جواهرده در رامسر

0
جواهرده در رامسر

مازندران

رامسر (روستای جواهرده)

معتدل و مرطوب

جاذبه ها: 9 تا

یکی از بهترین مناطق توریستی و معروفترین روستای گردشگری مازندران، روستای جواهرده رامسر است. با تمام اطلاعات سفر به جواهرده، مسیر دسترسی، جاذبه های دیدنی، محل اقامت و امکانات روستا، آشنا شوید. برای مسافرتی راحت به این منطقه، خرید بلیط هواپیما رامسر را فراموش نکنید.

جواهرده دقیقا کجاست؟
جواهرده روستایی مرتفع در ییلاقات رامسر است. این روستای منحصر بفرد در ارتفاعات بلندترین قله منطقه، سماموس ساخته شده است. از لحاظ موقعیتی جواهرده جایی بین مرز گیلان و مازندران قرار دارد. مانند همه ییلاقات در فصل گرم سال، جمعیت بیشتری به روستا می آیند و به خاطر سرما و برف، از پاییز به بعد جواهرده خلوت می شود.
تاریخچه جواهرده رامسر
قدمت جواهر ده بر اساس قبرهای گبری به جا مانده در روستا، متعلق به قبل از اسلام است. منطقه کوهستانی و سرسخت جواهرده به احتمال تا مدتها بعد از ورود اسلام هم زرتشتی بوده است. از دوران اسلامی هم مسجد آدینه به یادگار مانده است که باز شاهدی بر تاریخ جواهرده است. جواهرده زمانی مرکز ولایت «تنهجان» بوده که سادات «کیایی ملاطی» آنجا حکومت می کردند. در زمان قاجار جمعیت زیادی فصل تابستان در روستا ساکن می شدند. چرا که طبق روایت تاریخی بازار محلی دارای 60 واحد مغازه برای پاسخگویی به نیازهای مردم بوده است.

در همان دوران مسیر غیر قابل دسترس جواهرده حتی پای میرزاکوچک خان و همراهانش را به این منطقه کشاند که حتی سنگ یادمانی هم در جواهرده برای گرامیداشت یاران جنگل، نصب شده است. قرار داشتن روستا در منطقه صعب العبور باعث شده تا سالها فرهنگ و سنت تاریخی جواهرده حفظ شود. در دهه 40 برای اولین بار جاده شوسه روستا توسط مهندسان آلمانی ساخته شد و به تدریج شهرت زیبایی و بکر بودن جواهرده همه جای ایران پیچید. از مشاغل قدیمی روستا می توان به نمدمالی، مسگری، چادرشب بافی، آهنگری و گلیم بافی اشاره کرد.

 

 
 

 


معماری روستای جواهرده
در روستای جواهرده دو نوع معماری دیده می شود. در نوع اول که برگرفته از فرهنگ معماری شمال ایران است، خانه ها حیاط ندارند و از یک فضای مشترک استفاده می کنند. زندگی همسایگی در جواهرده به حدی قوی بوده که همسایه ها حتی تنور مشترک در بیرون خانه داشتند. محلات قدیمی روستا دارای این نوع معماری است و خانه ها هم به صورت منسجم و فشرده کنار هم قرار دارند. معماری نوع دوم حالت خانه باغی دارد. مثل حالت قبل خانه ها به هم نزدیک نیستند و فضای بزرگی را به خود اختصاص داده اند. نوع سوم ویلاهای جدید است که متاسفانه بدون توجه به معماری بومی و با طبقات زیاد در حال افزایش هستند.

جاهای دیدنی روستای جواهرده
طبیعت خیره کننده جواهرده پر از جاهای دیدنی و شگفت است. شما در سفر به این منطقه، گزینه های زیادی برای گشت و گذار خواهید داشت. فراموش نکنید علاوه بر این، چندین جاذبه تاریخی هم در جواهرده برای بازدید گردشگران وجود دارد. با معروفترین جاذبه های گردشگری جواهرده آشنا شوید:

مسجد آدینه جواهرده، تاریخ استوار
مسجد آدینه از معروف ترین آثار جواهرده است. ساخت این مسجد به دوره حکومت «ناصر کبیر- حسن الاطروش» در اواخر قرن سوم هجری نسبت داده می شود. متاسفانه در اثر زلزله مهیبی که سال 1045 هجری رخ داد، مسجد ویران شد. اما به همت یکی از معتمدین روستا به نام «ملاشریف» تجدید بنای مسجد به سرعت انجام گرفت. مسجد آدینه در شِل محله جواهرده قرار گرفته است.

 

 
 

 


قبرهای گبری جواهرده، اصالت ناب
یکی دیگر از آثار کهن جواهرده، گورهای گبری است.  قدمت گور‌هایی که در منطقه اسطل‌کنار جواهرده قرار دارد، به ۲ هزار ساله می رسد. زرتشتیان، بعد از اسلام به نام گبر شناخته می شدند و این گورها تاریخی نشان از پیشینه جواهرده دارد. این مقابر باستانی در جاده بین رامسر و جواهرده قرار گرفته اند.

دریاچه قو جواهرده، کوچک اما زیبا
دریاچه قو یکی از معروفترین دریاچه های رامسر است. این دریاچه مصنوعی در فاصله نزدیکی از جواهرده پذیرای گردشگران است. این دریاچه کوهستانی با منظره ای رویایی از کوههای جنگلی، برای قدم زدن و گشت با قایق پدالی عالی است. شنا در دریاچه ممنوع است ولی اطراف دریاچه تعدادی آلاچیق قرار دارد تا یک روز جذاب و لذت بخش را کنار دریاچه قو بگذرانید.

 

 
 

 


آبشار صفارود، زیبایی راه جواهررود
هنگام عبور از جاده رامسر به جواهرده می توانید از آبشار صفارود دیدن کنید. این آبشار فصلی معمولا در بهار پر آب و بی نظیر است. از این آبشار صخره ای زیبا می توانید عکسهای خاطره انگیزی بگیرید. به دلیل اینکه سه آبشار در مسیر جواهرده وجود دارد، آبشار صفارود به نام آبشار اول شناخته می شود. غرفه های مختلفی نزدیک دریاچه برای خرید سوغات و خوراکی قرار دارد.

دشت لپاسر، هوای تازه
اگر علاقه مند به کوهنوردی و پیاده روی هستید، به دشت لپاسر سر بزنید. این دشت زیبا در منطقه ای کوهستانی نزدیک جواهرده قرار دارد. هوای مفرح، چشم انداز بی نظیر و چشمه های آب معدنی، انرژی بخش است.

پارک جنگلی جواهرده، سفری خانوادگی
با ورود به جاده رویایی جواهرده، شما می توانید به سمت پارک جنگلی صفارود بروید. این پارک طبیعی که با صفارود گره خورده، حدود 55 هکتار است. تا دلتان بخواهد جا برای گشت و گذار شما فراهم است. این پارک جنگل دارای دو ورودی متفاوت است که باید از مردم محلی بپرسید. یک راه برای علاقه مندان پیاده روی که مسیری پلکانی دارد و یک راه هم برای ورود با ماشین است. پارک جنگلی صفارود برای گردش و پیک نیک خانوادگی جای مناسبی است. به همین منظور در پارک امکانات رفاهی از آلاچیق تا باربیکیو طراحی شده است. شما می توانید ماشین خود را در پارکینگ بگذارید و یک روز مهیج را در هوای مطبوع و بهشتی صفارود بگذرانید. ورود به پارک رایگان است اما برای الاچیق باید هزینه ای پرداخت کنید.

جنگل ابر جواهرده، دریای مه
اگر فقط در مورد جنگل ابر شاهرود شنیده اید، باید به جواهرده سفر کنید تا دریای ابر ببینید. این پدیده طبیعی شگفت در برخی نقاط معدود از ایران رخ می دهد و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در بیشتر ایام سال منطقه مرتفع جواهرده شاهد حرکت موجی از ابر و مه است. شما می توانید با اجاره ویلا در جنگل ابر جواهرده، این زیبایی شگفت طبیعت را لمس کنید.

 

 
 

 


بازار روباز جواهرده
یکی از بهترین جاهایی که می توانید زندگی پر جنب و جوش مردم روستا را ببینید، بازار جواهرده است. انواع محصولات و تولیدات بومی در این بازار فراوان است. این بازار مانند همه بازارهای شمال ایران، فضایی گرم و صمیمی برای گردشگران دارد.

چشمه های طبیعی جوشان جواهرده
در منطقه جنگلی جواهرده چشمه فراوان است. از چشمه آب علی، شیرسنگی ، کوه کین چشمه، تنگدره چشمه تا سلاژپشته، برتل چشمه، گهواره سنگی و سلیمان چشمه در دسترس شماست. به این چشمه های بی نظیر سری بزنید و از آب گوارا لذت ببرید.

آیینهای باستانی جواهرده
همان طور که اشاره شد مسجد آدینه از آثار قدیمی روستاست. در گذشته هر سال اولین روز جمعه تابستان تعمیر و مرمت این مسجد با همراهی دوشیزگان محل انجام می گرفت و جشنی محلی به این مناسبت برپا می شد. این مراسم به گلکار معروف بود که متاسفانه امروزه به فراموشی سپرده شده است. از دیگر مناسبتهای آیینی معروف روستا، برپایی مراسم کشتی محلی به نام گیله مردی بوده است.

بهترین فصل سفر به جواهرده
جواهرده در هر فصلی، طبیعتی متفاوت دارد که شما را مسحور زیبایی خود می کند. در فصل بهار طبیعت جواهرده بعد از زمستان سخت دوباره جان می گیرد. آبشارها و چشمه ساران پر آب می شود و منظره بی نظیر درختان پرشکوفه و مرتعهای سبز شما را مبهوت خواهد کرد. با اینکه عموم مسافران در فصل بهار و تابستان به جواهرده سفر می کنند اما پاییز جواهرده لطف دیگری دارد. ئرختان هزار رنگ پاییزی جواهرده در هوای جادویی این فصل، بی نهایت گیرا و جذاب است. فصل بهار و پاییز را بهترین زمان سفر به جواهر است. فصل زمستان به دلیل بارش سنگین و نامناسب بودن جاده جواهرده به هیچ وجه توصیه نمی شود.

اقامتگاه و هتل جواهرده
انتخاب محل اقامت شما بستگی به مدت برنامه و سبک سفر شما دارد. اگر می خواهید دیداری یک روزه از جواهرده داشته باشید، بهتر است در یکی از هتلهای معروف رامسر مانند هتل پارسیان، هتل لیان و هتل بام سبز بمانید. اما اگر می خواهید از سفر به جواهرده نهایت لذت ببرید، می توانید در یکی از هتلهای جواهرده اقامت کنید.البته انواع بومگردی و ویلا نیز برای اقامت در جواهرده مهیاست.

هتل های جواهرده: هتل مهتاب جواهرده، هتل شایان جواهرده، متل جواهرده و هتل رانکوهی

 

 
 

 


رستوران و کافه جواهرده
یکی از محبوبترین رستورانهای سنتی جواهرده، رستوران خاورخانم است که به خاطر غذاهای شمالی و خانگی، بین گردشگران طرفدار زیاد دارد. کافه جمشید، رستوران سلیمی و رستوران عمو رجب از دیگر رستورانهای معروف جواهرده هستند.

 

 
 

 


مسیر دسترسی به جواهرده چگونه است؟
اگر از تهران عازم جواهرده هستید هم از جاده چالوس و هم از اتوبان رشت می توانید به این منطقه برسید. از مسیر جاده چالوس فاصله تهران تا جواهرده 5 ساعت است، که البته در ایام تعطیلات و ترافیک مسیر شمال این زمان بیشتر خواهد شد. شما بعد از اینکه به رامسر رسیدید، کافیست به سمت جنوب غربی بروید و با طی 30 کیلومتر جاده بی نظیر جنگلی اما پر پیچ و خم به جواهرده خواهید رسید.

از تهران تا جواهرده از مسیر جاده رشت هم حدود 6 ساعت راه است. شما باید قبل از رشت، از تقاطع فومن-سراوان به سمت لاهیجان تغییر مسیر دهید تا به رامسر برسید. فاصله رشت تا جواهرده هم 140 کیلومتر است.

 

 
 

 


بهترین روستاهای رامسر
اطراف رامسر به خاطر طبیعت جنگلی-کوهستانی روستاهای گردشگری مختلفی قرار دارد. معروفترین آنها

گرسماسر، جنت رودبار، سرولات، جواهرده هستند.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

849 بازدید

0 نظر

درج: 5 تیر 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir