کلاردشت

+1
کلاردشت

مازندران

کلاردشت

کوهستانی

جاذبه ها: 7 تا

یکی از مقاصدی که در بیشتر تعطیلات به آن فکر می کنیم، مناطق شمالی کشور است؛ بیشتر افراد این نواحی را به عنوان مقصد تابستانه در نظر می گیرند؛ اما واقعیت این است که دریای خزر و چشم اندازهای جنگلی و کوهستانی در تمام فصول طرفداران خاص خود را دارند. استان مازندران یکی از مقاصد پرطرفدار در نوار شمالی کشور به شمار می آید و هرساله پذیرای گردشگران زیادی از نقاط دور و نزدیک است. شوق دیدن امواج زیبای دریا بسیاری را بر آن می دارد تا به سراغ شهرهای ساحلی بروند و در سواحل به تفریح بپردازند. در این میان چشم انداز جنگل ها و تجربه لحظاتی پر از آرامش افراد را به سوی مناطق جنگلی این استان می کشاند. 

یکی از توریستی ترین شهرهای شمالی کشور که در میانه های جاده کرج به چالوس قرار دارد و با دیدنی هایش لحظات خوشی را برای تان رقم می زند. امکانات خوب و طبیعت زیبا از دلایل استقبال از این شهر توریستی به شمار می روند.


چرا سفر به کلاردشت؟

طبیعت زیبا و چشم انداز های به یادماندنی دلایل خوبی هستند تا برای سفر به کلاردشت قانع شوید.
به دلیل دوری از دریا، هوای این منطقه فاقد رطوبت و بسیار مطبوع و خنک است و همین مساله از کلاردشت یک مقصد ناب تابستانه می سازد.
امکانات رفاهی و اقامتی خوبی در این شهر در دسترس تان هستند.

 

 
 

 

آشنایی با کلاردشت بهشت گمشده
در 48 کیلومتری شهر چالوس و در دشتی بر فراز کوه ها به شهری می رسیم که نامش کلاردشت است. این شهر با وسعت 1509 کیلومترمربع در میان دره‌ای باز و گسترده قرار دارد و ییلاقات و روستاهای زیادی در آن شکل گرفته اند.

زیبایی طبیعی و بی‌نظیر و آب و هوای بسیار مطبوع به ویژه درفصل تابستان باعث شده تا از این دیار با عنوان بهشت گمشده نیز یاد شود و هزاران گردشگر داخلی و خارجی از آن بازدید کنند. مردم بومی و غیر مهاجر در کلاردشت به گویشی از زبان مازندرانی حرف می زنند و عده ای نیز که خواجوندی ها نام دارند از زبان لکی و کردی استفاده می کنند.

این شهر از جنوب به قله تخت سلیمان تا حدود گردنه کندوان و از شمال به دریای خزر و شهر عباس‌آباد محدود می شود و از شرق به چالوس، نوشهر و کجور و از غرب به قزوین و الموت می رسد.


دیدنی ها و تفریحات کلاردشت
در سفر به کلاردشت گزینه های متعددی برای تفریح و تماشا پیش روی تان است که در اینجا با آنها آشنا می شوید:

1- ییلاقی جذاب با آب و هوای مطبوع

یکی از ویژگی هایی که سبب شده تا کلاردشت مورد استقبال مسافران قرار گیرد، آب و هوای مطبوع آن است. حتا زمانی که در تابستان، شرجی بودن هوای شمال آزاردهنده می شود، کلاردشت با آب و هوای مطبوع از میهمانانش پذیرایی می کند. اختلاف دمای کلاردشت با مرکز استان مازندران در برخی از روزهای سرد زمستان به حدود ۳۰ درجه زیر صفر نیز می رسد؛ حتا در برخی از شب های تابستان نیز ساکنان کلاردشت لباس گرم بر تن می کنند. وجود مه نسبتا دایمی نیز بر جذابیت های این منطقه می افزاید و مناظر زیبایی را پدید می آورد.

رشته کوه‌های البرز در حوالی این منطقه، رطوبت دریای خزر را در دامنه ها متوقف می کنند و جلوی ورود آن را به ناحیه می گیرند. این ناحیه از بارش باران برخوردار است؛ بارشی که در ارتفاعات کلاردشت به شکل برف بر زمین می نشیند. نبود رطوبت و وجود برف باعث می شود که همیشه کلاردشت در مقایسه با دیگر مناطق استان مازندران هوای خنک تر و مطبوع تری داشته باشد.

 

 
 

 

2- جنگل های انبوه

اگر از طرفداران گشت و گذار در جنگل هستید، کلاردشت مقصد بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. در این دیار می توانید به سراغ جنگل های مختلف بروید:

جنگل های عباس آباد: در بخش شمالی کلاردشت می توانید به جنگل های عباس آباد بروید و در میان انبوه درختان جانی تازه کنید.

جنگل آزو: اگر به سمت مرکز کلاردشت یعنی حسن کیف بروید، در فاصله یک کیلومتری از غرب آن به جنگلی تماشایی می رسید که از جاذبه های بکر این منطقه است. این جنگل بخش های مختلفی همچون دشت جو پشت، عسلک، مازیگاسر و ... را در خود دارد و پناهگاهی طبیعی برای حیوانات وحشی مانند خوک، خرس، گرگ و پلنگ به شمار می رود.

جنگل مجل: در 6 کیلومتری حسن کیف و بر تپه های اطراف روستایی به نام مجل به یکی از زیباترین مناطق جنگلی و طبیعی در مازندران می رسیم که جنگل مجل نام دارد. برای رسیدن به این جنگل باید به روستای رودبارک (در مور این روستا در ادامه بیشتر توضیح خواهیم داد) برویم و از آنجا راه روستای مجل را در پیش بگیریم

 

 
 

 

3- منطقه حفاظت شده رودخانه سردآبرود
سردآبرود نام یک رودخانه است که از دشت کلاردشت می گذرد. این رود از بلندترین کوه های منطقه البرز مرکزی مانند تخت سلیمان، علم کوه، سیاه کمان، رسم بنیشت، خرسان و … سرچشمه می گیرد، دامنه این کوه ها را می پیماید و صفای خاصی به منطقه می بخشد. سردآبرود در عمق گسلی چند ده کیلومتری پنهان است و در مسیرش از کلاردشت هم گذر می کند. این رودخانه از رودهای حفاظت شده دریای خزر به حساب می آید و آب آن به مصارف شرب، كشاورزی و آبزی پروری می رسد. قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمان، سگ ماهی، عروس ماهی یا مار ماهی از جمله ماهیان موجود در رودخانه سردآبرود محسوب می شوند.


*اجابیت
در 2 کیلومتری شهر کلاردشت و در دامنه ارتفاعات جنوب مشرف بر شهر، روستایی به نام اُجابِیت وجود دارد که از خاندان علیجانی به عنوان بنیانگذاران آن یاد می شود. آقا علی علیجانی در دربار رضاشاه فعالیت می کرد و مسوولیت کاخ شاه را بر عهده داشت.

دیدنی ها: کاخ اجابیت یکی از بناهای پرآوازه منطقه است. ساخت این بنا به اوایل دوره پهلوی در سال 1318 خورشیدی باز می گردد و تزیینات گچ بری، سنگ و نقوش زیبا دارد. به هنگام پی‌کنی این ساختمان، تعدادی ظروف زرین و مفرغین و سفالین کشف شد و همین شهرت زیادی را برای این سازه به ارمغان آورد.

راه دسترسی: وارد خیابان پاسداران شوید و به دنبال خیابان اجابیت بگردید. این خیابان به روستای اجابیت منتهی می شود.


*رودبارک
روستای رودبارک در کلاردشت، یکی از روستاهایی است که نباید دیدنش را از دست بدهید. این روستا با داشتن طبیعتی کوهستانی و منار تماشایی لحظات خوشی را به شما هدیه می کند.

دیدنی ها: برای رسیدن به علم کوه و صعود به آن باید به رودبارک بروید. یخچال های طبیعی نیز از دیگر جاذبه های رودبارک به شمار می روند و رودخانه پرخروش سردآبرود نیز در این روستا در جریان است. آبشار آکاپل هم جاذبه ای است که می توانید در رودبارک به دیدنش بروید. ماهی قزل‌آلا در آب شیرین نیز در این روستا پرورش می یابد و می تواند دلیل خوشمزه شما برای سفر به رودبارک باشد. مسجد محل رودبارک نیز از دیدنی های زیبای این روستاست که حدود ۲۰۰ مترمربع مساحت دارد و نکته جالب آنکه هیچ ستونی در وسط آن دیده نمی شود.


6- جاده های زیبا و رویایی

کلاردشت دو جاده مهم دارد که گردش در آنها به جاذبه ای برای مسافران تبدیل شده است.

*مرزن آباد به کلاردشت
اولین جاده در جاده چالوس و از مرزن آباد منشعب می شود و ۲۰ کیلومتر طول دارد تا به کلاردشت برسد. این جاده فرصت عبور از میان تپه‌هایی را به شما می دهد که بر دامنه شان گندم و جو کشت می شود. مناظر زیبای این جاده چیزی نیست که در وصف بگنجد و بتوان آن را در قالب کلمات آورد. اینجا تصاویری را در ذهن تان ماندگار می کند که همیشه با مرورشان لذت می برید.

 

 
 

 

*جاده جنگلی عباس آباد
جاده دوم از عباس آباد در بین راه چالوس و تنکابن منشعب می شود و 25 کیلومتر طول دارد. این جاده را با نام جاده جنگلی عباس آباد هم می خوانند که از جنگل‌های متراکم و بسیار زیبا در ناحیه مکارود عبور می کند و در نهایت به غرب کلاردشت می رسد. انبوه درختان را در نظر بگیرید که سایه ساری را بر فراز سرتان ایجاد رده اند، در میان راه آلاچیق ها و فروشنده های محلی را می بینید و برای ثبت بسیاری از این لحظه ها بارها توقف خواهید کرد.


غذاها و خوشمزه های محلی

وقتی به شمال و استان مازندران می روید غذاهای شمالی یکی از گزینه هایی هستند که سفرتان را جذاب می کنند. رستوران ها در کلاردشت هم این غذاها را سرو می کنند و می توانید با آنها لحظه های تان را خوشمزه کنید. کباب ترش، میرزا قاسمی، باقلا قاتق و ... از جمله این غذاها هستند.


آب و هوای کلاردشت
آب و هوای کلاردشت آن قدر جالب توجه است که می توان آن را یکی از جاذبه های آن به حساب آورد. در قسمت دیدنی ها و تفریحات مفصلا در این مورد صحبت کردیم. این شهر آب و هوایی کاملا متفاوت از دیگر شهرهای شمالی دارد. اینجا هوا همیشه سردتر از مرکز مازندران و بدون رطوبت است.

 

 
 

 

بهترین فصل سفر

بهترین زمانی که می توانید به کلاردشت بروید، بهار و به ویژه تابستان است.

بهار و تابستان: در اوایل بهار هنوز سردی هوا حس می شود و باران های گاه و بیگاه را شاهد خواهید بود اما هر چه به تابستان نزدیک تر می شویم هوا هم مطبوع تر می شود و مسافران را برای تجربه هوایی خنک و دلپذیر در داغی تابستان راهی کلاردشت می کند.

پاییز و زمستان: هزار رنگ پاییز در جنگل های کلاردشت دیدنی است؛ اما سردی هوا ممکن است برای تان آن قدرها خوشایند نباشد. در زمستان هم کوهستان ها زیر پتوی برفی خود می روند و جلوه ای دیدنی پیدا می کنند. اگر با سرمای هوا مشکلی ندارید باز هم می توانید بر روی کلاردشت به عنوان یک مقصد جذاب حساب باز کنید.

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,267 بازدید

0 نظر

درج: 13 خرداد 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir