بروجرد

0
بروجرد

لرستان

بروجرد

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 13 تا

بروجرد پایتخت انیمیشن ایران، دیار فرزانگان و دومین شهر پرجمعیت استان لرستان است. با ۲۶۴۲ کیلومترمربع مساحت است که در ارتفاع ۱۶۰۰ متری سطح دریا قراردارد بروجرد دارای آب و هوای سرد کوهستانی با زمستان‌های پر برف و سرد و تابستان‌های معتدل است و به دلیل داشتن آب و هوایی کوهستانی همراه با مراتع سرسبز، لقب دارالسرور گرفته است.

سه طرف بروجرد را کوه‌هایی گرفته‌اند، اما ار سمت جنوب و جنوب شرقی به دشت سیلاخور که مسطح است منتهی می‌شود. این شهر از شمال با اشترینان، ملایر و نهاوند، از غرب با الشتر، از جنوب غربی با بیران‌شهر، از جنوب با خرم‌آباد، از جنوب شرقی با دورود، از شرق با ازنا و از شمال شرقی با شازند همسایه است.

 سابقه این شهر در دوران قبل از اسلام کاملا واضح نیست، اما نکته مشخص این است که این شهر در دوران هخامنشیان جزوی از شهرهای آباد ایران بوده است. البته اغلب اماکن باقیمانده در آن مربوط به دوران بعد از اسلام است. این شهر مرکز شهرستانی به همین نام است.



 بروجرد از شهرهای شکل‌گرفته در پیش از اسلام بوده است. که در اواخر دوره ساسانیان یکی از دو شهر ماه نهاوند از توابع ناحیه پهله از سرزمین ماد بوده است. ناحیه بروجرد و نهاوند در پایان دوره ساسانیان به دلیل حمله اعراب به ایران اهمیت نظامی و دفاعی ویژه‌ای داشتند و محل استقرار سپاهیان ایران بوده‌اند. شهر بروجرد در طول دوره حاکمیت اتابکان لر، معمولا به عنوان بخشی از عراق عجم شناخته می‌شده‌ است. از قرن دهم و همزمان با دوره صفویه در بیشتر زمان‌ها بروجرد به صورت مستقل اداره می‌شد و این ترتیب تا دوره پهلوی اول ادامه داشت تا اینکه پس از تغییرات استانی بسیار در سال ۱۳۲۸ از خرم‌آباد جدا و به شهرستان ارتقا یافت.

به دلیل قرارگیری این شهر در راه تهران و جنوب یکی از عوامل رونق اقتصادی آن به‌شمار می‌رود. این شهر در دامنه بلندترین دیواره زاگرس قرار دارد.این شهر و مناطق اطرافش بر روی گسل سراسری زاگرس قرارگرفته و زلزله خیز است. و قطب صنعتی استان لرستان نیز نامیده می‌شود حدود ۲۵۰ هزار نفر جمعیت دارد.

ساکنان شهر بروجرد و روستاهای شمال آن زبان فارسی و لهجه بروجردی است.گویش مردم بروجرد با زبان پارسی میانه نزدیکی دارد. ترکی بومی و لکی نیز در شهرستان بروجرد رواج دارند.

اکثریت مردم بروجرد اهل تشیع هستند، اما تعداد کمی هموطن ارمنی و یهودی نیز در این شهر سکنی دارند. مراسم محرم در بروجرد به شیوه‌ی خاصی برگزار می‌شود و آداب و رسوم مخصوص به خود را دارد، که از میان آن‌ها می‌توان به آئین سقاخانه، چهل منبر، خره گیری و شبیه‌خوانی اشاره کرد.



پیراهن زنان لر دارای برشی ساده، بلند و گشاد با طرح‌های گلدار و رنگهای متنوع است. لباس زنان لر دارای قسمت‌های مختلفی چون کلنجه، سرداری یا کمر چین و جلیقه است. مردان لرستانی نیز دارای پوشش ساده ای هستند که جنبه‌های تزئین آن کمتر است و در عرف معمول این دیار به «شال و ستره» معروف است. شلوار مردان لر به طرح و هیبت شلوارهای کردی است و پیراهن آنان با برش ساده و اغلب به رنگ سفید و گاه رنگی است.

آتشکده بروجرد، مسجد امام خمینی (سلطانی)، مسجد جامع بروجرد با قدمت ۱۲۰۰ سال،  بقایای قلعه یزدگرد بر فراز کوه یزدگرد، امام‌زاده جعفر (ع)، خانه تاریخی کمال‌الدین طباطبایی، ارگ بروجرد و بازار بروجرد، از جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. گردشگاه چغاسرخه (تپه‌ی چغا)، بوستان فدک، باغ پرندگان، گردشگاه گل دشت و روستای ونایی نیز از جاهای دیدنی طبیعی بروجرد هستند.

شاخص‌ترین صنایع دستی و سوغات بروجرد ورشو است که شهرت بسیاری دارد حلوا شکری، ارده شیره، شیرینی قندی و نان تیری از سوغات خوراکی این شهر هستند.



آش ورکوآز، آش بنسور، آش ماسوا، آش ترخینه، آش سیب، آش بادنجان، آش خیارشنگ (خیار چنبر)، آش آبغوره، آش آلو، گله ریزه و آش عدس از جمله غذاهایی هستند که منحصرا در بروجرد طبخ می‌شوند و گوشت آو (اشکنه بروجردی)، حلیم بروجردی، دلمه برگ مو بروجرد، شامی کباب بروجردی نیز از غذاهای محلی بروجرد محسوب می‌شوند.

بروجرد یکی از مهم‌ترین شهرهای استان لرستان است. این شهر با دارا بودن تاریخی کهن و طبیعتی بکر از قطب‌های گردشگری ایران به شمار می‌رود.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

473 بازدید

0 نظر

درج: 29 دی 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir