جاذبه های حاجی آباد

0
جاذبه های حاجی آباد

هرمزگان

حاجی آباد

ساحلی

جاذبه ها: 6 تا

حاجی‌آباد یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران است. حاجی‌آباد شمالی‌ترین شهر استان هرمزگان است که در نزدیکی استان کرمان واقع شده و مرکز آن شهر حاجی‌آباد است. فاصله حاجی‌آباد تا شهر بندرعباس ۱۶۵ کیلومتر است.

آب و هوا و اقلیم
حاجی‌آباد تابستان‌های گرم وخشک و زمستان‌های نسبتاً سردی دارد. البته دوره گرما در حاجی‌آباد به دلیل نزدیکی به استان کرمان نسبت به بقیه شهرهای هرمزگان کمتر است. اطراف شهر حاجی‌آباد را کوه احاطه کرده‌است. شهر حاجی‌آباد نسبت به بقیه مراکز شهرستان‌های هرمزگان از ارتفاع بیشتری از سطح دریا برخوردار است. ارتفاع شهر حاجی‌آباد طبق منابع سازمان هواشناسی کشور ۹۳۱٬۲ متر از سطح دریاست.

 

 
 

 


فرهنگ
شهر حاجی‌آباد به لحاظ فرهنگی از دو فرهنگ متفاوت تشکیل شده‌است.زبان مردم حاجی آباد اچمی با گویش های گوناگون است. برخی گویش و پوشش خاص هرمزگانی و برخی نیز گویش کرمانی دارند که این خود از ظرفیت‌های بالای فرهنگی این شهر حکایت دارد. با نگاهی به پوشش جنوب شهرستان حاجی‌آباد گویش و پوشش هرمزگان بیشتر نمایان است و نیمه شمالی این شهرستان بیشتر تحت تأثیر استان کرمان قرار دارد. تنوع فرهنگی شهر حاجی‌آباد هم خودامری طبیعی است.

 

 
 

 


سوغات
سوغات شهر حاجی‌آباد شامل خرما پیارم و مرکبات است.

 

 
 

 


موقعیت ارتباطی
شهر حاجی‌آباد در مسیر ترانزیتی کشور واقع شده‌است و محور اصلی جنوب به شمال کشور از این شهر عبور می‌کند.

راه و حمل و نقل
حاجی‌آباد به وسیله راه‌های آسفالته به شهرهای زیر دسترسی دارد:

بزرگراه حاجی‌آباد- سیرجان: (جنوب به شمال)
بزرگراه حاجی‌آباد- بندرعباس: (شمال به جنوب)
محور حاجی‌آباد-ارزوئیه - بافت: (غرب به شرق)

آثار تاریخی
قلعه تاریخی حاجی‌آباد یکی از این آثار است که متأسفانه به مرور زمان در حال تخریب می‌باشد. در سایر روستاهای این شهرستان نیز قلعه‌های تاریخی موجود است از جمله این روستاها می‌توان به سیاهک و فارغان و نسا اشاره کرد که متأسفانه این آثار نیز رو به نابودی می‌باشند.

 

 
 

 


جاذبه‌های طبیعی
می‌توان به چشمه سبز پوشان برغنی که در روزهای تعطیلی از تمام حاجی اباد برای شنا و ابتنی به این چشمه می ایند و آبشار تزرج در روستای تزرج اشاره کرد و روستاهای زیبای دهنه بخوان و دهنه میمند که اهالی این منطقه در دل کوه درختان مرکبات کاشته‌اند و از اب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار هستند.

 

 
 

 


همچنین چشمه‌های آبگرمی شامل آبگرم دهشیخ:ابگرم معدنوئیه در این شهرستان موجود است که سالانه نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

 

 

 
 

 


اما در شمال غربی شهرستان حاجی آباد روستای گیس قرار دارد که دارای جاذبه های گردشگری مانند قلعه گیس و زیارت بی بی گیس هست و از محصولات این روستا می توان به درختان انجیر و انگور دیم و بادام نام برد و در تابستان دارای آب هوای بسیار خنک و دل پذیر می باشد.

 

 
 

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

2,910 بازدید

0 نظر

درج: 12 بهمن 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir