جاذبه های ماسال

0
جاذبه های ماسال

گیلان

ماسال

معتدل و مرطوب

جاذبه ها: تا

ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است. مردم این شهر به زبان تالشی سخن می‌گویند.

معنی کلمه ماسال کوه وار یا کنار کوه یا دارای کوه است، که از کلماتی مانند مسال، مازال و… گرفته شده‌است.

رودخانه خالکایی
شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع است، که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌معلم ماسال سرچشمه می‌گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌نماید. 

 

 
 

 


جاذبه‌های دیدنی
ماسال جدا از اینکه منطقهٔ مرتفع و بکری باشد با کلبه‌ای چوبی به شهر آبشار نیز معروف است، آبشارهایی از قبیل آبشار ویوز در مجاورت منطقه ییلاقی اولسبلنگاه در ماسال، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر و همین‌طور غارهایی همچون غار باستانی خندیله پشت، غار چسلی، غار کلچال را می‌توان در این شهرستان نام برد. جاده نیمه آسفالت ماسال به خلخال با عبور از دل جنگل و کوه مسیر فوق‌العاده‌ای برای کوهنوردان می‌شود.

 

 
 

 


طبیعت زیبای ییلاقات ماسال
مراتع ماسال
ماسال در قدیم رودکنار نامیده می‌شد و محل تشکیل شنبه‌بازار کنونی بوده‌است. وجود همین شنبه‌بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد.

از مناطق دیدنی ماسال می‌توان به ییلاقات اولسبلنگاه و شاندرمن اشاره کرد.

 

 
 

 روستای اولسبلنگاه
دیگر جای دیدنی که در شهر ماسال وجود دارد، روستای اولسبلنگاه است که در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال قرار دارد. این روستا در ارتفاعات ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به غیر از هتل تازه تازی که در آن ساخته شده بقیه خانه ها چوبی و قدیمی هستند و البته لازم به ذکر است که اجازه ساخت و ساز هم در این منطقه وجود ندارد. این روستای زیبا شبکه برق ندارد و روشنایی و سایر نیازها به وسیله موتور برق تامین می‌شود. قدم زدن عصرگاهی در مراتع ییلاق یکی از لذت بخش ترین کارهایی است که هر فردی می تواند انجام دهد. اگر در فصل مناسب هم به این روستا سفر کنید شاهد امواجی از مه خواهید بود.

 

 
 

 


جغرافیای شهر
ماسال از شمال به رضوانشهر، از غرب و جنوب غربی به خلخال، از شرق به فومن و صومعه سرا محدود می‌گردد. این شهر با مرکز استان ۴۵ کیلومتر، با شهرستان تالش ۶۰ کیلومتر و با شهرستان صومعه سرا ۲۴ کیلومتر فاصله دارد..

شهر بازار جمعه نیز در کنار رودخانه مرغک شاندرمن واقع شده‌است، این رودخانه نیز از داخل شهر بازارجمعه یعنی مرکز شهر شاندرمن عبور می‌نماید.

 

 
 

 پارک جنگلی ریزمندان در شهر زیبای ماسال
در شهر زیبای ماسال جاذبه های دیدنی بسیاری وجود دارد که هر کدام به تنهایی می تواند دلیلی برای سفر به سمت این منطقه بکر شمالی ایران باشد. پارک جنگی ریزمندان به وسعت ۲۰۰ هکتار در شهر دیدنی و بکر ماسال قرار دارد و در آن تمامی امکانات و تجهیزات لازم برای مسافران نیز احداث شده است. قدم زدن در این پارک یک حال و هوای متفاوتی در شما بوجود می آورد. طبیعتی را از نزدیک خواهید دید که در هیچ کجای دنیا وجود نخواهد داشت.

 

 
 

 بهترین زمان سفر به ماسال
خوب همانطور که می دانید، شهر ماسال در ارتفاعات شمالی ایران قرار دارد و طبیعت شرایط  آب و هوایی متفاوتی هم دارا می باشد. در بین ماه ها دبی، بهمن و اسفند و همچنین تیر و مرداد پیشنهاد می کنیم که برنامه سفر به سمت ارتفاعات ماسال را برنامه ریزی نکنید، چرا که سرمای شدید و گرمای و رطوبت بالایی که در زمان های گفته شده در این منطقه حکم فرما می شود برای هر مسافری نمی تواند قابل تحمل باشد. اما در فصل های بهار و و پاییز تا می توانید به سمت این شهر کوچک راهی شوید، به خصوص در ماه اردیبهشت که درختان شکوفه زده اند و در دلربایی چیزی کم برای شما نخواهند گذاشت.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

752 بازدید

0 نظر

درج: 15 اردیبهشت 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir