تنکابن

0
تنکابن

مازندران

تنکابن

معتدل و مرطوب

جاذبه ها: 12 تا

شهرستان تنکابن، یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در سراسر ایران و جهان آن را به سرزمینی با طبیعتی زیبا و چشم‌نواز و رویایی‌ترین مقصد گردشگری در شمال کشور می‌دانند. در مورد شهرت این شهرستان به «تنکابن» روایات متعددی وجود دارد. در کتاب سفرنامه‌ مازندران و استرآباد که به تالیف «ظهیرالدین مرعشی» درآمده است، پسوند بُن را به‌معنای پایین بیان کرده است. بنابراین با استناد به این کتاب، تنکابن به‌معنای «زیر تنکا» یا «پایین تنکا» است.برخی دیگر معتقدند که «تنکابن» یا «تنک آب بن» به محلی گفته می‌شود که جلگه‌ ساحلی دریای کاسپین تنک یا اندک و کم می‌شود. در واقع «تنک آب بن» به «تنکابن» تغییر یافته است.

جالب است بدانید که برخی دیگر از فلاسفه معتقدند که به‌دلیل وجود تابستان‌های شرجی که تحمل آن برای گردشگران و مسافران و حتی ساکنان این منطقه از کشور، بسیار طاقت‌فرسا و سخت است، و همچنین زمستان‌های سرد، این منطقه به «تنکابن» یعنی کاهنده‌ جسم و تن که نشان‌دهنده‌ سختی از «تن کاه بن» به «تنکابن» تغییر یافته، شهرت یافته است. «شهسوار»، «دیلم خاصه»، «رسولی محله» و «فیض» از نام‌هایی است که در گذشته در مورد این شهرستان به کار برده می‌شد. این شهرستان، هم به‌واسطه‌ تاریخ دیرین و به‌دلیل طبیعتی زیبا و فوق‌العاده یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در استان مازندران و کشور است که سالانه میزبان جمع زیادی از مسافران و توریست‌های بسیاری از سراسر ایران و جهان است.

غار آبی دانیال

در ۳۰ کیلومتری از شرق شهرستان تنکابن، پدیده‌ای طبیعی و یکی از جاهای دیدنی مازندران قرار دارد که به «غار آبی دانیال» شهرت یافته است. این جاذبه‌ زیبای گردشگری که پس از غار قوری قلعه واقع در پاوه‌ کرمانشاه، دومین غار بزرگ رودخانه‌ای ایران است، در «سلمانشهر» و در ارتفاعاتی که به این منطقه‌ زیبا مشرف است، واقع شده و می‌توان شباهت‌های بسیاری در این غار با غار شگفت‌انگیز علیصدر در استان همدان یافت.
آهک‌های آویزان شده از سقف غار آبی دانیال، قدمتی بالغ بر چند میلیون سال دارد.
درون غار می‌توان شاهد جریان آبی گوارا بود که همانند دمای خود غار، بسیار سرد است. درون غار، منظره‌ای بسیار دیدنی را می‌توان مشاهده کرد که بواسطه‌ مواد آهکی آویزان شده از سقف، به وجود آمده است. پدیده‌ای بسیار زیبا که به نظر می‌رسد زمان ایجاد هر سانتی‌متر از آن حدود ۱۰۰ سال به طول انجامیده است، نظر گردشگران را به‌محض ورود به خود جلب می‌کند.  

پارک ملی خشکه داران

در ۳۰ کیلومتری محور تنکابن به چالوس، در فاصله‌ بین نشتارود و عباس‌آباد، منطقه‌ای حفاظت شده و بسیار دیدنی قرار دارد که فاصله‌ آن با دریا تنها ۱۲۰ متر است. این منطقه‌ حفاظت شده که به «پارک ملی خشکه داران» شهرت دارد، عنوان یگانه جنگل جلگه‌ای شمال ایران را به خود اختصاص داده است. جنگلی کاملا بکر که می‌توان آن را آخرین بازمانده از اکوسیستم‌های جنگلی جلگه‌ای شمال کشور معرفی کرد که دارای وسعتی حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار متر مربع است. در این منطقه می‌توان گونه‌های مختلفی از جانوران و گیاهان را مشاهده کرد. گیاهانی مانند توسکا از نوع کرک، انار، ممرز، بلوط، خرمندی، لرگ، ازگیل جنگلی و ... و نیز گونه‌هایی از حیوانات وحشی مانند شغال، گرگ، خوک، گربه وحشی و همچنین پرندگانی مانند خاکستری، قره، غاز، مرغابی، اگوت بزرگ و کوچک و دار غاز باکلان، از جمله جاندارانی هستند که این منطقه را به‌عنوان زیستگاه خود برگزیدند. جالب است بدانید که در حاشیه‌ این پارک زیبا می‌توان موزه‌ تاریخی طبیعی را مشاهده کرد که نمونه‌ای جالب از مجموعه‌ تاکسیدرمی از حیوانات وحشی در شمال ایران را برای گردشگران و محققان به نمایش گذاشته است.

جنگل دوهزار

یکی از زیباترین و فوقالعاده‌ترین مناطق گردشگری و توریستی در شهرستان تنکابن، «جنگل دوهزار» این شهرستان است که قطعا می‌توان چشم‌اندازی بی‌نظیر را در آن مشاهده کرد. منطقه‌ای کوهستانی با چمنزارها، دره‌ سرسبز و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای، امروزه به یکی از مقاصد گردشگری در کشور تبدیل شده است. همچنین برخورداری این ناحیه از اقلیم و آب و هوایی مناسب، باعث ایجاد مجموعه‌ زیستی و طبیعی بی‌نظیری همچون جنگل‌ها، مراتع، یخچال‌های طبیعی، چمنزارها و قله‌های مرتفع شده است. و اما رودخانه‌ خروشان دو هزار که از ارتفاعات الموت استان قزوین و تخت سلیمان سرچشمه گرفته است، منظره‌ای بسیار دیدنی و جذاب را به وجود آورده است که از دلایل اصلی حضور گردشگران در این منطقه از ایران، محسوب می‌شود.

چشمه آبگرم فلکده
از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان تنکابن، پدیده‌ طبیعی با خاصیت درمانی است که به «چشمه آبگرم فلکده» شهرت یافته است. این جاذبه‌ ارزشمند طبیعی در منطقه‌ای به همین نام و در دل جنگل‌های دوهزار شهرستان تنکابن قرار دارد. منطقه‌ فلکده، به‌دلیل همین چشمه آبگرم که در دل جنگل و از زیر کلاهک صخره‌ای بیرون می‌تراود، شهرت قابل‌توجهی را کسب کرده است.
عدم وجود گوگرد و خاصیت شرب بودن آبگرم فلکده، از ویژگی‌های بارز این پدیده‌ طبیعی است.
منظره‌ای که آبگرم از آن عبور می‌کند بسیار زیبا و تماشایی است که از جنگل سرسبز و باشکوه درختان کاج و سرو، تشکیل شده است. از ویژگی‌های این پدیده‌ طبیعی، نداشتن گوگرد و شرب بودن آن است که با آب‌تنی در آن می‌توان در درمان برخی از بیماری‌ها مانند دردهای مفصلی، نتیجه‌ مناسبی را شاهد بود.

روستای قلعه‌گردن تنکابن

از دیگر جاذبه‌های محبوب و دوست‌داشتنی شهرستان تنکابن، روستایی است بسیار زیبا، با اقلیمی مطبوع، طبیعتی بکر و فوق‌العاده و دیدنی‌های مجذوب‌کننده که قطعا گزینه‌ای مناسب برای مسافرت در ایام مختلف سال بویژه فصل بهار است. زیبایی روستای قلعه‌گردن تنکابن به‌اندازه‌ای است که لقب بهشت کوچک شمال ایران را از آن خود کرده است. منطقه‌ای بکر و مسحورکننده با منظره‌ای بسیار دیدنی و فوق‌العاده که به اعتقاد بسیاری از گردشگران، تمامی زیبایی‌های شمال را در خود گنجانده است.

آبشار سنگ بن چشمه

در منطقه‌ای مملو از درختان زیبا و سرسبز توسکا، افرا و بلوط، در  جنوب غربی شهرستان تنکابن، در مسیر رودخانه‌ دوهزار و کمی بعد از هلوکه و روستای عسل محله، یکی از زیباترین پدیده‌های طبیعی استان مازندران به چشم می‌خورد که از آن به نام «آبشار سنگ بن چشمه» تنکابن یاد می‌شود. آبشاری که با حضور در منطقه‌ای مملو از چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌کننده، ناحیه‌ای بکر و دست‌نخورده و قرار گیری در مجاورت جنگل سوته‌چال، به یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی در استان مازندران تبدیل شده است. بازدید از این منطقه بسیار جالب و سرشار از لحظاتی به‌یادماندنی خواهد بود.

مرداب نشتارود
مرداب نشتارود در پنج کیلومتری تنکابن و در مرکز شهر نشتارود قرار دارد. با سه کیلومتر طول و ۵۰ متر عرض، تقریبا تمام کوچه‌های شمالی جنوبی شهر نشتارود، به مرداب نشتارود منتهی می‌شود. این مرداب محل تخم‌گذاری ماهی‌های کپور، سفید، کفال و اردک‌ماهی است و در فصل زمستان نیز می‌توان در آن شاهد مرغابی و خودکا بود. اگر به صید و صیادی علاقه دارید، می‌توانید مکانی زیبا، آرام و دل‌انگیز را در کناره‌های این مرداب بیابید.

قلعه مارکوه


قلعه مارکوه یکی از قلعه‌های زیبای مازندران و از جاهای دیدنی تنکابن است که قدمت آن به سده سوم هجری بازمی‌گردد. این قلعه به‌دلیل قرارگیری در طبیعت زیبای کتالم در رامسر، از چشم‌اندازی سرسبز و زیبا برخوردار است. 

پارک جنگلی چالدره
پارک جنگلی چالدره با محیطی سرسبز و دوست‌داشتنی در غرب استان مازندران قرار دارد. سکوت و آرامش بی‌حدوحصر این پارک جنگلی به‌گونه‌ای است که می‌تواند شما را در یک خلسه رویایی و خیال‌انگیز غرق کند؛ گویی در این محیط زمان متوقف می‌شود. طبیعت بکر چالدره با درخت‌های بلند و کلبه‌های جنگلی‌اش در میان دو رود و چشم‌اندازهای منحصر‌به‌فرد، نظر هر بیننده‌ای را به خودش جلب می‌کند. همچنین امکانات مناسب پارک، از دیگر دلایل محبوبیت آن در میان گردشگران است. 

دشت دریاسر


دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین جاهای دیدنی شمال ایران است که به‌دلیل برخورداری از زیبایی‌های منحصربه‌فرد و طبیعتی که هر چهار فصل سال، جلوه‌ای برای خودنمایی دارد، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان طبیعت گردی و کمپینگ محسوب می‌شود. از این دشت می‌توان به‌عنوان مرز و نقطه اتصال جنگل‌های سرسبز شمال ایران و یخچال های رشته کوه‌ الموت نام برد.

آبشارهای کوهسر

آبشارهای کوهسر در حدفاصل روستاهای جنگلی سفیدآب (اسپی او) و کوهسر (گوسر) از توابع بخش نشتارود، شهرستان تنکابن قرار گرفته‌اند و از جمله مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی تنکابن هستند. برای دسترسی به این آبشارها باید از جاده‌ای خاکی با چشم‌انداز‌هایی دیدنی و همچنین رودخانه عبور کرد. مجموعه آبشارهای کوهسر در فصول پرآب، به‌غایت زیبا و باشکوه هستند و گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشانند. 

آبشار تودارک

آبشار تودارک با ارتفاع تقریبی ۴۵ متر، از آبشارهای زیبای مازندران و دیدنی های تنکابن به‌ شمار می‌رود. آب این آبشار بعد از حدود ۷ الی ۱۰ متر به یک برآمدگی برخورد می‌کند و به‌‌شکلی دیدنی در هوا پخش می‌شود. برای رسیدن به این آبشار باید از تنکابن به سمت شیرود حرکت کنید و بعد از پل شیرود (به سمت رامسر) و دیدن تابلو لشتو که به سمت جنوب است، به سمت روستای لشتو بروید. پس از طی چند کیلومتر و پس از سه راهی به سمت راست بپیچید و بعد از سه راهی دوم نیز به سمت راست بروید. سپس باید جاده‌‌ای خاکی و سنگلاخ را طی کنید که حدود ۲۰ کیلومتر تا آبشار فاصله دارد.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

438 بازدید

0 نظر

درج: 24 آبان 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir