سفید شهر

0
سفید شهر

اصفهان

سفیدشهر

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 9 تا

سفید شهر یکی از شهرستان های استان اصفهان و از توابع شهرستان آران و بیدگل در کاشان می باشد که قدمتی دیرینه دارد. این شهرستان به دلیل قرارگیری در ناحیه مرکزی ایران دارای آب و هوایی گرم و خشک است و جز مناطق کویری ایران محسوب می شود. اما با این وجود جاذبه های گردشگری و تاریخی متعددی در شهرستان آران و بید گل و توابع آن وجود دارد که موجب شده هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از آن ها به این شهر سفر کنند. یکی از مهم ترین مناطق گردشگری آران و بیدگل سفید شهر است که آثار و بناهای تاریخی متعددی از دوره های تاریخی مختلف در آن وجود دارد که بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند.

تاریخچه

در سفید شهر آران و بیدگل که از مناطق قدیمی ایران است و در طول تاریخ شاهد حوادث و اتفاقات مختلفی بوده بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری متعددی وجود دارد که نشان دهنده اهمیت این شهرستان می باشد. قدمت برخی از بناهای موجود در این منطقه به دوره سلجوقیان، صفویه و قاجاریه باز می گردد و آثار به جای مانده از آن ها نشان دهنده فرهنگ و آداب و رسوم مردمان این خطه در طی سال های مختلف تاریخ است. از این رو بازدید از آن ها برای تمامی افرادی که به بناهای تاریخی و ایران شناسی علاقمند هستند می تواند بسیار لذت بخش باشد.

نقشه و معرفی بخش های مختلف

سفید شهر آثار و ابنیه تاریخی فراوانی را در خود جای داده است که از معروف ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.

-خانه داودیان ( خانه آل داوود)

این خانه یکی از خانه های باستانی و زیبا سفید شهر است که در محل دبیرستان پسرانه سعدی این شهرستان واقع شده است. اما متاسفانه امروزه آثارچندانی از آن وجود ندارد. مورخان معتقد هستند که در حدود یک قرن پیش مردمان موسوم به آل داوود در این خانه زندگی می کردند. این خانه دارای حیاطی زیبا و بزرگ بود که چاه پر آبی در آن وجود داشت و دور تا دور حیاط توسط چهار اتاق بزرگ احاطه شده بود. در قسمتی از این حیاط نیز یک سردابه زیبا وجود داشت.

-مقبره شاه ابراهیم بن موسی ابن جعفر (ع)

این مقبره با شکوه در مسیرمزارع کهنویه و قاسم آباد واقع شده و مقبره آن به زیارت غریبه شهرت دارد. البته وجه تسمیه نام گذاری امامزداه به این نام هنوز مشخص نیست و مورخان نتوانسته اند به اطلاعاتی در مورد آن دست یابند.



-قبرستان سفید شهر

این قبرستان قدیمی توسط آقای مرحوم احداث شد و مقبره ایشان نیز در داخل همین قبرستان قرار دارد. به دلیل قدمت بالایی که قبرستان سفید شهر داشته در آن مقبره های قدیمی متعددی وجود دارد که اشکال و حروفی بر روی آن ها حکاکی گردیده است. بر روی برخی از مقبره های قبرستان شاهد آیات زیبای آیه الکرسی و نام ائمه معصومین و همچنین دانشمندان و علما به خطی بسیار زیبا هستیم  که متاسفانه به مرور زمان و در اثر بی توجهی به آن ها بخش قابل توجهی از نوشته ها از بین رفته است.

-قلعه وزیر سفید شهر

قلعه وزیر در ضلع شمالی سفید شهر و پایین راه آهن در منطقه ای کویری واقع شده است. ویژگی های منحصر به فرد این قلعه موجب شده که از قلعه های رضا آّباد و قاسم آّباد جذاب تر و زیبا تر باشد.

-مسجد جامع سفید شهر

از قدیمی ترین و مستحکم ترین بناهای سفید شهر می توان به مسجد جامع آن اشاره نمود  که قدمتی دیرینه دارد. این مسجد از دو قسمت تشکیل شده  و قسمت تابستانی و زمستانی آن روبروی یکدیگر قرار دارند. متاسفانه امروزه بنای تاریخی و اصلی مسجد قدیمی به طور کامل از بین رفته و مسجد بزرگی در همان مکان ساخته اند.

-آب انبار

این شهردارای دو آب انبار می باشد که امروزه تنها یکی از آن ها وجود دارد. آب انباری که تخریب شده در محل حسینیه سفید شهر قرار داشت و آب انبار دیگر در دروازه قدیم شهر قرار گرفته است. ساکنین شهر تا همین چند مدت پیش از این آب انبار استفاده می کردند.



-دکان حلوایی و آسیاب

این دکان دارای دو آسیاب به منظور آسیاب کردن  حلوا و کنجد بود و چرخش آن توسط شتر انجام می شد. این بنا همچنان پا بر جاست اما قدمت دقیق آن معلوم نیست. برخی از مورخان معتقد هستند که این اثر تاریخی قدمتی 150-200 ساله دارد.

-زیارتگاه بی بی سکینه خاتون

بی بی سکینه خاتون دختر موسی بن جعفر (ع) است و این آرامگاه به او تعلق دارد. آرامگاه دو تن از علما  این شهر به نام ملا هدایت ا… نصر آبادی و ملا محمد حسین نصر آبادی در کنار این زیارتگاه قرار گرفته است. زیارتگاه بی بی سکینه خاتون دارای دو در درقسمت شمالی و غربی است و به دلیل قرار گیری در ارتفاعات به زیارت پشته معروف است.

-قدمگاه علی (ع)

ساکنین این منطقه معتقد هستند که این مکان قدمگاه علی (ع) است و چند سنگ که در آن جا وجود دارد جای پای حضرت علی (ع) می باشد و به همین دلیل به قدمگاه علی (ع) شهرت یافته است.  این مکان در نزدیکی مسجد جامع سفید شهر قرار دارد و در ایام محرم و صفر مراسمات عزاداری زیبایی برای امام حسین (ع) در آن اجرا می شود.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

458 بازدید

0 نظر

درج: 29 فروردین 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir