ترکمانچای

0
ترکمانچای

آذربایجان شرقی

ترکمانچای

کوهستانی

جاذبه ها: 4 تا

یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران، ترکمنچای است که ترکمانچای هم نامیده می‌شود و به واسطه قرارداد ترکمنچای که در عهد قاجاریان در پایان جنگ‌های ایران و روسیه انعقاد شد، شهرت یافت.
 
ترکمنچای کجا واقع شده است؟
در شمال‌ غرب ایران، استان آذربایجان شرقی، در ۴۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان میانه، شهر تاریخی ترکمنچای در ۹ کیلومتری شمال جاده قدیم ترانزیتی تبریز – تهران واقع شده است. ترکمنچای با فاصله ۱۴۱ کیلومتری در جنوب شرقی شهر تبریز قرار گرفته است و حدود یک ساعت و چهل دقیقه با مرکز استان آذربایجان شرقی، تبریز فاصله دارد. شهرستان‌های سراب در شمال و کندوان در ۱۸۱ کیلومتری شرق ترکمنچای قرار گرفته‌اند. رشته کوه بزقوش در امتداد شمال ترکمنچای قرار گرفته است که آب و هوایی کوهستانی، معتدل و نیمه خشک پدید آورده است. زمستان‌های ترکمنچای بسیار سرد است و با بارش فراوان برف همراه است. در ادامه دیدنیهای ترکمنچای را معرفی می‌کنیم.

روستای غریب‌دوست
روستای غریب‌دوست در ۱۲ کیلومتری شمال غرب ترکمنچای قرار گرفته است. چهارشنبه بازار آن بسیار پر رونق است و از شهرهای تبریز، سراب، میانه، ترکمنچای و روستاهای اطراف برای خرید مواد غذایی، محصولات و وسایل کشاورزی به این بازار می‌آیند. تپه باستانی بروانان که بخش غربی آن تقریبا در ۳۰ کیلومتری روستای غریب‌دوست واقع شده است از دیگر آثار دیدنی این روستا است. بهترین زمان سفر، فصل تابستان است که آب و هوای کوهستانی آن شرایط را برای پذیرایی از مهمانان مهیا می‌سازد.


 آبشار بلوکان
روستای بلوکان که در ۲۴ کیلومتری شمال شرقی ترکمنچای قرار گرفته است، آبشار زیبای بلوکان را در فاصله ۴ کیلومتری خود جای داده است که از روستا تا بالای آبشار ۲ ساعت پیاده روی دارد. در ارتفاعات آبشار درختچه‌های زالزالک قرار دارد و محل زیست حیواناتی مانند خرس و گراز می‌باشد. به دلیل وجود حیوانات وحشی سفر به آن‌جا در اواخر پاییز خطرناک می‌باشد.

آبگرم گوگدرق

آبگرم گوگدرق با دارا بودن یون مس و آهن، خاصیت درمانی برای بیماری‌های پوستی، آرتروز، میگرن و غیره دارد. آب آن از کوه سرچشمه می‌گیرد که شفاف و شور است که در تماس با هوای آزاد به رنگ زرد در می‌آید. آبگرم گوگدرق در روستای گوگدرق در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی ترکمنچای واقع شده است که از تبریز ۴۵ کیلومتر مانده به میانه فاصله دارد. کافی است در مسیر جاده ترانزیتی تبریز – تهران سراغ روستای گوگدرق یا گوی دره را بگیرید تا به این آبگرم برسید.

 
روستای برزلیق

روستای برزلیق در شمال شرقی ترکمنچای واقع شده است که از طریق جاده ۳۲ قابل دسترسی است که ۸۴ کیلومتر راه است. امامزاده برزلیق، دربند برزلیق و تپه تاریخی برزلیق از دیدنی‌های این روستا است. چشمه آب گرم ایستی سو یا خلیفه لو نیز در این روستا واقع شده است که یک ساعت و نیم از روستا فاصله دارد که خاصیت درمانی دارد.

 
سوغاتی
گردو، بادام کوهی، گیلاس، سیب و گلابی، گل گاو‌ زبان، آویشن، مرزه کوهی و صنایع دستی مانند قالی با طرح هریس و قالی‌های ابریشمی از معروف‌ترین سوغاتی‌های نگین سرسبز آذربایجان، ترکمنچای می‌باشند.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,284 بازدید

0 نظر

درج: 9 اسفند 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir