تایباد

0
تایباد

خراسان رضوی

تایباد

نیمه بیابانی

جاذبه ها: 2 تا

تایباد، مرکز شهرستان تایباد و یکی از شهرهای شرقی استان خراسان رضویه و نزدیک مرز ایران و افغانستانه.این شهر تو ۶۰ کیلومتری جنوب تربت جام و ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع شده .

گویش 
مردم این شهر به زبان فارسی با گویش نیشابوری صحبت می کنند.

قدمت
تایباد شهری است تاریخی با قدمتی دیرین و دارای بناهای قدیمی  و آثار تاریخی بسیار،چشمگیر که کمتر برای مردم شناخته شده است.

غذای محلی
غلور تروش، غلور شیر ، اشکنه به همراه نوعی گوشت که به اون قورمه میگن،از غذاهای محلی این شهره که معمولا در زمستان بیشتر پخت میشن.


جاذبه های گردشگری
آبشارهای ارزنه از جاذبه های طبیعی روستای ارزنه هستند که در امتداد رودخانه،ارزنه از ارتفاعات باخرز سرچشمه می گیرند. آبشارها از ۳ آبشار پی درپی تشکیل شده اند.در بالادست آبشار اول، آبگیری ایجاد شده که برای شنا مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد.دسترسی به این آبگیر، دشوار است و نیاز به مهارتهای فنی دارد .آبشار اصلی ارزنه، باارتفاع ۶۰ متر، در ضلع جنوب غربی آبگیر و آبشار دوم،با ارتفاع تقریبی ۲۵ متر در جنوب آبگیر به صورت پلکانی واقع شده اند.آبشار سوم در ضلع غربی آبگیر واقع شده و در واقع ترکیبی از ۲ آبشار قبلی است.
این آبشار با ارتفاع ۳۰ متر، ابتدا در آبگیری کوچک جمع می شود و سپس جریان می یابد.

از مهم ترین جاذبه های گردشگری این شهر، می شه به آرامگاه خواجه عبدالله،که به پیر هرات معروفه و خیلیا کتاباشو خوندن و اشاره کرد.


سوغات 
به جز خربزه تایباد که همه تعریفش رو شنیدیم و شیرینی اون زبانزد خاص و عامه،پارچه های نخی این شهر خیلی معروفه، بافته هایی از پارچه های نخی،که به شکل انواع حوله در بازار شهر به همراه لباس ،محلی به فروش میرسه که می تونین اونا رو به عنوان سوغاتی تهیه کنین.



ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,101 بازدید

1 نظر

درج: 27 بهمن 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

مردم تایباد با گویش نیشابوری ؟؟
.
1401/09/21 - 00:42
  • +1
    با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.
    
    عضویت در خبرنامه ایمیلی :
    برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
    رضایت مندی مشتری
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره وب و موبایل ایران
    جشنواره کتاب مجازی
    برند محبوب مصرف کنندگان
    Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir