شاهین شهر

0
شاهین شهر

اصفهان

شاهین شهر

بیابانی

جاذبه ها: 4 تا

شاهین‌شهر در شمال شهر اصفهان قرار دارد. شاهین شهر یک شهر نوساز است و سابقه شهری چندانی ندارد. این شهر را محل سکونت خانواده‌های ارتش ایران و آمریکا دانسته‌اند. شهر شاهین‌شهر قبل از اینکه تبدیل به شهر شود با نام مزرعه امیرآباد شهرت داشت و زیر کشت کشاورزی بود. این منطقه قبل از شهر شدن زیر نظر مالکیت محمدخان برومند از خوانین منطقه گز برخوار بود. شاهین شهر آب و هوای خشکی دارد. به علت اینکه نقشه آن به صورت یک شاهین بود، شاهین شهر نامیده شد. طبق سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت شاهین شهر ۲۰۰۰۰۰ نفر است. شاهین شهر از جمله شهرهای بازنشسته ایران می‌باشد

شاهین‌شهر در زمان پهلوی توسط آقامحمدخان برومند از ملاکین آن زمان به صورت مزرعه و باغات انار، انگور، میوه و پسته بنا شد. با شروع ساخت پالایشگاه و نیروگاه اصفهان در زمان حاکمیت پهلوی این شهر توسط آمریکاییها به عنوان یک شهر توریستی که شامل نمونه‌های مختلف شهرهای ایران و جهان باشد نقشه‌برداری و بنا شد. با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و خروج اتباع بیگانه و آغاز جنگ تحمیلی مهاجرت اقوام گوناگون به این شهر رو به گسترش نهاد و به شهری مهاجرپذیر و مرکز شهرستان با جمعیتی بیش از ۱۲۰هزار نفر تبدیل شد.


شاهین‌شهر اولین شهر جدید و از پیش طراحی شده در ایران است که در ۱۹کیلومتری شمال اصفهان و میان آزادراه معلم و بزرگراه آزادگان و حدفاصل منطقه بختیاردشت و امیرآباد که از دو جهت جاده اصفهان را به تهران متصل می‌کند واقع شده است. شاهین‌شهر در سال ۱۳۸۵ به دلیل داشتن موقعیت بهتر و جمعیت بیشتر، به عنوان مرکز شهرستان شاهین‌شهر انتخاب شد. شاهین‌شهر دارای آب و هوایی خشک است و به دلیل داشتن پالایشگاه و پتروشیمی، جزئی از شهرهای آلوده محسوب می‌شود.

شاهین‌شهر یک شهر جدید و صنعتی است بنابراین تاریخچه چندانی ندارد. نام شاهین‌شهر از شکل و تصویر نقشه آن گرفته شده است. چون تصویر شاهین‌شهر بر روی نقشه، شبیه یک عقاب و شاهین است، از این رو به شاهین‌شهر نام گرفته است

اکثریت مردم شاهین‌شهر از لحاظ نژادی، بختیاری هستند. این جمعیت اکثرا از بختیاری‌های خوزستان تشکیل شده‌اند که شغل آنها کارمند و یا بازنشسته شرکت نفت بوده است. بقیه مردم شهر از سایر مناطق ایران به این شهر مهاجرت کرده‌اند. اقلیتی از ارامنه مسیحی نیز به این شهر مهاجرت کرده‌ و در آنجا ساکن شده‌اند. شهر شاهین‌شهر به دلیل نوساز بودن دارای جاذبه‌های تاریخی و گردشگری خاصی نیست و بیشتر جزی شهرهای بازنشسته ایران محسوب می‌شود. تنها سرگرمی شهر، خیابان فردوسی شاهین‌شهر است که بسیار پر تردد است. به طور کلی این شهر دارای تنوع قومیتی بسیاری است و پایه آن بر مهاجرت گذاشته شده است. اما بیشترین مردم شهر بختیاری هستند. سوغات شاهین‌شهر را شیره انگور، کشمش و بادام و گردو می‌دانند.



شهر شاهین شهر جاذبه خاصی ندارد اما روستای مورچه‌خورت که در نزدیکی این شهر قرار دارد دارای آثار تاریخی است که نمونه آن ارگ خشتی و کاروانسرای عباسی است که در ۲۰ کیلومتری شهر قرار دارد. ارگ مورچه‌خورت، موزه مرم‌شناسی شاهین‌شهر، مجموعه تفریحی –گردشگری شاهین‌شهر، پارک بانک استان (شهر بازی پارک شاهین‌شهر).

با توجه به اینکه دانشگاه صنعتی مالک اشتر و نیز هواپیماسازی ایران (هسا)، پالایشگاه و پتروشیمی اصفهان، نیروگاه شهید منتظری، گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب و شهرک صنعتی مورچه خورت و ده‌ها مجتمع صنعتی بزرگ دیگر در مجاورت این شهر هستند، شاهین‌شهر از قطب های صنعتی و فنی استان اصفهان به‌شمار می‌آید.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,619 بازدید

0 نظر

درج: 4 بهمن 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir