفته می‌شود که نام این روستا متشکل از دو بخش سنگ و رج است و معنای آن جایی است که سنگ‌ها به‌صورت ردیف در آن قرار دارند.

آبشار گزو
آبشار گزو در دل جنگل سرسبز و هیرکانی لفور استان مازندران و در فاصله ۱۵ کیلومتری بخش شیرگاه از توابع شهرستان سوادکوه شمالی، ۲۵ کیلومتری شهر زیرآب و در منطقه‌ای بکر با آب‌ و هوای کوهستانی قرار دارد. این آبشار کمتر شناخته شده است و مسیر دسترسی به آن نیز کمی دشوار، اما با صفا و سرسبز است. آبشار زیبا و مرتفع گزو از دو آبشار تشکیل شده است. آبشار اول پنج متر ارتفاع و آبشار دوم حدود ۴۳ متر و درمجموع ۴۸ متر ارتفاع دارد. در پایین دست گزو حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که بهترین مکان برای فرار از روزهای گرم بهار و تابستان و آب‌تنی در آب خنک آن است.

آبشار گزو مقصدی عالی برای طبیعت‌دوستان و طبیعت‌گردان است که با پیاده‌روی در دل جنگل‌، کوهنوردی و صخره‌نوردی یک روز استثنایی را تجربه خواهند کرد.

امامزاده گزو
امامزاده گزو که به نام‌های «سه بزرگوار گزو» یا «امامزاده برادران» نیز شناخته می‌شود، یکی از دیدنی‌های نزدیک به آبشار گزو است که در مسیر دسترسی به آن قرار دارد و برای استراحتی کوتاه مناسب است.



دریاچه و سد لفور
دریاچه و سد لفور که به نام سد البرز و پاشاکلا نیز شناخته می‌شود یکی از جاهای دیدنی در نزدیکی آلاشت است؛ دریاچه‌ای که بین درختان جنگلی محصور شده است و تصویر مه‌آلود و اسب‌های در حال چرا آن را به‌صورت یک کارت پستال در آورده‌اند. در کنار دریاچه این سد با پرداختن به تفریح‌های فرح‌بخشی چون ماهیگیری می‌توانید تجربه شیرین و به‌یادماندنی را داشته باشید. فاصله دریاچه و سد لفور با آبشار گزو حدود ۲۳ کیلومتر است و مسیر آن، یک جاده خاکی و جنگلی است.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

488 بازدید

0 نظر

درج: 4 اردیبهشت 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir