فومن

0
فومن

گیلان

فومن

معتدل و مرطوب

جاذبه ها: 12 تا

فومَن یکی از شهرهای استان گیلان و مرکز شهرستان فومن است.مردمان این شهر گیلک هستند و به زبان گیلکی سخن میگویند . فومن شانزدهمین شهر گردشگر پذیر ایران است. این شهر در ناحیهٔ جلگه‌ای گیلان قرار دارد و در میان باغ‌ها و شالیزارها محصور شده‌است. فومن را به خاطر مجسمه‌های زیادی که در آن وجود دارد به عنوان شهر مجسمه‌ها نیز می‌شناسند همچنین از زیبایی‌های دیگر این شهر می‌توان به وجود درختان چنار بسیار زیاد در خیابان‌های آن اشاره کرد. این شهر با داشتن پیشینه تاریخی و مناظر زیبا هرساله میزبان گردشگران زیادی است.
فومن شهری است که در میان مزارع و باغ‌های اطراف خود محصور شده‌است.

برنجکاری، کشت چای و توتون و پرورش کرم ابریشم از فعالیت‌های اصلی فومن است که عمدتاً در اطراف شهر دیده می‌شود. شهر فومن را به خاطر وجود مجسمه‌های فراوان به عنوان شهر مجسمه‌ها نیز می‌شناسند. اهالی بومی شهرستان فومن را اکثریت تالش‌ها تشکیل می‌دهند و گیلک ها که طی سالیان اخیر مهاجرت کرده اند نیز در کنار یکدیگر با خوبی زندگی می کنند. اکثریت و جلگه نشینان این شهرستان گیلک‌ها هستند، همچنین اکثریت ساکنین شهر فومن گیلک ها هستند و تالش‌ها بیشتر در نواحی کوهستانی و ارتفاعات غرب شهرستان زندگی می‌کنند. از نظر دیانت و مذهب نیز به جز عده‌ای اندک از اهل تسنن بقیه شیعه اثنی عشری می‌باشند.

سوغات و صنایع دستی فومن
سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبای فومن لذت سفر را دو چندان می‌کنند. معروف‌ترین سوغاتی این شهر، کلوچه‌های خوش‌طعم و لذیذ آن هستند که برای اقوام و آشنایان می‌تواند بهترین سوغات باشد. از دیگر یادگاری‌های خوشمزه و پرطرفدار مراکز خرید فومن می‌توان به انواع ترشی، رشته خوشکار، ماهی شور، ماهی دودی، نان برنجی لاکو، برنج و چای دست‌چین اشاره کرد.

مردم خوش‌ذوق و باسلیقه شهر فومن با دست‌های هنرمند خود زیباترین صنایع دستی را خلق می‌کنند. کمتر کسی می‌تواند به شمال کشور سفر کند و بی‌توجه از کنار صنایع دستی آن رد شود. پرفروش‌ترین صنایع دستی فومن عبارتنداز: سفره حصیری، کیف، زیرانداز، زیرداغی، شال بافی، محصولات سفالی، گیوه، گلیم، محصولات دستبافت پشمی و لباس محلی.

 آب وهوای فومن
فومن هم مانند بسیاری از شهرهای شمالی کشور در بیشتر ایام سال بارش باران را تجربه می‌کند و با توجه به موقعیت جغرافیایی، دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است. این منطقه در بخش جلگه‌ای گیلان قرار دارد و بیشتر مساحت آن با شالیزارها، درختان چنار، باغ‌های رنگارنگ و دشت سرسبز پوشیده شده است. آب‌و‌هوای فومن در تابستان مطبوع و دلپذیر است و به همین خاطر گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد سفر خود برمی‌گزینند.

دیدنی‌های فومن
در هر نقطه از فومن از طبیعت زیبا و منظره‌های دل‌انگیز آن می‌توان نهایت لذت را برد. این شهر با داشتن دشت سرسبز، شالیزارها و پوشش انبوه درختان از جاذبه‌های شگفت‌انگیزی برخوردار است که با قدم گذاشتن در آنها حس طراوت و سرزندگی را تزریق می‌کنند.

هفت اقلیم
یکی از جاهایی که پیشنهاد می‌کنیم از آنجا دیدن کنید، مرکز تفریحی هفت اقلیم است. در این مکان که در ۵ کیلومتری فومن قرار دارد همه چیز برای خوش گذرانی و نشاط مسافران فراهم می‌باشد. از دیدنی‌های این مجموعه می‌توان باغ پرندگان، پیست کارتینگ، عکاسی، کارتینگ، موتور چهارچرخ، محوطه بازی کودکان و فست‌فود و رستوران ایرانی را نام برد.

قلعه رودخان


با وجود تمام زیبایی‌های قلعه رودخان بی انصافی است اگر لقب بهشت فومن را به آن ندهیم. این مکان تاریخی و دیدنی در ۲۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهر قرار دارد. وجه تسمیه نامگذاری این قلعه رودخانه‌ای به نام رخون است که از نزدیکی قلعه می‌گذرد. این دژ محکم بر فراز کوه قرار دارد و دور تا دور آن را تا چشم کار می‌کند، درختان و سرسبزی فرا گرفته‌اند. برای رسیدن به بنای قلعه حدود ۱۶۰۰ پله را باید بالا بروید. بهترین زمان برای بازدید از این مکان چشم‌نواز و آرامش‌بخش؛ فصل بهار، تابستان و پاییز است.

غار خون فوشه

یکی از بهترین دیدنی‌های فومن، غار خون فوشه است. اگر اهل کوهنوردی هستید، این مکان خوراک شما است. غار با طول ۳۰۰ متر و ارتفاع ۳۰ متر در ارتفاع ۹۳۰ متری از سطح دریا واقع شده است. در غار ریزشی خون فوشه چندین دالان وجود دارد که بازدید از آنها حسی خاصی به شما می‌دهد. توصیه می‌کنیم جهت ایمنی بیشتر با تجهیزات کوهنوردی به این مکان بروید.

امامزاده ابراهیم شفت

امامزاده ابراهیم شفت در روستایی با همین نام از توابع شفت در استان گیلان قرار دارد و به‌عنوان یکی از اماکن مذهبی و جاهای دیدنی فومن شناخته می‌شود. وی امامزاده‌ای از نسل امام موسی کاظم است و در میان مردم محلی با نام اباالفضل گیلان شناخته می‌شود. بنای امامزاده در طول تاریخ بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. با ۳۰۰ متر مربع مساحت، بنای کنونی امامزاده در چهار طبقه شامل مسجد، صحن، سرویس بهداشتی، مهمانپذیر و فضای باز می‌شود. چندین راسته بازار پیرامون امامزاده قرار گرفته‌اند که هسته اصلی روستا محسوب می‌شوند. علاوه‌بر امامزاده ابراهیم که از محبوبیت زیادی برخودار است، این روستا با خانه‌های چوبی رنگانگ، چند چشمه و مقبره دیگر شهرت دارد. 

مجسمه آناهیتا

چندین مجسمه‌ در سطح شهر دیده می‌شود که به جذابیت‌های فومن افزوده است. در این میان مجسمه آناهیتا که زنی سوارکار و یکه‌تاز است، بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کند. زیرا از زنی قهرمان و اسطوره روایت می‌کند که نماد پاکی، استقامت، دوستی و عشق است. مجسمه آناهیتا و دو اسب سفید در میدان ولی‌عصر شهر جلب توجه می‌کنند.

پارک فومن
در سه کیلومتری مرکز شهر، تفرجگاه پارک فومن با فضای دلباز و مفرح، چشم‌ به راه مسافرانی است که می‌خواهند اوقات خوشی را سپری کنند. مهم‌ترین چیزی که باعث جذابیت این پارک شده حضور چندین مجسمه زیبا و بزرگ از جمله مجسمه چهار دختر در محوطه آن است. این پارک با وجود وسایل بازی کودکان، فضای مناسب برای نشستن، استخر کوچک و درختان تنومند و سرسبز مکانی مناسب برای خوش‌گذرانی در روزهای تعطیل است.

روستای ماسوله

یکی از روستاهای دیدنی فومن که آوازه آن احتمالا به گوش شما هم رسیده، روستای ماسوله است. معماری متفاوت و پلکانی بودن این روستا علت شهرت زیاد آن می‌باشد و به همین خاطر به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. زیبایی روستای سرسبز و خوش آب‌وهوای ماسوله قابل توصیف نیست، فقط باید با چشم‌های خود ببینید تا بدانید چقدر جذاب و دیدنی است.

روستای شولم

یکی از مکان‌های دیدنی محبوب در بین جمعیت فومن و گردشگران، روستای شولم است. طبیعت زیبا و خرم که در بین کوه‌های سر به‌فلک کشیده محصور می‌باشد. استشمام هوای پاک و تازه این روستا به طور طبیعی ریه‌ها را پاکسازی می‌کند. در این روستای آباد و زیبا دیدن خانه‌های سنتی و معاشرت با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هر مسافری را به وجد می‌آورد.

روستای فوشه

روستای فوشه یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و رویایی فومن است که شبیه آن را تا به حال فقط در فیلم‌ها دیده‌اید. به شما قول می‌دهیم که بعد از دیدن این روستا و طبیعت زیبایش، دل کندن از آن برایتان سخت باشد. البته حق دارید زیرا کوه، رودخانه، جنگل و آب‌وهوای تازه هر کسی را مجذوب می‌کند. این روستای کوهپایه‌ای در نزدیکی قلعه رودخان و ۲۲ کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته است.

روستای خانوانه
تمام روستاهای دیدنی فومن دارای طبیعت بکر و سرزنده هستند. روستای خانوانه با قدمت زیاد واقع در بخش سردار جنگل و دهستان سردار جنگل آماده خوش‌آمدگویی به گردشگران است. مردم این روستا به گویش تالشی سخن می‌گویند و بیشتر از طریق دامپروری و کشت محصولاتی مانند برنج و چای مخارج زندگی خود را تامین می‌کنند.

ییلاق کوربار

ییلاق کوربار از دیدنی‌های فراموش‌نشدنی استان گیلان در نزدیکی ماسوله است و در ردیف جذاب‌ترین مقاصد طبیعت‌گردی و جاهای دیدنی فومن قرار دارد. این منطقه طبیعتی بکر و چشم‌اندازی‌های مثال‌زدنی دارد و از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن، مسیر نسبتا سخت دسترسی همراه با پیاده‌روی است. ییلاق کوربار یکی از مقاصد ایده‌‌آل برای علاقه‌مندان به کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. 

ییلاق زودل سر

ییلاق زودل سر یکی از جاذبه‌ های گردشگری فومن در استان گیلان است که سالانه جمع زیادی از توریست‌ها و مسافران داخلی برای بازدید از آن، به فومن سفر می‌کنند. با چشم‌اندازی بی‌نظیر و آب‌وهوایی مطلوب، این ییلاق در مسیر قله‌ی تراشوم و در نزدیکی روستای خانوانه‌ قرار دارد. علت نامگذاری این مکان زیبا به زودل سر، قرارگیری ییلاق بالاتر از روستای زودل است.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

650 بازدید

0 نظر

درج: 10 آذر 1400

افزودن نظر

جهت ارسال نظر در سایت عضو شوید.
نام:*
ایمیل:*
سوال: نام پایتخت ایران؟
پاسخ:*

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir