شهر کامیاران

0
شهر کامیاران

کردستان

کامیاران

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 26 تا

کامیاران یکی از شهرهای استان کردستان و مرکز شهرستان کامیاران است که در فاصله ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج و ۵۵ کیلومتری شمال شهر کرمانشاه واقع شده‌است. فرهنگ این شهرستان نیز مانند سایر نواحی استان کردستان است و مردم آن به زبان کردی تکلم می‌کنند. زبان ساکنان این شهر کردی اردلانی است، اما بخشی از مردم شهر از گویشوران هورامی و کلهری هستند.

در کامیاران، زبان کردی به عنوان زبان مادری و زبان فارسی به عنوان زبان آموزش و مکاتبات رسمی‌، توسط اهالی شهرستان مورد استفاده قرار می‌گیرد.



پیشینه

در دوره حکومت آشوریان کامیاران مطابق با ایالت خارخار، یکی از ایالات کشور آشور بود.

متعاقب جنگ جهانی اول که روس‌ها بخشی از کشور ایران در شمال و ترک‌ها بخش دیگری را در غرب اشغال کردند؛ در محرم سال ۱۳۳۴ قمری، نیروهای ایرانی ((به سرپرستی "شونمام "(کونسول آلمان در کرمانشاه) به فرماندهی سردار رشید و سنجرخان ))که از عشایر روانسر، جوانرود، گشکی و رمشتی تشکیل شده بود و تعدادی از مجاهدان به فرماندهی میرزا غفارخان زنوزی و یگان‌هایی از ژندارم‌های ایرانی به علاوهٔ یگان‌هایی از ارتش عثمانی به فرماندهی محی‌الدین بیگ به نیروهای روسیه به فرماندهی مامانوف در کامیاران حمله کردند. روس‌ها شکست سختی خورده و از راه سنندج به بیجار و از آنجا به زنجان عقب‌نشینی کردند.


 

 
 

 


گردشگری

کامیاران دارای ۱۳۰ بنای تاریخی است که ۷۴ اثر آن به ثبت ملی رسیده‌است. کامیاران همچنین دارای ۳۰ منطقه نمونه گردشگری و ۴ روستای هدف گردشگری می‌باشد؛ که زیباترین آن روستایی به نام پلنگان (به زبان محلی پالنگان) است و به آثار طبیعی و همچنین معماری خانه‌های مردمانش مشهور است. همین پتانسیل‌های سبب شده‌است که کامیاران بیشترین درصد بازدید گردشگر در استان و به ویژه در بخش گردشگری روستایی داشته باشد.


آثار دوران پیش از اسلام در شهرستان کامیاران
تپه خراته
تپه سی کرگان
تپه گازرخانی


آثار دوران پس از اسلام در شهرستان کامیاران
تپه (ب) ناوتپان
تپه ب الک
تپه خراته
تپه خرامانه
تپه سوره تو


آثار هزاره ۱ (پیش از میلاد) در شهرستان کامیاران
تپه (ب) ناوتپان
تپه (د) کرگان
تپه آ الک
تپه الله ویس
تپه ب الک
تپه پهلوان
تپه تقتقان
تپه چاله زر
تپه خوارزمی
تپه شاه‌قلی
تپه عالیه و والیه محمد حسن خان
تپه قلعه بزوش
تپه قلعه کشور خان
تپه کودکان
تپه مارانه
سنگ‌نبشته اورامان
محوطه خال گرچین
محوطه کاودانه

 

 
 

 

قلعه‌های تاریخی شهرستان کامیاران
تپه قلعه بزوش
تپه قلعه توبره ریز
تپه قلعه کشور خان
تپه قلعه گاه (موچش)
قلعه پالنگان


محوطه‌های تاریخی شهرستان کامیاران
محوطه خال گرچین
محوطه دار برو (درخت بلوط)
محوطه طیانه
محوطه کاودانه
محوطه کلوک خان


 

 
 

 

روستای پالنگان کامیاران
پالنگان یکی از روستاهای زیبای دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در استان کردستان است و در 47 کیلومتری شمال‌غرب این شهر و در دره تنگیور قرار دارد. روستا در دامنه کوه و در دو طرف دره قرار گرفته و خانه‌های آن با سنگ و عموما به حالت پلکانی ساخته شده و پشت بام منزل پایین حیاط منزل بالا است. این روستا علاوه بر داشتن معماری زیبا، دارای چشمه‌ها، آبشارها و طبیعتی سرشار از زیبایی منحصر به فرد در استان کردستان است و در کنار رودخانه‌ای قرار گرفته که به رودخانه سیروان می پیوندد. اگر با خودرو شخصی خود راهی سفر هستید، برای رسیدن به پالنگان علاوه بر سنندج می‌توانید از کرمانشاه نیز وارد شوید. مسیرتان را با توجه با اینکه از کدام مبدا حرکت کردید می‌توانید انتخاب کنید. برای مثال اگر از تهران یا شهرهای مرکزی ایران راهی می‌شوید، کرمانشاه گزینه‌ی مناسب‌تری برایتان خواهد بود زیرا تمام این مسیر آزادراه و دارای ترافیک روان است. هر مسیری را که انتخاب کنید مقصد بعدی شما کامیاران خواهد بود. کامیاران در میانه راه سنندج به کرمانشاه قرار دارد.


جشنواره نوروزی پالنگان، از روایت شکست اهریمن

در نوروز مژده پیروزی کاوه بر ضحاک ستمگر بر همه جا پیچید و بدین ترتیب جلوه جاودانی و خاطره شکوهمند نوروز که زمینه اصلی آن از دوره کیومرث بود بر صفحه روزگار نقش بست. اینک از آن تاریخ تاکنون هر ساله این جشن در سراسر فلات ایران زمین گرامی داشته می شود و همراه با آغاز بهار طبیعت، مردمان این سرزمین سرود شادمانی سر می دهند.


 

 
 

 


معرفی سنگ نبشته اورامان کامیاران

زمانی که صحبت از جاهای دیدنی کردستان به میان می‌آید همه به طبیعت کردستان فکر می‌کنند، اما همانطور که در ابتدای این مطلب توضیح دادیم. در این استان شما جاذبه‌های تاریخی منحصر به فردی می‌بینید که در هیچ کجای ایران قابل مشاهده نیستند. یکی از این جاذبه‌های تاریخی سنگ نوشته اورامان یا کتیبه سنگی است. این سنگ نوشته طاق نمایی که پهنای آن ۱۷۰ و ارتفاع آن ۱۲۰ سانتی متر است حک شده طبق بررسی‌هایی که برای مکان انجام داده اند گفته می‌شود که پیشینه آن به ۷۰۶ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. گفته می‌شود که این سنگ نوشته‌ها به جا مانده از دوران عاشوریان هستند و تصویر انسانی که در آن دیده می‌شود تصویر سارگون دوم پادشاه آشوریان است.


چشمه کواز

چشمه آب معدنی کواز در دامنه کوهی در روستای پالنگان قرار دارد. آب این چشمه هنگام خروج از زمین شیری‌ رنگ است و طعم و بوی گوگرد دارد. آهن و گوگرد از مهم‌ترین املاح معدنی در آب این چشمه‌اند.

چشمه کواز استخر کوچکی دارد که محل جمع شدن آب معدنی است، آب این چشمه قابل آشامیدن است و گردشگران برای درمان بیماری‌های پوستی، تنفسی و روماتیسم هم از آن استفاده می‌کنند.


 

 
 

 


کتیبه تنگی ور

یکی از آثار تاریخی شهر کامیاران، که مورد مطالعه باستان‌شناسان قرار گرفته و از لحاظ تاریخی ارزشمند است، کتیبه و سنگ‌نوشته «تنگی‌ور» است. اولین بار در ایران در سال ۱۳۴۷ یک گروه باستان‌شناسی این سنگ‌نوشته را مورد بررسی قرار دادند و مشخص شد که این اثر تاریخی متعلق به دوره آشوریان است.

تصویر حکاکی‌شده ممکن است مربوط به سارگن دوم، پادشاه آشوری، باشد و کتیبه‌ای که با خط میخی نوشته شده است مربوط جنگ‌ها، پیروزی‌ها و فرمان‌های آشوریان است.


 

 
 

 


منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو

از جاهای دیدنی کامیاران منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو در بخش شمالی هورامان در موازات شاهو و دالانی است ارتفاع کوسالان در حدود ارتفاع دالانی می باشد در حقیقت این سه کوه مثلثی را تشکیل می دهند که کوسالان ضلع شمالی ، شاهو ضلع جنوبی و دالانی ضلع جنوب غربی آن را می سازد.


 

 
 

 

تپه توبره ریزه

این تپه در یک کیلومتری جنوب شهر کامیاران واقع شده است که آثار کشف شده در آن با قدمتی بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد مسیح قدیمی‌ترین آثار تاریخی در استان محسوب می‌شود که معرف عصر مس در منطقه کردستان است، آثار این تپه با آثار ‘تپه حصار دامغان’ قابل مقایسه بوده و دارای پنج دوره استقرار از هزاره سوم پیش از میلاد تا قرن ۷ و ۸ (ه.ق) تشخیص داده شده است.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

4,853 بازدید

0 نظر

درج: 3 آذر 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir