شهر بافق

0
شهر بافق

یزد

بافق

بیابانی

جاذبه ها: 6 تا

شهرستان بافق یکی از شهرهای زیبای استان پهناور یزد است که به خاطر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی خود از شهرت و محبوبیت بالایی نزد مسافران و گردشگران برخوردار است. اگر قصد دارید به یزد سفر کنید طیف گسترده‌ای از اماکن باستانی با معماری متنوع، که به‌خوبی تا به امروز حفظ شده، پیش روی شما خواهد بود.

این شهرستان با دارا بودن نخلستان‌های بی‌نظیر و صنایع‌دستی زیبا چشم هر بیننده‌ای را به خود مجذوب می‌کند ولی آنچه بافق یزد را به‌عنوان جاذبه‌ای بی‌همتا در ایران از دیگر شهرها متمایز می‌سازد کویرهای سحرانگیز آن است که دیدن آن برای هر گردشگر و ایران‌گردی تجربه‌ای تکرار نشدنی خواهد بود.

تعداد اماکن و جاذبه‌هایی که در بافق یزد می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید کم نیستند و توضیح و شناخت هر کدام از آن‌ها زمان زیادی را طلب می‌کند. بااین‌حال تصمیم گرفتیم در قالب کلماتی هرچند کوتاه به معرفی این شهرستان زیبا بپردازیم. پس در ادامه‌ی سفر با ما باشید.

سرفصل­های عنوان­شده در این مقاله عبارت­اند از:
  • قلعه باقرآباد بافق
  • مسجد جامع بافق
  • کویر کاراکال یزد
  • خانه وحشی بافقی
  • نخلستان‌های بافق
  • روستای قطرم 
قلعه باقرآباد بافق
قلعه باقرآباد به دستور یکی از فرزندان محمدتقی خان بافقی یعنی عبدالرحیم خان ساخته شد. در زیر این قلعه یک چشمه قنات وجود دارد که آب موردنیاز آن را تأمین می‌کند. این قلعه در سال 1320 تکمیل شد و برای ساخت آن ابتدا برج شمالی و پس از ده سال برج جنوبی ساخته شد.

این قلعه با مصالحی از خشت و گل بنا شده است و ازآنجایی‌که از آن به‌عنوان قلعه‌ای نظامی استفاده می‌شده است، دارای تجهیزات و تأسیساتی مناسب امور دفاعی بوده که ازجمله‌ی آن می­توان به برج شمالی قلعه با 8 متر ارتفاع و 2 طبقه، به همراه 3 سنگ‌انداز و 140 تیرانداز اشاره کرد. بازدید از این قلعه برای دوستداران آثار باستانی می‌تواند جالب‌توجه باشد.

 

 
 

 


مسجد جامع بافق
مسجد جامع شهرستان بافق در استان یزد از جاذبه های گردشگری و یکی از قدیمی‌ترین مساجد این شهرستان به شمار می‌رود که طراحی آن برگرفته از دوران صفویان است. این مسجد از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و در دو قسمت تابستانی و زمستانی ساخته‌شده تا در تمام فصول سال قابل‌استفاده باشد.

در قسمت تابستانی آن همچون بسیاری از دیگر آثار باستانی استان یزد بادگیرهای بزرگی دیده می‌شود که به سبک مسجد جامع کبیر یزد شباهت بسیاری دارد و در دو ردیف با پایه‌های محکمی بنا شده است.
در سقف این سازه نیز تیرک‌های چوبی به چشم می‌خورد که در گذشته برای بالا رفتن از بادگیر و تعمیرات استفاده می‌شد و امروز بیشتر آشیانه پرندگان است. در قسمت جلویی این بنا کاشی‌هایی از دوران قاجار به چشم می‌خورد و طبق نوشته‌ها و اسناد موجود مؤسس و بانی احداث این مسجد فردی به نام ملأ محمدباقر بوده است.

 

 
 

 


کویر کاراکال یزد
کویر کاراکال که با نام کویر صادق‌آباد نیز شناخته می‌شود یکی از بی‌نظیرترین کویرهای کشور عزیزمان و زیستگاه گربه‌ای مشهور به نام کاراکال است. یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های این منطقه شن‌های روان و تپه‌های بزرگی از ماسه‌بادی با وسعتی نزدیک به 1500 هکتار است که ارتفاع برخی از این تپه‌ها به بیش از 50 متر می‌رسد.

برای رسیدن به این تپه‌های ماسه‌ای باید 17 کیلومتر از بافق فاصله بگیرید. در ادامه مسیر می­توانید از محلی‌ها نام «ریگ صادق‌آباد» را بپرسید.در دل این کویر زیبا می‌توانید تفریحاتی ازجمله شترسواری، موتور چهارچرخ، ریگ نوردی، پرواز با پاراسل و غیره را تجربه کنید.

 

 
 

 


خانه وحشی بافقی
کمال‌الدین یا شمس‌الدین محمد وحشی بافقی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شعرای ایران است که در سال 939 هجری در بافق یزد به دنیا آمد. وحشی بافقی در عصر شاه‌طهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده می‌زیسته است و در زمان خود به‌عنوان برجسته‌ترین شعرا شناخته می‌شد.

اکنون نیز پس از گذشت سال‌ها خوشبختانه خانه‌ی این شاعر پرآوازه‌ی کشورمان مورد بازسازی و مرمت قرارگرفته و به‌خوبی نگهداری می‌شود. در این خانه علاوه بر معماری زیبا، ابزار و ظروف تاریخی نیز به چشم می‌خورد.
بی­شک خانه وحشی بافقی یکی از شناخته‌شده‌ترین اماکن دیدنی بافق است که گردشگران آن را در لیست بازدید سفر خود قرار می‌دهند.

 

 
 

 


نخلستان‌های بافق
یکی از بی‌بدیل‌ترین دیدنی‌های بافق نخلستان‌های آن است که هرساله بسیاری از علاقه‌مندان را به سمت خود می‌کشد. هرچند عده‌ی زیادی از مردم تصور می‌کنند نخلستان تنها محدود به جنوب کشور است اما این منطقه از ایران نیز یکی از نقاط مناسب برای کشت و پرورش خرما به شمار می‌رود و درختان سر به فلک کشیده‌ی آن در دل کویر زیبا و آسمان پرستاره تصاویر تکرار نشدنی و زیبایی را برای گردشگران خلق می‌کند.

حال که با برخی از جاذبه‌های دیدنی بافق آشنا شده­اید بد نیست بار سفر خود را برای تعطیلات بعدی به مقصد این شهرستان زیبا ببندید و زیبایی‌های بی‌مثال آن را از نزدیک ببینید. بی‌شک با جاذبه­ های بیش­تری در بافق روبه­رو خواهید شد که فرصت آشنایی با آن­ها در این مقاله ممکن نبود.

 

 
 

 

روستای قطرم
قطرم روستایی خوش آب‌وهوا در دامنه غربی کوه باجگان شهرستان بافق است.  تفاوت دما در این روستا باعث به وجود آمدن طبیعتی منحصر‌به‌فرد شده است. روستای قطرم همچنان بافت سنتی خود را حفظ کرده و طبیعتی دست‌نخورده دارد. خانه‌های سنگی روستا در کوچه‌هایی مسقف و پلکانی قرار گرفته‌اند. پوشش گیاهی روستا شامل درختان بادام کوهی، زیره و انجیر وحشی است. قلعه دختر یکی از جاذبه‌های تاریخی روستای قطرم است.

 

 
 

 

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

637 بازدید

0 نظر

درج: 30 فروردین 1400

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir