نخستین پارک ملی دریایی ایران

0
نخستین پارک ملی دریایی ایران

بوشهر

شهرستان کنگان

ساحلی

جاذبه ها: 1 تا

موقعیت جغرافیایی پارک ملی نایبند
پارک ملی نایبند، نخستین پارک ملی دریایی ایران است که در استان بوشهر قرار دارد. این پارک ملی، زیر نظر اداره‌ی کل محیط زیست شهرستان کنگاناست. در سال 1357، خلیج نایبند به همراه قسمتی از دماغه‌ی نایبند با مساحت 19500 هکتار به عنوان منطقه‌ی حفاظت شده‌ی نایبند در فهرست مناطق حفاظت شده‌ی ایران قرار گرفت. این منطقه همراه با مناطق دیگر از جمله دماغه‌ی نایبند و قسمتی از آب‌های خلیج همیشه فارس در سال 1383 به عنوان اولین پارک ملی دریایی ایران ثبت شد.

 

 
 

 


فاصله‌ی رشته کوه‌های بلند و استوار زاگرس، ساحل ماسه‌ای براق و زیبای خلیج همیشه فارس، پوشش گیاهی سرسبز و پر بار در سرتاسر منطقه، دشت هموار بخش شمالی، دشت‌های طبیعی واقع در ارتفاعات بخش مرکزی پارک نایبند، دارای ساحل باریک ماسه‌ای برای ماهی‌گیری، دره‌های عمیق و صخره‌ای بخش جنوبی پارک، درختان کهنسال انجیر معابد در دماغه‌ی پارک نایبند و...

 

 
 

 


از زیبایی‌های این منطقه (عسلویه) است. وجود تپه‌های مرجانی جهت استفاده‌ی غواصان، تخم‌گذاری لاک‌پشتان دریایی که در کمتر نقطه‌ای از سواحل صورت می‌گیرد باعث پیدایش و دادن زیبایی خاصی به این منطقه در میان سواحل خلیج همیشه فارس شده است.

 

 
 

 


اهمیت تاریخی و پیشینه‌ی درخشان این منطقه از کشورمان؛ ایران را می‌توان از آثار باستانی به جا مانده از روزگاران قدیم پی‌برد. این منطقه در دوره‌ی ساسانیان آباد و یکی از مناطق دیدبانی بوده است که تا تخت جمشید کشیده شده است.


در عصر آل بویه یکی از بنادر مهم و از مراکز صید مروارید در خلیج فارس، بندر نایبند بوده است. جبیر از مهم‌ترین گونه‌های جانوری منطقه‌ی نایبند محسوب می‌شود. از دیگر گونه‌های حیات وحش منطقه می‌توان به پستاندارانی مانند کفتار، گرگ، شغال، گربه‌ی وحشی، کل و بز و پستانداران دریایی مانند دلفین، پرندگانی مانند کبک، تیهو، انواع بازهای شکاری و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر کاکایی، سبیم کوچک، پلیکان، فلامینگو و خزندگانی مانند لاک‌پشت دریایی پوزه عقابی و لاک‌پشت دریایی سبز اشاره کرد.

 

 
 

 


سازمان منطقه‌ی ویژه‌ی اقتصادی انرژی پارس به منظور حفظ و توسعه‌ی جنگل‌های حرا طی سال‌های گذشته اقدام به کاشت هزاران نهال حرا در این منطقه (نایبند) کرده است.


پیشنهاد برای دیدن پارک ملی نایبند
پارک ملی نایبند همواره پذیرای گردشگران و مسافران از سراسر ایران است. این پارک بهترین نمونه برای دیدن اکوسیستم‌های گیاهی و جانوری و گذراندن یک تفریح عالی در دل طبیعت بکر همراه با خانواده است که پیشنهاد می‌شود حتما به این منطقه سفر کرده و لذت ببرید. در طول این سفر و تفریح بکر در منطقه نکات مهمی را باید رعایت کنید. از جمله روشن نکردن آتش، نریختن زباله و هم‌چنین غافل نشدن از کودکان که ممکن است خطرناک باشد و در اصل این ماییم که باید محیط زیست را سالم نگهداری کنیم.

 

 
 

 


قابلیت اکولوژیکی خلیج نایبند در بوشهر
در آب های گرم خلیج نایلند در بوشهر آرامش و شفافیت ویژه ای وجود دارد که سبب گسترش مجتمع های مرجانی و علف های دریایی در بستر این خلیج و آب های مجاور آن می شود. این منطقه واجد اهمیت زیستگاه  فراوانی برای گونه‌ های حمایت شده‌ ای مانند درختان حرا، لاک پشت سبز، لاک پشت منقار عقابی و پلیکان پاخاکستری است.

 

 
 

 


فعالیت‌های مؤثر انسانی در خلیج نایلند
در سال های اخیر به دلیل تحولات و پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی در استان بوشهر شده، بخصوص منطقه عسلویه مرحله ای تازه از تخریب طبیعت و محیط زیست را در پی خود نیز دارد. یکی از بیشترین تاثیراتی که این تاسیسات در حاشیه شمال خلیج فارس و در ۳۰۰ کیلومتری شرق بندر بوشهر نیز داشته است. از دیگر تاثیرات انسانی که در این منطقه به وجود آمده است تخلیه پساب ها و مجرای خروجی و آب های خنک کننده ی تاسیسات مستقیما وارد محیط زیست شده و باعث بر هم زدن نظم و تعادل اکولوژیک منطقه آبی شده است و در پی آن بروز خسارات جبران ناپذیری برای نسل حاضر و آینده نیز در پی خواهد داشت.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

646 بازدید

0 نظر

درج: 10 مرداد 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir