کبودرآهنگ

0
کبودرآهنگ

همدان

کبودرآهنگ

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 9 تا

شهر کبودراهنگ یکی از شهرهای استان همدان می باشد که در فاصله 52 کیلومتری شمال غرب این استان واقع شده است و آب و هوایی سرد و خشک دارد. همه ساله عده زیادی برای بازدید از غار علیصدر و سایر جاذبه های دیدنی کبودراهنگ، به این شهر سفر می کنند. کبودراهنگ در ارتفاع 1675 متری از سطح دریا قرار گرفته است و پس از همدان، بزرگترین شهر استان همدان به حساب می آید. شهر کبودراهنگ شامل سه بخش" مرکزی"، " گل تپه" و" شیرین سو" است. مردم این شهر اکثرا ترک زبان هستند و برخی نیز به زبان های فارسی یا کردی صحبت می کنند. اهالی شهر کبودراهنگ مسلمان و شیعه مذهب اند.

معرفی شهر کبودراهنگ

نام کبودراهنگ از دو کلمه فارسی" کبود" و" راهنگ" تشکیل شده است. کبود به معنای رنگ آبی تیره و به عنوان نمادی از رودخانه ها و چشمه های خروشان این شهر است که بسیار پر آب هستند و رنگ آن ها به کبودی می گراید. راهنگ نیز به معنای رودخانه است و نشانگر رودهای پر آب این شهر می باشد.
در گذشته برخی به اشتباه این شهر را کبوتر آهنگ می خواندند و علت این نامگذاری را نیز وجود کبوتر های وحشی در این منطقه می دانستند. در حالی که واژه "کبودراهنگ" نام اصلی و درست این شهر است.
شهر کبودراهنگ از دیرباز جزو آبادی های پر جمعیت همدان بوده است و روستاهایی همچون قاسم آباد، سادلج، دستجرد و هندره در آن قرار داشته اند. در تپه های روستای سادلج قبر هایی یافت شده اند که مردم محلی آن ها را" قبر گبر" می نامند و اعتقاد دارند که ساکنین پیشین این روستا، گبر بوده اند.
این شهرستان زیبا و کهن، در شمال غرب استان همدان واقع گردیده و از سمت غرب با شهرستان بیجار و قروه همجوار است. همچنین در شمال شهرستان کبودراهنگ، شهرستان خدابنده، در جنوب شهرستان های بهار و همدان و در شرق نیز شهرستان های رزن و فامنین قرار دارند. بنابراین شهرستان کبودراهنگ از موقعیت نسبی بسیار خوبی برخوردار بوده و به اکثر شهرستان های استان دسترسی راحتی دارد.
اقتصاد در شهرستان کبودراهنگ به نحو مطلوبی رونق یافته است و از نقاط اقتصادی مهم این شهرستان، می توان به کارخانه فولاد ویان در نزدیکی روستای ویان اشاره کرد. همینطور نیروگاه شهید مفتح که در سال 1375 در کبودراهنگ احداث شد، از عوامل پیشرفت اقتصادی این ناحیه بوده است. این نیروگاه یکی از نیروگاه های حرارتی کشور می باشد که سالانه نزدیک به 40 هزار و 485 مگاوات از تولید ناخالص نیروی برق را عهده دار می گردد. 60 درصد از برق تولیدی این نیروگاه در استان همدان به مصرف می رسد و بقیه آن نیز به استان هایی مثل کردستان و زنجان صادر می شود.



قدمت کبودراهنگ

راجع به پیشینه ی شهر کبودراهنگ، اطلاعات دقیقی در دست نیست اما با مطالعه سنگ نوشته ی مسجد جامع کبودراهنگ، می توان این حقیقت را دریافت که این بنا در حدود سال 1202 هجری قمری احداث شده است؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که شهر کبودراهنگ قدمت و پیشینه ای کهن دارد و از شهرهای باستانی محسوب می شود.
عده ای معتقد هستند قدمت شهر کبودراهنگ به دوران پیش از اسلام و تقریبا به زمان حکومت صفویان باز می گردد. همچنین گفته می شود شخصیت های سرشناسی همچون حاج محمد جعفر کبودراهنگی و شیخ موسی نثری از اهالی این شهر بوده اند. شیخ موسی نثر از جمله رمان نویسان معروف زمان خود بود که برای اولین بار آثار خود را در سبک نوشته های غربی به رشته تحریر دراورد و از نامداران بزرگ آن دوران می باشد.


دیدنی های شهر کبودراهنگ

شهر کبودراهنگ سرشار از جاذبه های توریستی و اماکن تاریخی و دیدنی بسیار جذاب می باشد که توجه گردشگران بسیاری را به خود جلب می نمایند. غار علیصدر یکی از محبوب ترین و معروف ترین مقاصد گردشگری ایران است که در این شهرستان واقع شده است و وعده زیادی از مسافران برای بازدید از این جاذبه طبیعی بی نظیر و چشم نواز به شهر کبودراهنگ سفر می کنند. گفته می شود قدمت این غار به دوران ژراسیک مربوط می شود و عنوان" بزرگترین غار آبی جهان" را از آن خود کرده است.
روستای آق بلاغ که تنها 58 کیلومتر از شهر کبودراهنگ فاصله دارد، یکی از زیباترین و خوش آب و هوا ترین مناطق این شهر است که مردم هنرمند آن، به سفالگری و بافندگی مشغول هستند. اگر به صنایع دستی و هنر علاقه مند هستید، توصیه می کنیم حتما به این روستای زیبا سری بزنید و از نزدیک هنر دست مردمان این ناحیه را ببینید و لذت ببرید.
قلعه باشقورتان ازدیگر اماکن دیدنی شهر کبودراهنگ است که بر بالای کوهی درنزدیکی روستای باشقورتان قرار گرفته و از جمله بناهای باستانی بازمانده از دوران سلجوقیان است.



 پل کوریجان با 5 دهانه و 3 دهلیز یکی از بناهای حیرت انگیز و جالب عهد صفوی است که سال ها پیش در کبودراهنگ ساخته شده است و امروزه به عنوان یکی از اماکن گردشگری این شهر شناخته می شود. پل کوریجان در دوره های مختلف چندین بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است و در حال حاضر امکان بازدید از آن برای عموم مردم وجود دارد.
علاوه بر این، حمام سنگی باشقورتان که دارای سه گنبد و یک خزینه می باشد یکی از مکان هایی است که حتما باید بخشی از سفر خود به کبودراهنگ را به بازدید از آن اختصاص دهید. این بنا تماما از جنس ساروج می باشد و نمایی تاریخی و فوق العاده را به بینندگان عرضه می کند.
شهرستان کبودراهنگ مملو از قلعه ها و بناهای باستانی است. یکی از شگفت انگیز ترین این بناها، قئزلار قلعه سی( قلعه دختران) در روستای باشقورتان است که همچون اکثر ساختمان های این روستا از ساروج ساخته شده است. قئزلار قلعه سی، دیوارهایی با ضخامت حدودا یک متر داشته و بر بالای تپه ای در روستای باشقورتان قرار گرفته است.



امامزاده جعفر کوریجان که درروستای کوریجان واقع گریده، یکی از اماکن زیارتی و مذهبی شهر کبودراهنگ است که زائران زیادی را به سوی خود می کشاند. همچنین امامزاده عبدالله درروستای مسجدین نیز، زیارتگاه دیگری است که ساخت آن مربوط به دوره ایل خانان می باشد و با معماری زیبای خود چشم هربیننده ای را خیره می کند.
جالب است بدانید که در شیرین سو از بخش های شهر کبودراهنگ، فسیلی با قدمت 20 میلیون سال متعلق به یک فیل دریایی یافت شده است که به نظر می رسد در دوره زمین شناسی میوسن در این ناحیه می زیسته است.
در ضمن شهر کبودراهنگ مراکز تفریحی و تفرجگاه هایی را نیز برای استراحت مسافران در نظر گرفته است و سعی می شود تمام امکانات و تسهیلات رفاهی مورد نیاز این عزیزان فراهم گردد تا سفری به یاد ماندنی و شیرین را در کنار خانواده و دوستان تجربه کنند. پارک لاله یکی از فضاهای سبز این شهر است که دارای امکاناتی نظیر سرویس بهداشتی، بوفه و آلاچیق های ویژه برپا کرن چادر می باشد و محلی مناسب برای اسکان گردشگران و مسافران است.

سوغات کبودراهنگ

یکی از شیرین ترین بخش های هرسفر، خرید یادگاری و یا سوغاتی هایی برای دوستان و آشنایان است. کبودراهنگ ازجمله شهرهایی است تاریخ و تمدن کهنی دارد و مردمان آن از دیرباز در ساخت صنایع دستی محلی، بی همتا بوده اند. لذا شما می توانید صنایع دستی نظیر قالی، منبت، گیوه، موج بافی، سفال، صنایع چوب و چرم را به عنوان سوغات این شهر خریداری کرده و به عزیزان خود هدیه دهید.
شهر کبودراهنگ همچنین دارای خوراکی های طبیعی خوشمزه ای مانند انگور، کشمش، عسل، شیره انگور، باسلق، گردو، آلبالو، لواشک، گز آردی، حلوا گردویی، نقل، خیارشور، حلوا شکری، انگشت پیچ و انواع آلو ها می باشد که طعم بی نظیر آن ها رضایت هر سلیقه و ذائقه ای را جلب می کند. همچنین دوغ های محلی و پنیر و روغن حیوانی از جمله خوراکی هایی هستند که به صورت کاملا بهداشتی و با بهترین کیفیت در این شهر تولید می شوند و از خواص درمانی بسیاری برخوردار هستند.



فاصله کبودراهنگ تا همدان

شهر کبودراهنگ حدود 61 متر با شهر همدان فاصله دارد و اگر با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت حرکت کنید، فقط 37 قیقه طول خواهد کشید که به این شهر زیبا و دل انگیز برسید. از آن جا که این شهر آب و هوای سرد و زمستان های خشکی دارد، به نظر می رسد بهترین زمان سفر به کبودراهنگ فصل بهار و اوایل فصل تابستان باشد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

799 بازدید

0 نظر

درج: 30 فروردین 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir