کندوان

0
کندوان

آذربایجان غربی

کندوان

کوهستانی

جاذبه ها: 3 تا

یکی از عجیب ترین روستاهای ایران که روستایی در دل کوه است، روستای صخره ای کندوان می باشد که در آذربایجان شرقی واقع شده است. از آن جایی که خانه های این روستا مانند کندو می باشد نام کندوان را بر روی این روستا گذاشته اند. معماری جالب و زیبای این روستا بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است. با سفر به روستای کندوان می توانید از طبیعت بکر آن منطقه هم دیدن کنید لذت ببرید. اگر به این روستا و عجیب و غریب علاقه دارید با ما همراه باشید تا در ادامه با روستا کندوان بیشتر آشنا شوید.

روستای کندوان کجاست؟

روستای کندوان در دامنه های کوه سهند در آذربایجان غربی و در شهر اسکو واقع شده است. این روستا در کنار رودخانه کندوان در دامنه شمالی ارشد داغ و قسمت غربی کوه سهند به صورت پلکانی قرار گرفته است.



معرفی کندوان تبریز

روستا کندوان اسکو یکی ازعجیب ترین روستاهای صخره ای ایران از است که در دل کوه با دست کنده شده است. خانه های آن که مانند کندو می باشد کران نام دارند. روستای کندوان تنها روستا صخره ای در دنیا می باشد که بر خلاف دو روستای داکوتا در آمریکا و کاپادویکه در ترکیه قابل سکونت می باشد. نام دیگر این روستا ییلاقی، روستا کله قندی می باشد که در سال 1376 در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است. زندگی در روستای کندوان مشکلات زیادی را نیز به همراه دارد برای مثال :

-مرطوب بودن فضای داخلی کران ها
-کم بودن فشار کم آب لوله کشی در کران ها
-دوری از ورودی اصلی روستا
-عدم دسترسی درست به آب رودخانه و چشمه

به همین دلیل روستانشینان برای مقابله با مشکلات فوق اقدام بهساخت خانه هایی از جنس سنگ، آجر، سیمان، تیرآهن و ... کردند که این کار بر ظاهر و بافت روستا بسیار تاثیر گذاشته است. لازم به ذکر است که عواملی مانند نفوذ آب، تغییرات دما، افزایش گردشگران و ... روستا صخره ای کندوان را تهدید می کند.



معماری روستای کندوان

همان طور که گفته شد در گذشته مردم کندوان داخل صخره ها که به آن ها کران می گویند را کندن و در آن ها زندگی کردند. ارتفاع هر کران به بیش از 60 متر می رسد. اولین کرانی که ساخته و کنده شد در کنار مسجد جامع در وسط مرکز این روستا قرار دارد.
نکات جالب در مورد معماری کران های روستا کندوان :

    محیط داخلی کران ها در تابستان خنک و در زمستان گرم می باشد.
    حفره هایی در دیواره های کران ها به طور طبیعی به وجود آمده است که تاثیر زیادی در روشنایی و تهویه هوای داخل کران ها دارد.
    با توجه به موقعیت جغرافیایی این روستا نحوه قرارگیری و ساخت کران ها به گونه ای است که موجب شکسته شدن باد می شود.


معماری این کران ها به گونه ای بود که هر کدام از آن ها ضخامت دیوارها را باید حفظ می کردند زیرا اگر بیش از اندازه این صخره ها کنده می شد از مقاوت آن ها کاسته می شد.کران های موجود در روستای صخره ای کندوان معمولا دو طبقه هستند و برای ایمنی و مقاوت بیشتر مساحت کران ها را کوچک ساختند، البته در این روستا خانه های کندویی سه یا چهار طبقه دیده می شود . معمولا طبقه همکف کران طویله، طبقه اول مسکونی، طبقه دوم اتاق مهمان، طبقه سوم انباری می باشد. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در گذشته اگر دختر و پسری قصد ازدواج داشتند، داشتن یک کران از شرط های خانواده دختر بود به همین منظور خانواده داماد اقدام به کندن و حفر یک کران برای پسر می کردند.

به طور کلی فضای مران ها شامل موارد زیر می باشد :

1.فضای اصلی
2.مطبخ
3.آستانا یا ورودی
4.یوک یری یا جای رختخواب
5.گزنه یا صندوق خانه
6.پنجره
7.آبریزگاه


شغل مردم روستای کندوان

مردم روستای کندوان به دلیل موقعیت جغرافی این روستا شغل های زیر را دارا می باشند :

دامداری
کشاورزی
باغداری
پرورش زنبور عسل

آب و هوای کندوان تبریز

روستا کندوان اسکو یکی از خوش آب و هواترین مناطق ایران به شمار می رود. از آن جایی که این روستا در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا قرار دارد زمستانی سرد و تابستانی خنک و مطبوع به همراه دارد

دیدنی های روستای کندوان

سالانه 300 گردشگر به این منطقه شگفت انگیز سفر می کند. از مهم ترین عواملی که گردشگران به این منطقه جذب می شوند می توان مواورد زیر را نام برد :

-معماری صخره ای روستا کندوان
-چشمه آب معدنی کندوان
-طبیعت بکر و ناب
-رودخانه کندوان



سوغات روستای کندوان

تنوع سوغاتی های کندوان بسیار زیاد است به همین دلیل  تمام سلایق را در بر می گیرد مانند :

عسل کوهستان
خشکبار
میوه
لبنیات
گردو
شیره انگور
بادام
آب معدنی
صنایع دستی

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

300 بازدید

0 نظر

درج: 23 فروردین 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir