شهر میناب ( سرزمین جلگه ای ایران)

0
شهر میناب ( سرزمین جلگه ای ایران)

هرمزگان

میناب

ساحلی

جاذبه ها: 15 تا

میناب یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و مرکز شهرستان میناب است. میناب دومین شهر بزرگ هرمزگان و سرزمینی جلگه‌ای است که به‌علت داشتن منابع آب شرب به‌ویژه رودخانه میناب، یکی از قطب‌های کشاورزی هرمزگان است و از قدیم «گلستان جنوب» هم خوانده می‌شد.

تاریخ میناب با تاریخ سرزمین «هرموز کهنه» درآمیخته، بر اساس باور مردم بومی، این شهر توسط دو خواهر به نام‌های «بی‌بی مینو» و «بی‌بی نازنین» در روزگارانی کهن ساخته شده؛ طبق کتاب‌های تاریخی میناب شهری آباد بوده که با حمله مغولان ویران شده و تنها اثر به جای مانده از آن دوران دژ میناب است. 

 

 
 

 


وجه تسمیه نام
دربارهٔ علت نام‌گذاری میناب گفته می‌شود که به دلیل نزدیکی به آب و وجود رودهای اطراف آن را «میان‌آب» نامیدند که بعدها به میناب تبدیل شد.

به نظر برخی تاریخ‌دانان وجه تسمیه میناب، آب فراوان و رودخانه پرآب با آب شیرین آن بوده‌است قدیمی‌ترین نامی که در کتب تاریخی و در زمان هخامنشی از میناب برده شده شهر اورگانا بوده‌است.

از میناب با نام‌های مینو، مینا، هرمز، هارموز، آنامیس و توسط نئارخوس دریانورد مقدونی در سفرنامه‌اش با عنوان هارموز یا آرموز نام برده شده‌است. 

جاذبه‌های گردشگری
  1.     قلعه بی‌بی مینو (قلعه هزاره)
  2.     سد استقلال (میناب)
  3.     پل میناب
  4.     نخلستان‌ها و باغ‌های میناب
  5.     پنج‌شنبه بازار میناب
  6.     بام میناب (کوهستان پارک)
  7.     سواحل میناب
  8.     قلعه کردر
  9.     باغات کردر
  10.     باغات انبه بلیلی
  11.     امامزاده شاه مرعش
  12.     استانه حضرت ابوالفضل (احمد آباد)
  13.     سواحل تفریحی کوهستک
  14.     زیارت میرعمر (راونگ)
  15.     بندر تاریخی تیاب (تیو)

سوغات و صنایع دستی میناب 
مردم بومی شهر میناب دارای توانایی های خاصی در زمینه صنایع دستی می باشند. بدین ترتیب صنایع دستی تولید شده در میناب معمولا نه تنها در هرمزگان بلکه در همه استان های ایران معروف می باشند. در استان هرمزگان بسیاری از صنایع دستی کوچک و بزرگ از «سِوِند»، «تَک»، «سِرگ» و «جَهله» گرفته تا صنایع صدفی و چاقوسازی و غیره، جزو صنایع دستی هستند که خاطراتشان نوازشگر روح انسان مدرن شده است.بسیاری از صنایع دستی هرمزگان به دست بانوان این دیار ساحلی ساخته می شود که خود در لباس هایشان بهترین تزیین ها را به کار می برند و آنها را با «گلابتون دوزی»، «بادله دوزی» و «تلی بافی» می آرایند.صنایع دستی و سوغاتی‌های میناب به سبب فرهنگ ویژه که نتیجه آمیختگی فرهنگ منطقه با فرهنگ سایر ملل در مراودات و ارتباطات دریایی است، دارای تفاوت‌های بسیاری با سایر مناطق کشور بوده؛ به همین دلیل، گردشگران ایرانی و خارجی به صنایع دستی و سوغات میناب، توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. 
از جمله سوغاتی ها : 
  • سفال گری 
  • حصیر بافی میناب
  • زردوزی
  • تلی بافی میناب "هنر «بادله دوزی» یا «تلی بافی» که از به هم پیوستن چند نوع زری با یکدیگر بافته می‌شود و معمولاً برای لبه شلوارهای زنانه مورد استفاده قرار می‌گیرد." 

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 
 

 


راه‌های ارتباطی
شهر میناب به عنوان دومین شهر بزرگ استان هرمزگان، از طریق بزرگراه به بندرعباس و سپس به بندر خمیر متصل است. همچنین، میناب با جاده‌های اصلی آسفالته به شهرهای دیگری همچون بندر جاسک، سیریک، سندرک، رودان و کهنوج وصل شده‌است.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

3,009 بازدید

0 نظر

درج: 23 اسفند 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir