دیدنی های دورود پایتخت طبیعت ایران

+1
دیدنی های دورود پایتخت طبیعت ایران

لرستان

دورود

معتدل کوهستانی

جاذبه ها: 5 تا

درود، پایتخت طبیعی ایران با جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبا مانند آبشار شوی، آبشار بیشه و دریاچه گهر، یکی از زیباترین شهرهای استان لرستان و البته ایران است.

شهر دورود در شرق استان لرستان و در فاصله ۸۶ کیلومتری شرق خرم‌آباد واقع شده است. این شهر که آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد، به قدری زیبا و دیدنی است که پایتخت طبیعت ایران لقب گرفته است؛ زیرا به جرات می‌توان گفت که هیچ یک از شهرهای ایران مانند دورود این چنین از مواهب طبیعی الهی برخوردار  نیست یا حداقل تعداد بسیار کمی از شهرهای ایران از نظر طبیعی این چنین غنی هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون به این شهر سفر نکرده‌اید، در آینده حتما این کار را انجام دهید و از زیبایی‌های بکر و بی‌بدیل این شهر لذت ببرید. هر گوشه‌ای از طبیعت اطراف این شهر جلوه‌ای بی‌نظیر از قدرت طبیعت و توانایی پروردگار عالم را به دیدگان شما هدیه می‌دهد.

 

 
 

 

 

دریاچه گهر

در دامنه کوه‌های زاگرس و در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، دریاچه‌ای زیبا به نام دریاچه گهر قرار دارد، از دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است. گهر بزرگ که دارای ۱۷۰۰ متر طول، ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر عرض و ۲۸ متر عمق در عمیق‌ترین نقطه است، از دو بخش ساحل صخره‌ای و ساحل ماسه‌ای تشکیل شده است. قسمت‌های غربی و شرقی دریاچه که ساحل آن‌ها ماسه‌ای است، برای شنا مناسب هستند، اما ساحل صخره‌ای دریاچه اصلا برای این کار مناسب نیستند. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا، ۲۳۶۰ متر است.یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این دریاچه، آب بسیار شفاف و بلورین آن است به طوری که ماهی‌‌های کف دریاچه در عمق ۴ متری کاملا مشخص هستند. دریاچه‌ای دیگری نیز در بالای دریاچه اصلی قرار گرفته است که با ۴۰ دقیقه پیاده‌روی در امتداد جوی آبی که به دریاچه اصلی می‌ریزد، می‌توانید به آن برسید.

آب دریاچه از طریق رودی به نام تاپله تامین می‌شود که دارای آبی بسیار شفاف و بستری پر از سنگ‌های صیقلی است که منظره جالبی را به وجود آورده‌اند. دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود واقع شده و دسترسی به آن از داخل شهر امکان‌پذیر است

 

 
 

 

دشت لاله‌های واژگون رزستان دورود

دشت لاله های واژگون رزسو یا رزستان دورود در ده کیلومتری این شهر و نزدیک روستای دره اسپر در ارتفاعات پریزکوه واقع شده است. . برای رفتن به این منطقه از دورود به روستای دره اسپر با ماشین حدود بیست دقیقه راه است. سپس با دو ساعت کوهپیمایی به سمت پریزکوه کوچک می‌توانید به دشت لاله‌های واژگون رزسونه برسید.

لاله واژگون یکی از زیباترین گونه‌های گل‌های زینتی در دنیا است که شکل منحصر‌به‌فرد و اندازه آن، زیبایی آن را دو چندان کرده است بهترین زمان بازدید از آن نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت است.

 

 
 

 

کوه پریز

کوه پریز یکی از جلوه‌های فوق‌العاده طبیعت دورود به ارتفاع ۳۰۷۰ متر است که در جنوب درود قرار گرفته است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این کوه، تنگه نیگا است که آبشار و چشمه شگفت‌انگیز وقت و ساعت را در خود جای داده است.

این تنگه یکی از نقاط کاملا بکر ایران است .یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این کوه، چاه ساز دهل است که از داخل آن صداهایی عجیب شبیه به ساز دهل که یکی از سازهای محلی استان لرستان است، شنیده می‌شود. دلیل این موضوع هنوز به طور قطع مشخص نیست، اما احتمالا وجود آبشار خروشان در انتهای این چاه یا ورود و خروج هوا با فشار زیاد، دلیل این موضوع است. زمانی که سر خود را به داخل چاه می‌برید، بدنتان به علت فشار بالای هوا به داخل چاه کشیده می‌شود. آبشارهای متعدد و سراب زیبای روستای دره‌اسپر، از دیگر زیبایی‌های این کوه هستند.

 

 
 

 

کوه قارون

کوه قارون، یکی از کوه‌های زاگرس در استان لرستان و در جنوب شهرستان دورود و در فاصله ۱۵ کیلوتری این شهر واقع شده است. ارتفاع این کوه ۲۷۵۰ متر می‌باشد. در گذشته‌های دور این کوه به عنوان دژ نظامی ، به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص، محسوب می‌شده است. راه صعود به این قله از طریق ایستگاه راه‌آهن قارون یا جاده آسفالته روستای پیر عبدالله است. در مسیر صعود به این قله، چند چشمه به نام چشمه صیاد و چشمه پرویز نیز وجود دارد که محلی برای استراحت کوهنوردان است. برای پیاده شدن در ایستگاه راه‌آهن قارون، تنها باید از قطار محلی اندیمشک-دورود و بالعکس استفاده کرد. بهترین زمان برای صعود به قله قارون از نیمه فروردین ماه تا نیمه اردیبهشت در شرایط آب و هوایی مناسب یکی از دلایل نام‌گذاری کوه قارون، وجود غار‌های متعدد و مرموز در این کوه است. همچنین مردم لرستان این مکان را محل مخفی گنج قارون می‌دانند.

 

 
 

 

 

تنگه عزیزآباد

در روستای عزیز آباد که حدودا در ۱۵ کیلومتری جاده دورود به سمت بروجرد واقع شده است، تنگه‌ای به نام تنگه عزیزآباد قرار  دارد که حقیقتا تکه‌ای از بهشت است. در این تنگه و مخصوصا در انتهای آن آبشارهای گوناگونی با ارتفاع‌های مختلف وجود دارد. رویش گونه‌های مختلف گل‌ها و درختان گوناگون در دل صخره‌ها، هر بیننده‌ای را وادار به تحسین قدرت خداوند می‌کند.پس از رسیدن به روستای عزیزآباد و طی کردن یک مسیر خاکی که طی کردن آن ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، با ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به این بهشت زمینی برسید.

بیشه پیرتو و بیشه لنج آباد دو بیشه زیبای اطراف دورود هستند که در بهار طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارند.

 

 
 

 

تفرجگاه باباهور

تفرجگاه باباهور یکی از تفرجگاه‌های شهر دورود با مساحت ۵۰۰ هکتار است که در گذشته مورد غفلت واقع شده بود، اما چند سالی است که به همت شهرداری دورود جان تازه‌ای گرفته است و قرار است در آینده با اجرای پروژه‌های عمرانی عظیم مانند هتل، شهربازی، پارک صخره‌ای، استخر و مکانی برای قایقرانی، به یکی از بزرگترین تفرجگاه‌های کشور تبدیل شود

ارسال مطلب به ایمیل دوستاتون:

2,887 بازدید

0 نظر

درج: 2 بهمن 1398

افزودن نظر

نظرات کاربران

در حال حاضر نظری در این مطلب ارسال نشده است.
با ما در ارتباط باشید ، منتظر نظرات شما هستیم.

عضویت در خبرنامه ایمیلی :
برای عضویت در خبرنامه پیامکی، عدد 1 را به 02196884 پیامک کنید.
رضایت مندی مشتری
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره وب و موبایل ایران
جشنواره کتاب مجازی
برند محبوب مصرف کنندگان
Copyright © 2010 - 2023 Mehromah.ir