تنگ دار نوشهر

+1
تنگ دار نوشهر

مازندران

نوشهر

ساحلی

جاذبه ها: 3 تا

امروز می‌خواهیم به سراغ یکی از هیجان انگیزترین آنها یعنی تنگ دار نوشهر برویم؛ جایی که می‌توانید در آن یک آب بازی تمام عیار را تجربه کنید و چالشی با طبیعت وحشی و رودخانه پرآب تنگ دار داشته باشید. همراه‌مان باشید تا از جذابیت‌های سفر به تنگ دار برایتان بگوییم، در مورد موقعیت تنگ دار و نحوه رسیدن به آن بدانیم و با لوکیشن تنگ دار آشنا شویم. 

فرصت رودخانه‌نوردی و چالش با جریان آب در این رودخانه برای‌تان فراهم است.
مکان بسیار خنکی برای آب‌بازی، آبتنی و تفریح در تابستان است.
در حاشیه جنگل باصفای خانیکان قرار گرفته و امکان گردشی جنگلی و کمپ در طبیعت را نیز برای‌تان مهیا می‌کند.
در فاصله کمی از شهرهای نوشهر و چالوس و جاذبه‌ های شمال ایران است.
اگر به دنبال یک طبیعت بکر هستید، تنگ دار انتخاب خوبی است.
به سبب فاصله کم تنگ از تهران، اهالی این شهر در سفری یک روزه می‌توانند به تفریح در این تنگه خوش آب و هوا بپردازند.

آشنایی با تنگ دار نوشهر
جایی در دل جنگل خانیکان نوشهر، رودخانه‌ای سرکش از دل دره‌ای تنگ می‌گذرد؛ تنگی که این روزها در تورهای طبیعت‌گردی به تنگه دار مشهور شده است و این نام را شاید به سبب دار و درخت‌هایش به اینجا داده‌ باشند؛ اما اهالی محل آن را به نام تنگ کُشکِ‌سرا می‌شناسند. تنگ یا تنگه دار در حاشیه روستای کشک‌سرا از توابع نوشهر مازندران قرار گرفته است و رودخانه دائمی کُرکُرود در آن جریان دارد. مسیر رودخانه‌نوردی در طول تنگ 1600 متر است که پس از پشت سر گذاشتن آن، به محوطه جنگلی خانیکان پا می‌گذارید.

نکته: اگر کسی شنا بلد نیست در قالب گروهی با استفاده از طناب و با حضور همراهانی که در بخش‌های عمیق بتوانند کمک کنند می‌تواند از این تفریح لذت ببرد.


 

 
 

 

دیدنی‌ ها و تفریحات تنگ دار
بعد از پارک ماشین و راهی شدن به سمت تنگ، 400 متر آغازینِ تنگ را در حالی می‌گذرانید که پای‌تان حداکثر تا زانو در آب فرو رفته است. حتی در روزهای تعطیل شاید کسانی را ببینید که بساط پیک‌نیک‌شان را همان دهانه دره در حاشیه رودخانه، پهن کرده‌اند؛ اما هرچه پیش می‌روید دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر می‌شوند و هرچه تنگ باریک‌تر می‌شود آب عمق بیشتری پیدا می‌کند. عجیب اینجاست که گاهی آب با جریان تندش تا ساق پای‌تان می‌رسد و در قدم بعدی ناگهان تا سینه در آب فرو می‌روید. بنابراین بهتر است به صورت گروهی و پشت سر هم پیش بروید. حتما در بخش‌های عمیق از طناب استفاده کنید و حواس‌تان برای کمک به اطرافیان جمع باشد. در طول این مسیر، حتی در کم‌آب‌ترین فصل، دست‌کم سه‌بار عمق رودخانه به‌ اندازه‌ای می‌رسد که ناچارید با شنا از آن بگذرید؛ اما اگر شنا بلد نیستید نگران نباشید؛ به کمک طناب، جلیقه نجات و همراهان‌تان می‌توانید از این بخش‌ها عبور کنید.

عمق آب در فصل‌های مختلف متفاوت است؛ در بهار بیشترین مقدار آب و پایان تابستان کم‌ترین عمق آن را تجربه خواهید کرد. در مسیر به گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برمی‌خورید که برای شما خطری ندارند و بدون ترس می‌توانید از کنارشان بگذرید. پیمودن تنگ نیاز به انرژی زیادی دارد پس آغاز مسیر خیلی خودتان را خسته نکنید و سعی کنید رودخانه را تا آخرین استخر بپیمایید و تمام این مسیر جذاب و پرفراز و نشیب را تجربه کنید.


 

 
 

 

اقامت در نزدیکی تنگ دار
البته اگر بخواهید در نزدیکی تنگ دار اقامت کنید می‌توانید روی اقامت در روستای کشک‌سرا و خانه‌های محلی آنها حساب باز کنید. همچنین یک باغ خانوادگی در مسیر جاده خانیکان و مشرف به جنگل وجود دارد که اگر سخت‌گیر نباشید کلبه‌هایش برای اقامت یک شب مناسب هستند. از همه اینها گذشته کمپ در جنگل خانیکان گزینه دیگر شما برای نزدیک‌تر بودن به طبیعت و اقامتی بی‌هزینه است.

امکانات

تنگ دار به جز محوطه‌ای خاکی برای پارک ماشین هیچ نوع امکاناتی ندارد. برای خرید، لازم است به داخل روستای کشک‌سرا بروید و از سوپر این روستا خرید کنید. سرویس بهداشتی نیز متاسفانه در آن حوالی وجود ندارد و در صورت ضرورت می‌توانید از اهالی روستا خواهش کنید به شما اجازه استفاده از سرویس خانه خودشان را بدهند.

 

 
 

 

بهترین زمان سفر به تنگ دار
مردادماه بهترین زمان سفر به تنگ دار است. خنکی این تنگ در تابستانِ گرم و مرطوب و طولانی بودن روز کمک می‌کند با بهترین تجربه رودخانه‌نوردی از تنگ دار به خانه بازگردید.

بهار و پاییز: اواخر بهار و اوایل پاییز با احتیاط بسیار و دقت به پیش‌بینی‌های آب و هوا، در صورتی که هوا ابری یا بارانی نباشد می‌توانید رودخانه‌نوردی در تنگ دار را تجربه کنید. هوا البته ممکن است برای‌تان کمی سرد باشد. به ویژه در بهار آب نسبت به دیگر فصل‌ها عمیق‌تر است و لازم است احتیاط بیشتری داشته باشید.

تابستان: بهترین فصل بازدید از تنگ دار تابستان است. یعنی زمانی که می‌توانید از گرمای داغ و شرجی هوای شمال به این تنگ خنک پناه ببرید و با آبتنی در استخرهای آن، خنکای بهاری را دوباره تجربه کنید.

زمستان: در یک کلام زمستان به تنگ دار نروید. گذشته از خطر بارش و سیل، سرمای هوا و آب به شدت آزاردهنده است و نمی‌توانید تنگ را بپیمایید. عمق و شدت جریان آب نیز در زمستان خطرآفرین است.

مسیر دسترسی
آدرس: استان مازندران، شهرستان نوشهر، روستای کشک‌سرا، جاده جنگلی خانیکان

از سمت جاده چالوس وارد کمربندی و سپس جاده ساحلی شماره 22 به نام سیاهکلرود می‌شوید. در تقاطع شهید خیریان به سمت راست پیچیده و نیرنگ را پشت سر می‌گذارید. در انتهای نیرنگ دوباره به راست پیچیده و به سمت کشک‌سرا می‌رانید. پس از عبور از روستای کشک‎سرا مسیر خاکی جنگل خانیکان را در پیش می‌گیرید. با آغاز مسیر خاکی به یک شیب تند می‌رسید که انتهای آن دوراه می‌شود. مسیر راست را ادامه دهید تا روی پل رودخانه کرکو برسید که محل پارک ماشین‌هاست و شما خودروی دیگر گردشگران را در اینجا خواهید دید. دقت کنید مسیر سمت چپ به نگهبانی پارک جنگلی خانیکان منتهی می‌شود و به تنگ دار نمی‌رود.


ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

1,232 بازدید

0 نظر

درج: 6 خرداد 1399

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir