دیلمان

0
دیلمان

گیلان

دیلمان

معتدل و مرطوب

جاذبه ها: 10 تا

دیلمان در استان گیلان قرار دارد و از توابع شهرستان سیاهکل محسوب می‌شود. فاصله دیلمان از شهرستان رشت حدودا 88 کیلومتر است و 25 کیلومتر هم از سیاهکل فاصله دارد. این منطقه با ارتفاع حدودا 2000 متری از سطح دریا یکی از ییلاق‌های معروف گیلان بوده است. دامداران از دیلمان به عنوان محلی ایده‌آل برای چرای دام‌هایشان استفاده می‌کردند.

درواقع وجه تسمیه نام این منطقه به زبان گیلکی، همین است. دیل در این زبان به معنای محل چرای دام، ام پسوند ارتفاع و ان پسوند مکان است. با این حساب دیلمان یعنی محل مرتفع چرای دام. زبان گیلکی زیباست، نه؟

دیلمان از نظر تاریخی هم ارزش بالایی دارد. این منطقه خاستگاه حکومت‌های آل‌بویه و دیلمیان به حساب می‌آید. اشیا قدیمی کشف شده از غارهای دیلمان هم نشان از زندگی باستانی در این منطقه دارد. تخمین زده می‌شود که قدمت حیات در دیلمان به هزاره دوم قبل از میلاد مسیح می‌رسد.

کی به دیلمان سفر کنیم؟

بهترین زمان سفر به این منطقه 6 ماهه اول سال است. ارتفاع زیاد دیلمان از سطح دریا باعث می‌شود که هوا به طرز قابل توجهی سردتر از شهر باشد و گردشکران معمولا برای مسافرت‌های زمستانی این منطقه را انتخاب نمی‌کنند.

اما بهار، مخصوصا اواسط اردیبهشت و اوایل خرداد، بهترین زمان برای سفر به دیلمان است. دشت گل‌های شقایق و دشت سوسن چلچراغ که چشم‌ها را نوازش می‌دهد در این موقع از سال پر از گل و زیباست.


جاهای دیدنی دیلمان

سفر به دیلمان یکی از آن سفرهایی است که دیدنی‌هایش از همان ابتدای جاده شروع می‌شود. با سفر به این منطقه این شانس را دارید که سیاهکل زیبا را هم ببینید و از دیدنی‌های آن لذت ببرید. پنجشنبه بازار سیاهکل، از معروف‌ترین بازارهای سنتی گیلان است. پس اگر سفرتان را از این روزها شروع کردید حتما به بازار روز سیاهکل هم سر بزنید.

همانطور که گفتم، دیدنی‌های دیلمان از ابتدای سفر شروع می‌شوند. در ادامه برایتان خواهیم گفت که از ابتدای جاده، باید چه جاهایی را ببینید و چه دیدنی‌هایی وجود دارند که نباید از دستشان بدهید.

کاروانسرای تی‌تی‌خانم یکی از جالب‌ترین بناهای این منطقه است. قدمت این کارونسرا به دوره صفویه برمی‌گردد. گفته می‌شود که یکی از عمه‌های سلاطین صفوی به نام تی‌تی می‌خواست که کاروانسرایی ساخته و به نامش زده شود. درنتیجه کاروانسرای تی‌تی خانم ساخته شد. تی‌تی در زبان گیلکی به معنا شکوفه درختان است.
کاروانسرای تی‌تی تا چندسال پیش محلی برای نگهداری و چرای دام بود! بله، اشتباه نخواندید. این کاروانسرا با همه ارزش تاریخی‌اش تا چندسال پیش مورد بی‌توجهی قرار داشت. اما چندسالی می‌شود که اداره میراث فرهنگی شهرستان سیاهکل مسئولیت حفظ و حراست از این بنا را به دست گرفته است.
کارونسرای تی‌تی در ابتدای جاده سیاهکل به دیلمان قرار دارد. می‌توانید این کاروانسرا را در دوراهی رودخانه باباکوه و میثم‌رود پیدا کنید.



آبشار لونک یکی از زیباترین مناظر طبیعی مسیر، است. این آبشار زیبا و درختان سرسبز اطرافش، دل هر مسافری را می‌برد و هر گردشگر را مجبور می‌کند که راهش را به سمتش کج کند. آبشار لونک یکی از مناطق طبیعی شلوغ و پررفت‌وآمد منطقه است. برای رسیدن به این آبشار باید 22 کیلومتر از جاده را جلو بروید.

جنگل لاریخانی در 5کیلومتری دیلمان قرار دارد. این جنگل یکی از محبوب‌ترین جنگل‌های ایران است. طبیعت زیبا و چشم‌نواز جنگل لاریخانی مسافران بسیاری را به این نقطه می‌کشاند. در دل جنگل لاریخانی، چشمه آب معدنی لاریخانی هم قرار دارد که سر زدن به آن خالی از لطف نیست.

روستای اسپیلی، نرسیده به منطقه دیلمان است. روستایی زیبا با مزارع دوست‌داشتنی شالی و مردم مهمان‌نواز و مهربان. می‌توانید مواد غذایی موردنیازتان را از این روستا تهیه کنید. مخصوصا اگر روزهای دوشنبه و یا پنجشنبه گذارتان به این روستا خورد، بازار روز اسپیلی هم جای جالبی برای تماشا و خرید مایحتاج به حساب می‌آید.

دشت شقایق در6 کیلومتری غرب دیلمان و روستای پس کوه هم از دیدنی‌ترین مناظر منطقه میزبانی می‌کند. دشت گل‌های شقایق وحشی که در خرداد به بار می نشیند و منطقه را سرخ می‌کند، جاذبه گردشگری این روستا است. راستش انقدر منطقه دیلمان زیبایی دارد که نمی‌توان برترین جاذبه آن را معرفی کرد.
اما قطعا دشت شقایق یکی از زیباترین‌های لیست خواهد بود. سعی کنید زمان سفرتان به دیلمان را حوالی خرداد تنظیم کنید که از این طبیعت زیبا بهره‌مند شوید. واقعا حیف است که به دیلمان سفر کنید و دشت گل‌های شقایق وحشی و سوسن چلچراغ را نبینید.

سوغات دیلمان

مردم دیلمان، هنرمندان خوبی هستند. با سفر به این منطقه می‌توانید صنایع دستی مردم محلی را از آنها بخرید و به عنوان سوغات با خودتان به شهرتان ببرید. کوزه و سفال، ظروف فلزی قلمکاری شده و لباس‌های پشمی دستبافت از معروف‌ترین صنایع دستی مردم دیلمان است.



البته سوغات دیلمان فقط به صنایع دستی محدود نمی‌شود. این منطقه زیباو خوش آب‌وهوا خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم برای شکموها دارد. فندوق از معروف ترین سوغات منطقه است.

این منطقه به علت قرارگیری در ارتفاع درختهای بزرگ فندوق دارد و این آجیل خوشمزه از مهم‌ترین محصولات کشاورزی دیلمان به حساب می‌آید. علاوه بر فندوق، انواع نان‌های محلی، لبنیات و داروهای گیاهی و گیاهان کوهی هم از سوغاتی‌های جذاب آن هستند.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

402 بازدید

0 نظر

درج: 21 اسفند 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir