آشنایی با جاهای دیدنی بیجار

0
آشنایی با جاهای دیدنی بیجار

کردستان

بیجار

سرد کوهستانی

جاذبه ها: 27 تا

بیجار از شهرهای زیبای کشور است که به بام ایران شهرت دارد و با تنوع آب و هوایی مناسب و جاذبه های گردشگری طبیعی بیجار و تاریخی متنوعی که دارد همه ساله مورد توجه بسیاری از گردشگران و مسافران نوروزی قرار می گیرد.

تفاوت محسوس بام ایران در ایام تعطیلات به ویژه تعصیلات نوروز با سایر شهرهای دیگر ، اقامت بیش از 5 هزار مسافران نوروزی در این شهر است.شهرستان بیجار یکی از شهرهای مهاجرت فرصت استان کردستان است که بیشتر ساکنین آن به دلیل نبود فرصت های شغلی در شهرهای اقماری کرج ، تهران و دیگر شهرهای کشور ساکن هستند و در ایام تعصیلات به ویژه تعطیلات نوروزی زادگاه خود را برای گذراندن تعطیلات انتخاب می نمایند.


بیجار شهری کوهستانی است که در استان کردستان قرار دارد. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۹۴۷ متر است و به همین دلیل به بام ایران شهرت پیدا کرده است. یک سوم شهر بیجار را کوهستان‌ها تشکیل داده‌اند و زرنیخ، امامزاده ایوب و شاه‌نشین از بلندترین قله‌های آن‌اند. این شهر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد که هر کدام  از آن‌ها می‌توانند از دلایل سفر به شهر بیجار باشند. گروس، سهرورد و زرین کمر نام‌های قدیمی شهر بیجارند. 


آثار باستانی و تاریخی بیجار گروس

 

 
 

 

این منطقه دارای بیش از ۶۰ اثر باستانی و تاریخی است که تعدادی از آن‌ها در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده ولی بیشتر این آثار از بین رفته‌است. و نیز بیش از ۱۱۰ تپه باستانی در منطقه بیجار گروس کشف شده‌است. از جمله:

تپه قلعه بالا (بیجار)

قلعه قمچقای                                           
برج آجری اشقون بابا

برج ینگی ارخ بیجار

گنبد سنگی اوچ گنبد خان                              
پل صلوات‌آباد
پل قجور
پل گل قشلاق                                             
محوطه یاسوکند و امامزاده عقیل
آثار سد خاکی جعفرآباد
قلعه سوخته در پیرتاج
تپه قلعه (چنگیز قلعه)
تپه نجف آباد
تپه چغا (بیجار)

تپه قبا سرخ
تپه سراب گرگین
مسجد خسروآباد گروس
قلعه قدیمی
بازار بیجار
سرای امیر تومان
تیمچه حاج شهباز
زیارتگاه حمزه عرب
مقبره سید مسیب سید شکر
مقبره صاحبه خاتون
گنبد پیر صالح
محوطه امامزاده خضر
حمام یاسوکند
چال تپه

 از جمله موارد دیدنی بیجار:

پل صلوات آباد یکی از ٰجاذبه های گردشگری بیجار

پل صلوات آباد یکی از آثار تاریخی شهر بانه است که در روستای صلوات آباد و در مسیر رود قزل‌ اوزن بنا شده. قدمت این پل متعلق به دوران صفویه است اما عده‌ای عقیده دارند که پل صلوات آباد در زمان سلجوقیان ساخته شده بود و صفویان آن را مرمت کردند. کتیبه‌ای در مورد زمان دقیق ساخت پل وجود ندارد اما در کنار آن روی سنگی سال ۱۳۱۵ به‌عنوان زمان مرمت پل نوشته‌ شده است. پل صلوات آباد ۹ دهانه بزرگ با طاق‌های جناغی و ۹ دهانه کوچک دارد. طول پل در حدود ۱۳۰ متر است و ارتفاع آن از سطح زمین بین ۵ تا ۱۲ متر متغیر است. پل تاریخی صلوات آباد در سال ۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

شما می‌توانید برای رزرو ویلا و سوئیت در بیجار و نزدیک به پل صلوات آباد در صفحه اصلی سایت ما نام این شهر را جستجو کنید و اقامتگاه‌های منطقه را ببینید.

 

 
 

 

تیمچه حاج شهباز

تیمچه حاج شهباز با مساحتی در حدود ۴۵۰ متر در شهر بیجار قرار گرفته است و اطراف آن ۱۴ حجره قرار دارد که همچنان پابرجا و فعال‌اند. قوس‌های زیبا،‌ کادربندی سقف، نورگیری مناسب و سقف پوشیده از ویژگی‌های معماری تیمچه حاج شهباز‌ند. این تیمچه به همراه تیمچه امیر تومان و بازار بزرگ بیجار به‌عنوان مجموعه‌ای تاریخی در فهرست آثار ملی ثبت شده‌اند.

 

 
 

 

سد گلبلاغ

گلبلاغ سدی خاکی است که در مسیر رود اوزن دره ساخته شده است و از آب آن برای مصرف امور کشاورزی زمین‌های اطراف استفاده می‌کنند. محیط اطراف دریاچه سد برای استراحت و تفریح مناسب است و گردشگران زیادی از این منطقه برای قایق‌سواری، ورزش‌های گروهی و پیک‌نیک استفاده می‌کنند. پرورش ماهی قزل‌آلا یکی از کارهایی است که در این دریاچه انجام می‌شود.

 

 
 

 

منطقه حفاظت شده بیجار 

دراستان کردستان و در موقعیت N3600 تا N3612 عرض شمالی و E4725 تا E4753 طول شرقی واقع شده است. مساحت آن ۳۱۶۱۲ هکتار می باشد. منطقه حفاظت شده بیجار در شمال بیجار و جنوب شرقی شهرستان تکاب قرار گرفته است . رودخانه قزل اوزن حد جنوبی منطقه را طی می کند . در شمال منطقه رودخانه قم چقا جریان دارد .

 

 
 

 

- پوشش گیاهی :

درختچه بادام کوهی ,‌گون , درمنه ,‌ آویشن ,‌بابونه ,‌بومادران و‌کاکوتی.

- پستانداران :

قوچ و میش ارمنی , رودک ,‌ خارپشت و جرد ایرانی .

- اقلیم منطقه

این منطقه دارای آب و هوایی نیمه خشک است . به علت ارتفاع زیاد منطقه نسبت به سایر مناطق استان ، اختلاف درجه حرارت سردترین روز سال با گرم ترین روز سال به ۷۹ درجه سانتی گراد می رسد . حداقل دما در منطقه مربوط به بهمن ماه با ۳۸ درجه سانتی گراد زیر صفر و حداکثر آن مربوط به ماه های تیر و مرداد با ۴۱ درجه سانتی گراد بالای صفر بوده است .

 

 
 

 

- آبزیان منطقه
در منطقه حفاظت شده بیجار دو رودخانه قزل اوزن و قم چقا محل مناسبی برای زیست ، تخم ریزی و تغذیه آبزیان به خصوص ماهیان به شمار می روند .
مهم ترین گونه های آبزی مشاهده شده در منطقه عبارتند از :
۱- سیاه ماهی معمولی
۲- سیاه ماهی خالدار
۳- عروس ماهی
۴- سس ماهی کلفت لب
۵- سس ماهی معمولی
۶- ماهی اسپله
۷- ماهی کولی
۸- لاک پشت آبی
۹- مار آبی
۱۰- خرچنگ گر

 

 
 

 

قابل ذکر می باشد تاکنون مطالعه جامعی در خصوص خزندگان و دو زیستان منطقه انجام نشده است .


مسجد خسروآباد از مناطق دیدنی بیجار

نگینی از جاهای دیدنی بیجار در دل گروساز جمله آثار موجود در گروس که متعلق به دوران زندیه است مسجد تاریخی روستای خسرو آباد در ۴۵ کیلومتری شهر بیجار است. این مسجد با سقف‌هایی کوتاه وگنبدهایی کوچک و بدون مناره به دستور محمد امین خان گروس ساخته شده که شامل مصلای تابستانی در ضلع شمالی، ایوان جنوبی و حجره هایی بررای استراحت طلاب و خادمین است. این اثر باستانی زیبا با شمارهٔ ثبت ۲۶۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

 
 

 

جاذبه های گردشگری

پیست اسکی نسار در داخل شهر بیجار قرار گرفته‌است، این پیست یکی از پنج تفرجگاه مهم استان کردستان به‌شمار می‌رود. پیست اسکی نسار بیجار استثنایی‌ترین پیست اسکی کشور است چون که مشرف به شهر و دسترسی به آن آسان است. به علاوه طول و شیب پیست به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان مسابقات کشوری و بین‌المللی را در آن برگزار نمود.پیست اسکی برف نسار دارای وسعتی در حدود ۱۱۲ هکتار است، طول پیست در حدود ۹۰۰ متر و عرض آن ۱۲۰ متر است. این پیست در سال ۱۳۸۸ افتتاح شد، مساحت پیست چمن ۲ هکتار (طول ۳۳۰ متر و عرض ۶۰ متر) آماده می‌باشد که فاز دوم آن به همین متراژ در حال احداث می‌باشد.

 

 
 



چهارباغ گروس
چهارباغ گروس عمارت و باغی در جنوب شهر بیجار، منسوب به دوره صفویان، دارای کوشکی دو طبقه، آب‌نماها و مجسمه‌های مرمرین بود. در مرآة البلدان احداث آن به سال ۱۱۰۴ ه‍.ق نسبت داده شده‌است. (اعتمادالسلطنه، ج ۴، ص ۱۹۰۴–۱۹۰۵).این چهارباغ در زمان لطفعلی‌خان حاکم گروس و هم‌زمان با دوره صفویه بنا شده‌است. دورادور پارک را درختان صنوبر احاطه کرده بود، همچنین درختان میوه.ساختمان‌ها و بناهای این باغ و محوطه زیبا و معروف متأسفانه از بین رفته‌است.



مجموعه بازار بیجار

مربوط به دوره صفویه است و در بیجار، خیابان شهید اردلان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۹۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تاریخ بنای احداث بازار به دوران صفویه برمی‌گردد که در دوران زندیه در حمله کریم‌خان زند به بیجار و کردستان و جنگ جهانی اول و حمله روس‌ها در دوران قاجاریه مقداری زیادی از آن آسیب می‌بیند که دوباره مورد بازسازی قرار می‌گیرد.
بازار در مرکز شهر بیجار واقع شده‌است در حقیقت آنچه که ار بافت قدیمی شهر بیجار باقیمانده‌است، مجموعه بازار آن شامل یک راسته طولانی شمالی –جنوبی و تیمچه‌ای به نام حاج شهباز و سرایی به نام سرای امیر تومان است. اکنون تعداد شانزده باب حجره از بافت معماری قدیم بازار در دو طرف راسته اصلی باقی‌مانده و مابقی حجره‌ها و راسته‌ها دستخوش تغییرات شده‌است. در پوشش مغازه‌ها از طاق و تویزه استفاده شده‌است موقعیت جغرافیایی بیجار بر سر راه کردستان و آذربایجان موجب گردیده که این بازار، وسعت گستردگی خاص شکل گرفته باشد. علت قرارگیری در مسیر راه کاروان‌رو تجاری در گذشته از رونق قابل توجهی برخوردار بوده‌است.


 قلعه قمچقا 

دژ و قلعه قمچقا (دره شاهان)، در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال بیجار و یک کیلومتری شمال روستای قم چقا و داخل منطقه حفاظت‌شده بیجار قرار دارد. به نظر کارشناسان قلعه تاریخی قمچقای بیجار دارای کتیبه‌ای با نقش هیروگلیف و به خط هراتیک می‌باشد و جزو قدیمی‌ترین کتیبه‌های نیمه تصویری ایران قلمداد گردیده و کتیبه آن با خط سومریان قابل مقایسه است. ارتفاع دیواره‌های این قلعه به ۲۰۰ متر می‌رسد و تنها راه ارتباطی قلعه با خارج، گذرگاه باریکی می‌باشد که ساخته و پرداخته دست صاحب هنری است که یک نفر به دشواری می‌تواند از آن عبور کند. وسعت قلعه بالغ بر ۵۰۰۰ متر مربع با مخازن متعدد آب است که در سنگ کنده شده و پناهگاه زیرزمینی آن با عمق ۴۱ پله به صورت تونلی از سنگ کنده شده و به زیر قلعه هدایت می‌شود. از قلعه بزرگ قم چقا در عصر پارت‌ها و ساسانیان نیز استفاده شده که هم‌زمان با محاصره آتشکده آذرگشسب در تخت سلیمان (۱۰۰ کیلومتری شمال همین قلعه) به وسیله هراکیلوس امپراتور روم، موجبات تخریب آن فراهم شده‌است. این قلعه از نظر قدمت بسیار حائز اهمیت است و در برهه‌های گوناگون مورد استفاده اقوام مختلفی واقع شده‌است؛ بنابراین قلعه و دژ قم چقا یکی از قلعه‌های با ارزش و تاریخی شناخته شده ایران می‌باشد. بعضی احتمال می‌دهند که جام مارلینگ در آنجا مدفون است. 





ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

2,369 بازدید

0 نظر

درج: 11 آبان 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir