دهستان لفور (لپور) یکی از دهستانهای شهرستان سوادکوه شمالی در استان مازندران در شمال ایران است.
این دهستان از سمت جنوب به ارتفاعات رشتهکوه البرز، از سمت غرب به منطقه قرآنتالار یا بابلکنار و از سمت شرق به جنگلهای منتهی به بخش زیراب و جوارم و از سمت شمال به جنگلهای منتهی به بخش شیرگاه محدود است. دهستان لفور از۲۹ آبادی و روستا تشکیل شدهاست که مهمترین روستاهای آن عبارتاند میرارکلا، بورخانی، دهکلان، لفورک، گشنیان، شاهکلا، مرزیدره، پاشاکلا، اسبوکلا، چاشتخوران ازشامل روستای نفتچال و آبادیهای پلیکا، سیاهکلا، قاضیکلا، پاپک، تاشیه، سوته، تپهسر، خربمرد)، وامامکلا (شاهکلا)، چاکسرا، حجیکلا، درزیکلا، رئیسکلا، آبندان، رنگو، سنگسی، شارقلت، عالمکلا، غوزک رودبار، کالیکلا، کفاک، گالشکلا، لودشت و مرزیدره میباشد. براساس آخرین سرشماری عمومی کشور در سال ۱۳۸۵ جمعیت این منطقه ۴۸۲۶ نفر و مساحت آن با احتساب مناطق جنگلی ان حدود هشتهزار هکتار میباشد. آیتالله صالحی مازندرانی نفتچالی از مشاهیر بزرگ این دهستان بودند که بخاطر وی نام سد البرز به سد آیت الله صالحی مازندرانی تغییر نام پیدا کرد. از دیگر مشاهیر این خطه میتوان سیدعلی ادیانی نماینده دورههای هشتم و دهم مجلس را نام برد.
اقلیم
دهستان لفور از مجموعه درهها و ارتفاعات تشکیل شدهاست که بلندترین نقطه آن به نام روستای بورخانی، ۶۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. حوزهٔ ارتفاعات و درههای لفور شامل ارتفاعات منطقه امامکلا ودره مرزیدره، دره میرارکلا، دره آذز (خربمرد) ارتفاعات اسبوکلا و دره موزین را تشکیل میدهند که ارتفاع آنها از غرب به شرق و متمایل به سمت رشته کوه البرز افزایش مییابد که این درهها و ارتفاعات به به درهها و ارتفاعات وسو منطقه لفور را در غرب شهرستان سوادکوه پدیدآوردهاند که دارای جنگلهای انبوه و بسیار زیبائی میباشد. درههای مذکور رودخانههای کوچک آذررود، گتو (كرسنگ رود)، و بولک را ایجاد میکنند که پس از هم پیوستن به یکدیگر در پایین دست روستای مرزیدره رود لفور (لپور روهار كه لپور اسم قديمي لفور مي باشد كه هنوز در ميان بوميان منطقه به اين نام خوانده مي شود و روهار اسم بومي رودخانه مي باشد) را تشکیل میدهند. کمترین عرض این رودخانه ۱۰ متر و بیشترین عرض آن ۸۰ متر است. دبی سالانه این رودخانه در استگاه بابل ۳/۵۶۱ میلیون متر مکعب است که کمترین میزان آبدهی آن در ماههای تیر و مرداد است.
تاریخ
اسپهبد لفور «۲۵۰ ق / ۸۶۴ م» از بازماندگان خاندان قارن در این روزگار «حدود ۲۵۰ هـ. ق/۸۶۴ م» با زیدیه و سپاه او هم پیمان شده بود. اسپهبدلفور ظاهراً کمک به زیدیه را بهانهای کرده بود تا بدان وسیله از توسعه و بسط قدرت و نفوذ خاندان باوند که تدریجاً مایه زحمت و وحشت آنها شده بود به موقع جلوگیری نماید. به هر حال هر چند اسپهبد قارن بن شهریار باوندی در مقابل اسپهبد لفور به مقاومت برخاست، اما لشکری که سید حسن به یاری اسپهبدلفور فرستاد و ظاهراً به غیر از داوطلبان کلار، دیلمان و آمل، شامل باذوسپانان فریدون از خاندان پادوسپانان رویان هم میشد، موجب شکست و هزیمت اسپهبد قارن شد و خطری که از سوی این خاندان، قارنیان را تهدید میکرد، موقتاً برطرف شد. از عاقبت کار اسپهبد لفور پس از این واقعه اطلاع چندانی در دست نیست. برخی پژوهندگان بر این باورند که نام سوادکوه با تغییر واژه کهن فرشوادگر به فرشوادکوه سپس تبدیل آن به سوادکوه پدید امدهاست. در بر خی از اسناد و کتب تاریخی اسامی دیگری مانند قارن کوه، شروین کوه، جبال شروین و کولاچی نیز برای این ناحیه بکار رفتهاست.
آثار باستانی و تاریخی
طبق کشفیات جدید آثار و شواهدی از معماری دوران عصر آهن در کاوشهای باستانشناختی محوطه سد البرز واقع در لفور کشف شد. در پی کاوشهای اخیر در محوطه سد البرز که روی تپه تاریخی چاشتخوران صورت گرفت، آثار معماری از دوران عصرآهن بدست آمدهاست. آثار مشکوفه از این تپه تاریخی را میتوان شامل پیهای سنگی خانهها، تنور و خمره ذخیرهسازی مواد غذایی و همچنین قالبهای سنگی و سفالی ذوب فلز عنوان کرد. بنا به گفتهٔ باستانشناسان مطالعات اولیه روی این آثار نشان میدهد که مردم این منطقه موفق به دستیابی به روش پیشرفتهای از پخت سفال در فرمهای گوناگون و ذوب فلزات شده بودند. در این منطقه همچنین دو گورستان مربوط به اوایل اسلام کشف شدهاست که در آن اجساد به همراه تابوتهای چوبی با بستهای فلزی و گورهایی شناخته شده با آجر دفن شدهاند. در طی سالهای ۱۳۸۳ و پس از آن گمانه زنی روی تپه چاشتخوران و منطقه اطراف آن برای کشف بقایای بیشتری از معماری و گورستان عصر آهن ادامه خواهد داشت. براساس گزارش سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران، سد البرز در منطقه لفور شهرستان سواد کوه در حال ساخت است که با آبگیری این سد در سال ۱۳۸۵ بخشهای وسیعی از دهستان لفور حدود ۱۲ روستا و تعدادی از محوطههای باستانی به زیر آب خواهد رفت. گورستان تاریخی لفورک به همراه روستای لفورک و ۱۱روستای دیگر و چندین محوطه تاریخی دوره اسلامی در منطقه سوادکوه متأسفانه با آغاز آبگیری سد البرز به زیر آب خواهد رفت. در حال حاضر نخستین فصل از بررسیهای باستانشناسی در پشت سد البرز به پایان رسیده و باستان شناسان در انتظار آغاز دومین فصل این کاوشها در این منطقه هستند. گورستان لفورک در مجاورت روستای لفورک قرار گرفتهاست.
اوضاع سیاسی و اجتماعی
منطقه لفور محل سکونت مردان بزرگی بودهاست که سوابق شخصیتهای مشهور آن در دست تدوین میباشد و درآینده معرفی خواهند شد. ازجمله این شخصیتها اسماعیل صالحی مازندرانی از روستای نفتچال است. شرححال و زندگینامهٔ صالحی مازندرانی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی بازنویسی، تدوین و در ۳۶۵ صفحه و چهار فصل عرضه شدهاست.
جاذبههای گردشگری و مذهبی
دریاچهٔ سد البرز
جنگل خربمرد
امامزاده سه تن بزرگوار - گزو
امام زاده سید محمد ال کیا- نفت چال
امامزاده سید علی کیا-امام کلا
آبشار اسکلیم (گالش کلا)
سد البرز
سد البرز با ارتفاع ۷۲ متر در دهستان لفور بر روی رودخانه لفور احداث شدهاست. این سد خاکی در منطقهای واقع شدهاست که به لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی است. از جمله ماهیان معروف سد لفور میتوان به زردپر، سرخ باله و سفید رودخانهای اشاره نمود.
ناحیه جنگلی لفور
این جنگلها در مرکز دهستان لفور و شار قلت و در مسیر محدوده اطراف سد دارای زمینه بسیار مساعد برای اجرای طرحهای گردشگری هستند. اکنون نیز علیرغم عدم برخورداری از امکانات مناسب اقامتی و پذیرایی، با وجود روستاهای زیبای بورخانی، گشنیان، نفت چال، چاکسر، اسبوکلا، گالشکلا، میرارکلا، غورک رودبار، امامکلا، کالیکلا، مرزیدره و عالمکلا به همراه چشمه سارها، رودها، انهار و مناظر بینظیر طبیعی دیگر، از بدیعترین چشماندازها برخوردار است و در تعطیلات سالانه گردشگران بیشماری را به خود جلب مینماید. منطقه جنگلی خربمرد با مناظرطبیعی و بکر فوقالعاده آن چشم هر بیننده خیره میکند.
آداب و رسوم
نوروز خوانی
نوروز خوانانی معمولاً پانزده روز قبل از فرا رسیدن عید نوروز شروع میشود. در مراسم نوروزخوانی نوروز خوانان معمولاً به داخل روستاها میآیند و با خواندن اشعار در مدح بهار و ترانههای محلی، طلیعه سال نو را به آنان مژده میدهند. نوروز خوانان چند نفر هستند که یک نفر اشعار را میخواند، یک نفر ساز میزند، نفر دیگر که به آن کوله کش (بارکش) میگویند به در خانههای مردم میرود و میخواند:
باد بهارون اومده/ نوروز سلطون اومده/ مژده دهید به دوستان/ گل به گلستون اومده
یا اینکه همین مضامین را با عبارات:
بهار آمد بهار آمد خوش آمد/ سمن در سبزهزار آمد، خوش آمد/
نوروزتان نوروز دیگر/ شما را سال نو باشد مبارک.
صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود، و کشمش از آنان پذیرایی میکند.
چهارشنبه سوری
از مراسم به جامانده در ایران زمین، چهارشنبه سوری است که در پایان چهارشنبه هر سال برگزار میشود. صبح روز چهارشنبه آش ترش، درست میکنند. آشی که محتوی ترشی گوجه سبز، و اب از گیل برخی سبزی در آن میریزند و بعد از آماده شدن بین همسایهها پخش میکنند و در بعضی از روستاها غروب همان روز میخوانند با آرزوی شادی و خوشی برای خود و خانواده خود از روی آتش میپرند.
نوروز
هنگام تحویل سال افراد خانواده دور سفره یا مشابه آن هفت سین که با ظرافت و سلیقه خانم خانه چیده شده مینشینند و در حالیکه پدر خانواده دعای تحویل میخواند منتظر سال نو میشوند. در گذشته که امکانات ارتباطی مانند رادیو و تلویزیون نبود با تیراندازی یا گفتن اذان سال جدید را به همه اعلام میداشتند. بعد از این که سال نو شد کسی (معمولاً بچهها) که به عنوان مادرمه (مارمه) انتخاب شده با مجمعی که در ان قرآن، آیینه، اب، سبزه و شاخههای سبز جوان قرار دارد وارد خانه میشود چهارگوشه اتاقها را آب میپاشد قرآن را کنار سفره هفت سین میگذارد و شاخههای تازه سبز شده و دارای شکوفه (معمولاً از درخت گوجه سبز) را به این نیت که سال سرسبز و خوش و خرمی برای خانواده باشد، جلوی در اتاق آویزان یا روی طاقچه اتاق میگذارد. در این روز مادر خانه، غذای عید، سبزی پلو با مرغ یا گوشت درست میکند. علاوه بر آن بعضی هم غذایی به عنوان خیرات برای اموات میپزند و بین مردم پخش میکنند.
ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون: