بندر گز

0
بندر گز

گلستان

بندر گز

ساحلی

جاذبه ها: 12 تا

بندرگز (Bandar-e Gaz) شهری در منتهی‌الیه غرب استان گلستان و در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر گرگان قرار دارد و مرکز شهرستانی با همین نام است. بندر گز از شمال به خلیج گرگان و شبه‌جزیره میانکاله در دریای خزر، از شرق به کردکوی، از غرب به گلوگاه و بهشهر و از جنوب به نواحی جنگلی کوه‌های جهان مورا در رشته کوه البرز محدود می‌شود. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت این شهر حدود ۲۱,۰۰۰ نفر بوده ‌است که به زبان فارسی و زبان ترکی تکلم می‌کنند.

این طور به نظر می‌رسد که رونق گرفتن بندر گز به دوران حکومت محمدشاه قاجار برمی‌گردد. در آن زمان انبار بزرگ کالا توسط روس‌ها در بندر گز تاسیس و این شهر به‌عنوان قطب مهم تجاری و اقتصادی استرآباد شناخته شد. همچنین در زمان ناصرالدین شاه، احداث یک اسکله چوبی و تاسیس شعبه بانک استقراضی روس باعث شد تا این بندر از یک‌ طرف با گرگان، مازندران، شاهرود، دامغان و تهران و از طرف دیگر با بادکوبه و آستراخان روسیه، ارتباط تجاری برقرار کند. از موارد ذکرشده می‌توان به پیشینه تاریخی بندر گز پی برد و نتیجه گرفت که جاذبه‌های تاریخی، بخش مهمی از جاذبه‌های گردشگری بندر گز را در بر می‌گیرند.


آب و هوای بندرگز

به‌خاطر هم‌جواری بندر گز با جنگل و دریا، این شهر دارای آب‌وهوای معتدل خزری است. همین شرایط اقلیمی سبب شده است تا همیشه سرسبز باشد و با چشم‌انداز خیره‌کننده طبیعت خود، گردشگران را به خود جذب کند؛ هرچند بهترین زمان سفر به بندر گز را می‌توان فصول بهار و پاییز دانست. هوای این شهر، معتدل و مایل به گرم و مرطوب است. بیشترین درجه حرارت در تابستان‌ها به ۳۹ درجه بالای صفر و در زمستان‌ها به پنج درجه زیر صفر می‌رسد.


دیدنی های بندرگز

جاذبه‌های طبیعی فراوان همچون چشمه‌ها، جنگل‌ها، آبشارها و سواحل دریای خزر، در کنار آثار تاریخی فراوان، مجموعه‌ جاهای دیدنی بندرگز را به گردشگران این خطه از ایران هدیه می‌دهد.



جاذبه های فرهنگی و تاریخی بندرگز

بندرگز، شهری تاریخی است و از همین رو بناهای تاریخی متعددی نظیر مار‌قلعه، عروس‌قلعه و قدیم‌قلعه و خرابه‌های آتشکده قدیمی (جنوب شرقی روستای کهنه کلباد) در آن خودنمایی می‌کنند. همین طور تپه‌های باستانی زیادی در بندرگز به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به گرگ تپه، دین تپه، بزغاله تپه، تپه عبداللهی، تپه سنان خانه سر و... اشاره کرد. بازدید از ساختمان گمرک و فانوس دریایی و همچنین امامزاده های بندرگز نظیر آستان مبارک امامزاده علیرضا نیز خالی از لطف نخواهد بود. بی‌شک تماشای این جاهای تاریخی به گردشگران کمک می‌کند تا درک بهتر و عمیق‌تری از پیشینه‌ی بندر گز به دست آورند. بازارچه ساحلی بندرگز نیز از دیگر جاهای دیدنی بندر گز به حساب می‌آید که می‌تواند شما را هر چه بیشتر با مردم بومی این شهر آشنا کند؛ ضمن اینکه خاطره یک خرید لذت‌بخش را نیز برای شما به همراه خواهد داشت.


جاذبه‌های طبیعی بندرگز

موقعیت جغرافیایی و پدیده‌های اقلیمی بندر گز منجر به شکل‌گیری طبیعت چشم‌نوازی شده است. آن دسته از گردشگرانی که قصد سفر به این شهر را دارند،‌ می‌توانند بازدید از اسکله بندر گز، بلبل چشمه، ، پارک جنگلی باغو و... را در برنامه‌ی خود بگنجانند. ساحل زیبا و آرام بندر گز نیز در حاشیه دریای خزر و در فاصله سه کیلومتری شمال جاده تهران - مشهد واقع شده است و امکانات تفریحی و اقامتی و رفاهی مناسبی برای استراحت و استفاده هم‌وطنان و گردشگران خارجی دارد.


سوغات بندرگز

مطمئنا سفر به شهر بندر گز بدون خرید صنایع دستی بندر گز و سوغاتی‌های آن کامل نخواهد شد. پس گردشگران در طول سفر خود می‌توانند سوغاتی‌هایی نظیر حلوای گردو یا آغوز حلوا، دانه‌های روغنی، گلیم‌، جاجیم‌، سفال‌های میناکاری شده، رودوزی‌های سنتی، حصیربافی، قلاب‌بافی و زیورآلات سنتی را به‌عنوان یادگاری برای عزیزان خود خریداری کنند. جالب است بدانید آغوز حلوا، یکی از شیرینی‌ها و حلواهای سنتی منطقه بندرگز است که به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.



اقامت در بندرگز

پس از گشت‌وگذار در جاهای دیدنی بندرگز باید به دنبال جای مناسبی در میان هتل های بندرگز برای اقامت بود. در این شهر اقامتگاه‌های معدودی فعالیت می‌کنند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به هتل آپارتمان سهیل، اقامتگاه بوم‌گردی آوش، اقامتگاه بوم‌گردی جمال یا اقامتگاه بوم‌ردی روجا اشاره کرد. قطعا حضور در این اقامتگاه های بوم‌ گردی می‌تواند جلوه‌های بیشتری از زندگی مردم بومی را به شما ارائه دهد.


رستوران های بندرگز

هرچند امکان پیدا کردن غذاهای محلی در معدود رستوران‌های بندرگز فراهم نیست، گردشگران در سفر به بندر گز برای اینکه دلی از عزا درآورند، می‌توانند به غذاخوری‌هایی نظیر رستوران خانجون، فست‌فود سزار و پیتزا پاتوق سر بزنند. با هماهنگی با برخی اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای صرف غذا نیز، می‌تواند فرصت چشیدن غذاهای محلی را برای شما فراهم کند.


سفر به بندرگز

افرادی که علاقه‌مند سفر به بندر گز هستند، گزینه‌های متعددی شامل اتوبوس و قطار تا هواپیمای و خودروی شخصی را پیش روی خود دارند که در ادامه توضیح مختصری راجع به آن‌ها ارائه خواهیم کرد.


سفر زمینی به بندرگز

راه‌آهن بندر گز که از داخل شهر عبور می‌کند و ایستگاه آن در میدان شهرداری قرار دارد، همچنان یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباطی این شهر با تمامی شهر‌هایی است که در مسیر راه‌آهن سراسری قرار دارند و به این ترتیب می‌تواند گزینه‌ای عالی برای سفر محسوب شود؛ به‌خصوص برای گردشگرانی که نمی‌خواهند از خودروی شخصی یا اتوبوس استفاده کنند و در عین حال به‌دنبال سفری ارزان‌تر از هواپیما هستند.

گردشگرانی که قصد دارند با اتوبوس راهی بندر گز شوند، باید ببینند که در شهر محل سکونت‌شان اتوبوسی به‌سمت بندر گز یا گرگان تردد می‌کند یا خیر و سپس اقدام به خرید بلیط کنند. اما چنانچه از شهر محل سکونت خود به گرگان بیایید، گزینه‌های ارتباطی زیادی هم‌چون قطار و اتوبوس و سواری شما را به بندر گز خواهد رساند.

آن دسته از افرادی هم که به فکر سفر با خودروی شخصی هستند باید بدانند که فاصله‌ی تهران تا بندر گز حدود ۳۷۰ کیلومتر است و مستلزم عبور از فیروزکوه، قائم شهر، ساری، بهشهر و در نهایت بندر گز می‌شود. در صورتی ساکن شهرهای غربی کشور نظیر سنندج هستید، می‌توانید با عبور از آزادراه همدان - سنندج، به آزادراه ساوه – همدان وارد شوید و در ادامه خود را به تهران برسانید و طبق آنچه پیشتر گفتیم مابقی راه را تا بندرگز طی کنید. برای سفر از سنندج به بندر گز، مسیرهای دیگری وجود دارد که عبارت‌اند از مسیر سنندج به بیجار، زنجان، لاهیجان، رامسر، بابل، ساری، بهشهر و بندرگز و همین طور مسیر سنندج به بیجار، ابهر، قزوین، کرج، تهران، قائم‌شهر، ساری، بندر گز.

گردشگران جنوب کشور برای سفر به بندر گز با خودروی شخصی می‌توانند از طریق سیرجان، اصفهان، شاهین شهر، کاشان، قم، به تهران برسند و ادامه مسیر را همان طور که گفتیم تا بندر گز بروند. اگر هم ساکن شهرهای شرقی کشور نظیر بیرجند هستید، می‌توانید پس از عبور از جاده‌ی بیرجند به فردوس، مسیر بجنورد - گرمه – شاهرود را دنبال کنید و در ادامه راهی گرگان و بندر گز شوید.


سفر هوایی به بندرگز

طرفداران سفرهای هوایی و گردشگرانی که مایل به سفر سریع‌تر و راحت‌تر هستند، در جریان باشند نزدیک‌ترین فرودگاه به بندر گز، فرودگاه گرگان است که با مرکز شهر بندر گز یک ساعت فاصله دارد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

712 بازدید

0 نظر

درج: 15 فروردین 1401

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir