شهر بندر خمیر(شهر تالابی)

0
شهر بندر خمیر(شهر تالابی)

هرمزگان

بندر خمیر

ساحلی

جاذبه ها: 10 تا

بندر خَمیر (شهر تالابی بندرخمیر) یکی از شهرهای زیبای استان هرمزگان در جنوب ایران می باشد. این شهر در فاصله ۹۵ کیلومتری جنوب غربی بندرعباس و ۱۱۰ کیلومتری شرق بندرلنگه واقع شده و مرکز شهرستان خمیر است. بندرخمیر به واسطه ی مجاورت با بزرگترین تالاب دریایی ایران و خاورمیانه ( تالاب بین المللی خورخوران) و زندگی توآم با احترام مردم نسبت به تالاب در بهمن ماه سال 97 توانست عنوان اولین شهر ملی تالابی ایران را کسب کند.

موقعیت جغرافیایی
بندرخمیر با مساحت قانونی ۴۳۱٫۵ هکتار و وسعت حریم ۱۱۵ کیلومترمربع در موقعیت جغرافیایی ۲۶ درجه و ۵۷ دقیقه عرض شمالی و ۳۵ دقیقه طول شرقی نسبت به نصف‌النهار گرینویج و در ارتفاع ۱۵ متری از سطح دریا واقع شده‌است.شهر بندرخمیر از شمال به کوه و از جنوب به دریا و تالاب بین المللی خورخوران، از شرق به شهر پُل (پُهل) و از غرب به دهستان دژگان منتهی می‌شود.

 

 
 

 


قوم و زبان
مردم بندر خمیر اچمی‌ها وبندری زبان ها تشکیل می‌دهند؛ و زبان بندری و اچمی سخن می‌گویند.

آثار تاریخی
در بندرخمیر آثار تاریخی متعددی وجود دارد که تعدادی از آن‌ها عبارت‌اند از:
دیوار سِدار: دیوار بلندی است که از بالای کوه تا ساحل دریا برای محافظت از شهر بنا شده و قدمت آن به دوره زندیه می‌رسد.
قلعه خمیر: بنایی متشکل از چند برج و یک عمارت که حدود سه قرن پیش ساخته شده‌است.اين قلعه به قلعه سعيد بن سلطان حاكم وقت عمان معروف مى باشد.
کاروانسرای تاریخی، مقبره اولیاها و بزرگان، آب انبارها (برکه‌های) متعدد و تاریخی، چهار مقبره تاریخی، آثار و بقایای مسجد کوچکی در کنار مسجد جامع قرار دارد و بیش از ۴۰۰ سال سابقه تاریخی دارد.
دهكده گوری:در بالای کوه خمیر واقع است که قدمت آن دوره پرتغالیها نسبت داده می شود.

 

 
 

 


مشاهیر
صدرالاسلام و ملاسلیمان خمیری از علما و شعرای بنام بندرخمیر (در اوایل قرن سیزدهم هجری) و نیز مرحوم سیدامیرشیخ عالم، فقیه و مرجع دینی منطقه در قرن اخیر بوده که از خود خدمات و آثار ماندگاری بجای گذاشته‌اند و همچنین از محمدرفیع قاعد زاده از خطاطان بندرخمیر بودن که کل قران را کتابت نموده هست.

مرحوم سید عبدالباقی مظفری نیاپور از بزرگان شهرستان بندرخمیر بوده‌اند و مرحوم حاج عبدالهادی بلوکی، محمد هادی بلوکی، مرحوم محمدطیب نیک‌بین، مرحوم حاج محمد صالح محمودی و محمود محمودی و سید عبدالجلیل قتالی و سید عبدالرئوف قتالی و سید عبدالباعث قتالی و مرحوم شیخ عبدالرحمن انصاری و مرحوم حاج عبدالرحمن عقیلی و مرحوم شیخ عبدالله انصاری و مرحوم سید یوسف حکیمی و مرحوم یوسف ادیبی و مرحوم محمد رشید ادیبی و مرحوم شیخ محمد نور بخشایش و حاجی محمد باستی از معتمدین و بزرگان شهرستان بندرخمیر بوده‌اند.

جاذبه ها
چشمه چاه احمد
چشمه چاه احمد در ۱۰ کیلومتری بندرخمیر در مسیر جاده بندرلنگه واقع شده است. در نزدیکی مظهر چشمه یک  استخر طبیعی به شکل مربع وجود دارد که آب آن از شکاف سنگ های آهکی از زمین خارج می شود.

 

 
 

 


خانه قاضی رویدر
خانه قاضی رویدر در شهرستان خمیر و بخش رویدر واقع شده و مربوط به دوره قاجار می باشد. در ساخت این بنا از مصالح خشت و آجر استفاده شده است . سبک معماری این بنا سبک ساحلی خلیج فارس و دارای بادگیر است. احتمالا این بنا در گذشته خانه کدخدا یا خان منطقه رویدر و مکانی برای رفع مشکلات و اختلافات اهالی بوده است. این خانه در میان نخلستان زیبایی در منطقه انجیری واقع در رویدر بنا شده است.

جنگل های حرا
جنگل های حرا، یکی از دیدنی ترین نقاط بندرخمیر است که در کناره جنوبی شهر بندرخمیر و درون آب های آرام تنگه خوران واقع شده است. این جنگل یکی از بزرگترین جنگل های دریایی جهان و زیست گاه پرندگان نادر است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می نماید. جزایر مرجانی و آبراهه های جنگلی حرا به نام خمرد، چیروو و گرمونو از جمله مراکز دیدنی هستند که می توان به وسیله قایق های دریایی موجود در اسکله، دقایقی را در این طبیعت بی نظیر سپری کرد و لذت برد.

 

 

 

 


کوه گوری
یکی از نقاط سرسبز و زیبای شهرستان بندرخمیر، دامنه و ارتفاعات کوه گوری در شمال شهر خمیر است که با وجود صعب العبور بودن، علاقمندان و بازدیدکنندگان بسیاری دارد.

 

 
 

 


بازار سنتی بندرخمیر
بازار سنتی بندر خمیر از جمله بازارهای سنتی استان هرمزگان است که علاوه بر شهرت باعث رونق اقتصادی منطقه شده است. این بازار بسیار قدیمی است. ریش سفیدان و بزرگان از پدران خود درباره رونق این بازار داستانهای زیادی نقلی می کنند. گفته می شود این بازار به شکل بازار وکیل شیراز و در ابعاد کوچکتر و حدود سی حجره ساخته شده بوده است. این بازار به مرور زمان تغییر و گسترش یافته است. انواع پارچه ، مواد غذایی، پوشاک، کیف ، کفش ، لوازم صوتی ،انواع ظرف و … از جمله کالاهایی است که هنوز هم گردشگران را به این منطقه می خواند.

 

 
 

 


مجتمع گردشگری حرا
مجموعه ای بسیار بزرگ در جوار برگترین تالاب دریایی کشور
این مجموعه در کنار تالاب بین المللی خورخوران واقع شده است .
از ویژگی های متمایز این مجموعه می توان به نزدیکی سه پدیده ی طبیعی کوه٬ دریا و جنگل در یک فاصله کمتر از یک کیلومتری اشاره کرد.

این مجموعه دارای اسکله ی مسافری می باشد که می توان از انواع ورزش های آبی ٬ گشت جنگل های حرا و.. استفاده کرد .
این مجموعه دارای وسایل متعدد بازی و خدمات رفاهی می باشد که می تواند مکان مناسبی برای استراحت و تفریح گردشگران عزیز باشد .

آدرس : سه کیلومتری اتوبان بندرخمیر – بندرعباس

 

 
 

 

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

3,438 بازدید

0 نظر

درج: 26 بهمن 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir