جاذبه های دیدنی پارسیان

0
جاذبه های دیدنی پارسیان

هرمزگان

پارسیان

ساحلی

جاذبه ها: 6 تا

شهرستان پارسیان یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. مرکز آن شهر پارسیان است که فاصلهٔ آن تا بندر لنگه ۲۲۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه این ناحیه گرم و مرطوب است، اما آب و هوای پارسیان از سایر نقاط استان معتدل‌تر است.

شهرستان پارسیان یکی از بخش‌های تابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان بوده‌است که در سال ۱۳۸۳ به شهرستان ارتقاء یافت.طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در منطقه به وجود آمده‌است که به‌وسیله نهادهای دولتی و همچنین نیکوکاران بوده‌است. شهرستان پارسیان یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان در جنوب ایران است. مرکز آن شهر پارسیان است که فاصلهٔ آن تا بندر لنگه ۲۲۰ کیلومتر است. با توجه به اینکه این ناحیه گرم و مرطوب است، اما آب و هوای پارسیان از سایر نقاط استان معتدل‌تر است.

شهرستان پارسیان یکی از بخش‌های تابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان بوده‌است که در سال ۱۳۸۳ به شهرستان ارتقاء یافت.طی سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در منطقه به وجود آمده‌است که به‌وسیله نهادهای دولتی و همچنین نیکوکاران بوده‌است. 

 

 
 

 


محدوده پارسیان
شهرستان پارسیان از سمت شمال به شهرستان لامرد (استان فارس)، از سمت جنوب به خلیج فارس، از مغرب به شهرستان عسلویه (استان بوشهر) و از سمت مشرق به بخش شیبکوه از توابع شهرستان بندر لنگه در استان هرمزگان محدود می‌شود. 

پیشهٔ مردم شهرستان پارسیان
شغل اهالی صید، ماهی‌گیری و کشاورزی است، تجارت و سفر و کار در منطقه پارس جنوبی است. صادرات پارسیان در گذشته خرما و غله بوده‌است.

جاذبه های تاریخی و دیدنی پارسیان
- کلات سرخ
- مقبره پرگوده
- پیر زیارت
و مناظر طبیعی از مهمترین جاذبه های تاریخی و دیدنی پارسیان است.

 

 
 

 

 

 
 

 


کلات سرخ
کلات سرخ از جاهای دیدنیپارسیان که در کوه های دشتی از بخش کوشکنار، مخروبه ای به نام کلات سرخ وجود دارد که گفته می شود از قلعه های جنگی پیش از ظهور اسلام است. بدلیل رسیدگی کم بمرور زمان نیز این اثر به مخروبه ای تبدیل شده است. در گذر از شهر دشتی معماری زیبای مساجد نظر شما را به خود جلب می کند. مردم این منطقه سنی مذهب هستند و به اعیاد اسلامی چون عید فطر، عید قربان اهمیت زیادی می دهند. در این اعیاد آداب و رسوم و برنامه های جالبی دارند، در روز عید لباس های نو به تن می کنند و به دید و بازدید از بزرگ تر ها می پردازند. بچه های کوچکتر نیز با کیسه هایی به در منازل می روند و عیدی دریافت می کنند، درب منازل در روز عید به روی مردم و بچه ها باز است. این مکان زیبا از جمله جاهای دیدنی و گردشگری این استان است.

 

 
 

 


پیر زیارت

در بندر زیارت در شهرستان پارسیان در استان هرمزگان، در کنار جاذبه‌های طبیعی و دیدنی این شهرستان، جایی به نام پیر زیارت وجود دارد که مردم محلی برای دعا و زیارت به آن رجوع می‌کنند.

 

 
 

 



غذاها
این منطقه دارای غذاهای ویژه‌ای است که از میان آن‌ها می‌توان مجبوس، رنگینک، لگیمات، خمفروش، گیویده، حل، حلیم، بدوه، برنج سرخ، ته‌چین ماهی را نام برد.

 

 
 

 


مناطق مختلف پارسیان
این منطقه دارای قسمت‌های زیادی است که از این میان می‌توان به باغستان، دشتی، بستانو، بهده، احمدی ،بوچیر، جهواز، شیوو، مغدان، ستلو، کوشکنار، فومستان، میلکی، خوزوو برکه دکا، سروباش، یرد خردو، یردخلف، یُرد قاسمعالی، یُرد کوخردی، کناردان، روستای عمانی، روستای هشنیز اشاره کرد. 
نخلستان‌های پارسیان
در منطقه پارسیان نخلستان وسیعی وجود دارد و در زمان پیشین محصولات خرما و غله از این منطقه به هند ومومباسا برده می‌شده‌است و مردم منطقه از راه تجارت و سفر به هند و آفریقا امرا معاش می‌نموده‌اند، نخلستان پارسیان به شرح زیر است:

نخل فولاد، نخل جنگل غربی، جنگل بوخی، جنگل قاسمی‌ها، جنگل شیبانی‌ها، نخل خلفانی، نخل ملا خنجیها، نخل خجه کش (هیزم کش)، نخل درواه، نخل خواجه، نخل علی قاسم، نخل ملا اسحاق، نخل باقر حافظی، زریبه میر، زریبه ملا احمد وهزارها باغ‌ها و نخلستان‌هایی که در دوران گذشته در منطقه وجوده داشته‌است که متأسفانه به‌علت ایجاد سدهای کوچک در مسیر آبخور این زمین‌ها و کمبود آب شیرین، بیشتر نخل‌ها مرده و نابود شده‌اند. از زمان ایجاد این سدها اکثر نخلستان‌های منطقه خشک شده‌اند.

تنگه شوتاریکو
تنگه شوتاریکو هرمزگان در جنوب ایران در شهرستان پارسیان حوای روستای چک چک  واقع شده است .هرمزگان هشتمین استان وسیع کشورمان درست در همسایگی خلیج زیبای فارس و در شمال تنگه مشهور هرمز قرار گرفته است. 

 

 
 

 

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,661 بازدید

0 نظر

درج: 18 اردیبهشت 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir