لاهرود

0
لاهرود

اردبیل

لاهرود

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 9 تا

لاهرود یا در گویش محلی لاری از روستاهای قدیمی مشگین شهر که امروزه به شهر تبدیل گشته است.

لاهرود یا لاری یکی از شهرهای گردشگری استان اردبیل است. این شهر در شمال غربی ایران قرار دارد. از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به آرامگاه امامزاده سید ابراهیم لاهرود، چشمه‌های آبگرم قوتورسویی و شابیل، غار تاریخی لاهرود و تفرجگاه داغلار باغی اشاره نمود.

شهر لاهرود در ۷۵ کیلومتری اردبیل و ۱۸ کیلومتری مشگین شهر در دامنه سر سبز سبلان قرار گرفته است که با وجود جاذبه های مختلف توریستی و گردشگری به جرآت می توان گفت نگین درخشان استان اردبیل است .
جاذبه های توریستی شهر لاهرود عبارتند از : ارتفاعات متعدد، آبهای معدنی، دریاچه های کوچک و بزرگ (مانند دریاچه سبلان و آت گولی) دشت و جلگه های وسیع و شرایط آب و هوایی مساعد و مطلوب، همگی نشان از قابلیت ها و استعداد های طبیعی منطقه برای جلب مشتاقان و علاقه مندان طبیعت را دارد.

منطقه لاهرود شامل جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی، غار تاریخی لاهرود،قبرستان تاریخی انار و ارباب کندی، محوطه تاریخی شهریری پیرازمیان و امامزادگان(سید ابراهیم(ع) لاهرود، سید سلیمان (ع) فخرابادو سید جعفر(ع) انار است).



کوهستان سبلان موهبت های طبیعی خود را سخاوتمندانه به ساکنان پیرامونش ارزانی داشته است ، به سبب فراوانی و سهولت دستیابی به آب، دشتهای اطراف سبلان از دیر باز شاهد و جایگاه مدنیت های بسیار مهم در طول تاریخ بوده است . وجود آثار و شواهد متعدد از ادوار مختلف تاریخ، از هزاره های قبل از میلاد مسیح تا ظهور اسلام ، هر یک از شهرهای منطقه را به دوران اشکانیان و ساسانیان و پیش از آن پیوند می دهد.
یادمان تاریخی به جای مانده در منطقه سبلان، جلوه یی دیگر از توان و استعداد بالقوه آن در جذب توریست و رونق گردشگری در این خطه باستانی بشمار می آید.

وجه تسمیه
لاهرود از دو کلمه له (به معنی گل و لای) و رود تشکیل شده است. برخی بر این باورند این نامگذاری به دلیل رودخانه‌ای بوده است که در مسیر عبور از این شهر گل آلود می‌شده است.


پیشینه
وجود غارهای تاریخی متعدد و محوطه باستانی شهر یری در اطراف این شهر را به سلسله اورارتوری‌ها می‌رساند. بنا بر گزارش کارشناسان میراث فرهنگی قدمت محوطه باستانی شهر یری به هشت هزار سال قبل از میلاد و غار تاریخی لاهرود به ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد. این شهر از دیر باز مورد توجه پادشاهان بزرگ ایران بوده است. حضور نادر شاه افشار در شیروان دره سی و نامگذاری محل دیدار او از این منطقه به نام نادر باخان توسط اهالی منطقه گواهی بر این مدعاست.


مردم
بر طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن بیش از ۹۵٪ مردم این شهر با سواد هستند. در طی سالهای اخیر جوانان این شهر رغبت بیشتری به طی تحصیلات دانشگاهی نشان می‌دهند. زبان تمامی اهالی این شهر ترکی آذربایجانی است و مذهب ۱۰۰٪ مردم آن نیز شیعه است.


اقتصاد
این شهر از دیر باز به عنوان شاهراه اتصال اردبیل به تبریز، مغان به اردبیل و تنها مسیر ارتباطی به قله سبلان بوده است. لاهرود به دلیل داشتن چراگاه‌های ییلاقی همه ساله در فصول گرم سال پذیرای هزاران نفر از عشایر ایل سون می‌باشد.


تولیدات
لاهرود در ایران به باغ‌های انگور آن شهرت دارد.[۵] این شهر و روستاهای تابعه آن دارای باغات بی بدیل انگور، زردآلو و گردو می‌باشند. همه ساله از باغهای این شهر، انگورهای بسیار زیادی برداشت شده و در سطح شهرستان، استان و حتی کشور مورد مصرف قرار می‌گیرد. به اعتقاد کارشناسان انگور این شهر به دلیل واقع شدن در موقعیت مکانی سرد و کوهستانی از مرغوبیت ویژه‌ای برخوردار است. گرمای زیاد در تابستان و سرمای ملس در شب‌های همین فصل موجب سفت شدن حبه‌های انگور شده و مرغوبیت خاصی به این محصول می‌دهد به گونه‌ای که بنا به آزمایش‌ها و شرکت در جشنواره‌های کشاورزی مختلف از جمله کسب رتبه برتر در میان انگورهای کشورهای مختلف در جشنواره‌ای در کشور آلمان گواهی بر این مدعاست.[۴] از دیگر تولیدات این شهر می‌توان به زرد آلود محلی به نام زرد آلوی پیوندی که بسیار شیرین تر و درشت از گونه‌های معمول در سایر نقاط کشور است. هر ساله اوایل تیر ماه گردشگرانی از سراسر ایران برای خرید نورس این محصول به این شهر سفر می‌کنند. علاوه بر این مردم در این شهر با خشک نمودن سنتی این محصول به صورت کاملاً طبیعی در فصول دیگر سال نسبت به فروش آن اقدام می‌کنند.

عسل سبلان نیز از دیگر محصولات این خطه است که بیشتر آن را به نام سوغاتی اردبیل می‌شناسند. شاخصه اصلی عسل لاهرود شفافیت منحصربه‌فرد آن به دلیل به عمل آمدن این محصول در دامنه‌های پر گل سبلان و عاری از گل‌های همچون گل پنبه است. چرا که گلهایی مانند گل پنبه موجب عدم شفافیت عسل می‌شود.


مشکلات
امروزه عدم وجود درآمد کافی معضلی بزرگ برای اهالی این شهر به شمار می‌رود. بیکاری موجب شده است نمودار جمعیت لاهرود در طی سالهای اخیر سیر نزولی به خود بگیرد. بیشتر افراد و علی‌الخصوص جوانان پایتخت را برای ادامه زندگی خود برگزیده‌اند. آمارهای غیررسمی حکایت از مهاجرت بیش از بیست هزار نفر از مردم این شهر به استان تهران دارد. وجود حدود پنج هزار نفر لاهرودی نیز از سایر نقاط ایران و جهان گزارش شده است.


مسیر توسعه
این شهر طبق وعده‌های مسئولین استانی و تلاشهای پیگیرانه اهالی در آینده‌ای نزدیک به شهرستان ارتقاء خواهد یافت و شاید همین امر باعث جذب سرمایه گذاران بزرگی همچون خودرو سازی شده است. بازگشت مهاجرین به زادگاه خویش از ثمرات همین امر بوده و خواهد بود.


مشاهیر
هاشم بیک‌زاده زادهٔ ۲ بهمن ۱۳۶۲ در شهر لاهرود است او بازیکن فوتبال و عضو تیم ملی فوتبال ایران و بازیکن باشگاه صبای قم است. او در تیم‌های باشگاهی فجر سپاسی شیراز و استقلال تهران نیز بازی کرده است.
نرگس محمدی بازیگر معروف سینما و تلویزیون اصالتاً اهل روستای کویج از توابع شهر لاهرود است. قبر پدر وی در این روستا قرار دارد.


جای‌های مهم
از آثار دیدنی این شهر می‌توان به آرامگاه امامزاده سید ابراهیم لاهرود، آبگرم شابیل لاهرود، قوتورسویی، غار تاریخی، شیروان دره سی و تفرجگاه داغلار باغی اشاره نمود.
لاهرود مبدأ صعود به قله ساوالان است.



امامزاده سید ابراهیم لاهرود در مرکز شهر لاهرود (میدان امامزاده) قرار دارد. ساختمان قدیمی این امامزاده در سال ۱۳۷۷ تخریب و از نو ساخته شده است. این بنا تقریباً به سبک معماری اسلامی است که دارای یک گنبد با پوشش فلزی و دو مناره می‌باشد. نماز جمعه شهر لاهرود و مراسم مذهبی مهم شهر نیز در صحن این امامزاده برگزار می‌شود.


چشمه آب گرم شابیل لاهرود چشمه‌ای‌ست که در دامنهٔ کوه سبلان، در فاصلهٔ ۲۵ کیلومتری لاهرود واقع شده‌است. دمای آب این چشمه ۴۹ درجه سانتی‌گراد است و به دلیل فراوانی اسید بی‌کربنیک در آن، بیماران برخی بیماری‌های حرکتی و عصبی برای درمان مراجعه می‌کنند.


غار تاریخی لاهرود صخره‌ای شکل بوده و در شرق لاهرود قرار دارد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,195 بازدید

0 نظر

درج: 23 اسفند 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir