لاهیجان

0
لاهیجان

گیلان

لاهیجان

معتدل و مرطوب

جاذبه ها: 26 تا

شهر لاهیجان یکی از شهرهای شمالی کشور است که به دلیل همجواری با دریاچه خزر، زیبایی ها و صحنه های کم نظیر و بی بدیلی را در خود جای داده است. دریاچه خزر بقایای دریای بزرگی به نام تتیس است، این دریا با گذر زمان خشک شده و از آن تنها چند دریاچه باقی مانده است که خزر یکی از آن ها ست. از آنجایی که این دریاچه، از وسعت بسیار زیادی برخوردار است، معمولا با نام دریای خزر شناخته می شود.

در بخش شمالی ایران شهرهای بسیار زیاد منحصر به فرد مربوط به خود هستند. یکی از این شهرها که در میان علاقه مندان به سفر به شما طرفداران بسیار زیادی نیز دارد لاهیجان است.

با توجه به این که لاهیجان در میان شهرهای شمالی کشور دارای محبوبیت و شهرت بیشتری است، از این رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله در رابطه با این شهر شمالی ایران اطلاعات بیشتری را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

موقعیت جغرافیایی لاهیجان

قبل از اینکه در مورد شهر لاهیجان به توضیحاتی بپردازیم، لازم است اندکی در مورد استانی که این شهر در آن واقع است، توضیحاتی را به شما ارائه کنیم. معمولا توصیه می شود که قبل از مبادرت به سفر، از مقصدی که می خواهید در آن اقامت کنید، اطلاعاتی را جمع آوری کنید تا با اشراف کامل از همه نقاط آن دیدن کنید.

معرفی استان گیلان
شهر لاهیجان در استان گیلان واقع است. جمعیتی که در این استان زندگی می کنند، چیزی در حدود دو و نیم میلیون نفر است. مردم گیلان به زبان گیلکی، تاتی و تالشی صحبت می کنند و عده کمی نیز گویش کردی دارند. مردم در استان گیلان، شیعی مذهب هستند، البته در برخی نقاط مسلمانان سنی نیز دیده می شوند.


گیلانی ها با انجام کارهای کشاورزی، دامداری، تهیه و فروش عسل، فروش کرم ابریشم و صید کردن ماهی، به  امرار معاش می پردازند. از جمله محصولاتی که کشاورزان گیلانی ها آن را می کارند، برنج، چای، گندم، جو، بادام زمینی، فندق و توتون است.
البته گیلانی ها تنها به تولید محصولات کشاورزی نمی پردازند. آن ها به تولید انرژی نیز مبادرت ورزیده و با استفاده از نیروگاه های بادی که در منجیل وجود دارد، توانسته اند دو دهم درصد از کل برقی که در ایران مصرف می شود را تولید کنند.
صنایع دستی مختلف و متفاوتی هم چون، چادر شب، حصیر بافی، تولیدات چوبی و سفالگری نیز توسط مردم بومی این منطقه تولید شده و به فروش می رسد و این نیز یکی از راه های درآمدی آنها به شمار می آید.



علاوه بر ساحل، وجود آبشاری زیبا به نام آبشار لاتون که در 15 کیلومتری آستارا قرار دارد، تالاب استیل، چشمه های آب گرم، قلعه شیندان و جاهای دیدنی دیگر، می تواند دلیل خوبی باشد بر اینکه شما به این شهر سفر کنید.
لاهیجان، یکی دیگر از شهرهای استان گیلان است که با داشتن منظره های کم نظیر و طبیعی، به محل خوبی برای نوازش چشم ها تبدیل شده است. امکانات بسیار خوبی برای زندگی و گردشگری در این شهر فراهم شده است.
رشت، مرکز استان گیلان و از جمله شهرهای مهم این استان است. اهمیت این استان از نظر میزان برنجی است که تولید می کند. گفته می شود که ده درصد از برنج تولیدی کشور توسط شهر رشت انجام می شود. این شهر در صنعت نیز حرفی برای گفتن دارد و یکی از پنج شهر ایران است که در  این زمینه در حال فعالیت است.

گویش مردم لاهیجان
در بیشتر شهر های ایران، مردم یا دارای زبان خاص هستند و یا با لهجه خاص منطقه صحبت می کنند. لاهیجان هم گویش مخصوص خود را دارد. اغلب مردم در منطقه لاهیجان به زبان گیلکی صحبت می کنند. گیلکی نیز مانند سایر گویش های ایران، دارای قواعد مخصوص خود است.

آب و هوا لاهیجان
از آنجایی که استان گیلان در کنار دریای خزر قرار گرفته است، این منطقه دارای آب و هوایی مرطوب است. البته همیشه به همین منوال نیست. زمانی که فصل زمستان آغاز می شود، بادهای شدید و گرمی در این منطقه شروع به وزش می کند و بعد از این مرحله، معمولا بارش برف آغاز می شود. میزان رطوبت در این شهر بالا است و ممکن است به هشتاد درصد نیز برسد.

مختصات و جمعیت شهر لاهیجان
همسایه شرقی شهر لاهیجان لنگرود، همسایه جنوب غربی سیاهکل، همسایه شمالی دریای خزر و همسایه غربی نیز آستانه اشرفیه است. این شهر در 50 درجه و صفر دقیقه شرقی و 37 درجه و 11 دقیقه شمالی قرار دارد.
شهر لاهیجان مساحتی حدود 407 کیلومتر از استان گیلان را به خود اختصاص داده  است. مطابق با آمارگیری که در سال 1390 انجام شد، جمعیت این شهر 168800 برآورد شده است. در شهرستان لاهیجان دو شهر و هفت دهستان وجود دارد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,759 بازدید

0 نظر

درج: 4 اسفند 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir